کرج-شمال استان البرز کوهستانی و جنوب استان کویری است و همه‌ساله با بارش برف معجونی از جاذبه‌های گردشگری در انتظار گردشگران و طبیعت گردان است.

البرز معجون جاذبه‌های گردشگری تابستانی و زمستانی

قدس: استان البرز سرزمین پدیده‌های طبیعی دست‌نخورده و بناهای تاریخی فراوان واقع در شمال ایران و در دامنه رشته‌کوه‌های البرز مرکزی مقصدی مناسب برای گردشگری است وجود آب‌وهوای متنوع، ویژگی خاصی به این استان بخشیده و درمجموع البرزی دیدنی و شنیدنی را در پیش چشم مسافران و گردشگران و همچنین محققان قرار داده است.

گردشگرانی که البرز را مقصد نهایی خود انتخاب می‌کنند در یک روز هم می‌توانند از سرسبزی جاده چالوس بهره‌مند شوند و هم می‌توانند در کویر اشتهارد شبی پرستاره را سپری کنند و اما برخی که به ورزش‌های زمستانی علاقه‌مند هستند با حضور در پیست اسکی دیزین و خور می‌توانند لذت اسکی روی برف را تجربه کنند درواقع می‌توان ادعا کرد استان البرز استانی چهارفصل است.

پیست «دیزین» و «خور» هدف  ورزشکاران

پیست اسکی دیزین در ۱۲۳ کیلومتری شهرستان کرج و ۷۰ کیلومتری روستای زیبای ولایت رود واقع‌شده است.

وجود پیست دیزین و کوه‌ها و دشت‌های زیبا باعث شده است که روستای ولایت رود یکی از روستاهای هدف گردشگری استان البرز باشد.

ارتفاع پیست دیزین از سطح دریا حدود سه هزار و ۸۰۰ متر است و دارای ۲۳ بالابر در مسیر اسکی، ۳ تله‌کابین، ۷ تله‌اسکی و بالابرهای دوچرخه است.

​امکانات تفریحی

امکانات تفریحی و آموزشی متنوعی مانند زمین‌های تنیس، والیبال، زمین‌بازی کودکان و پیست اسکی روی چمن در پیست دیزین تعبیه‌شده است تا هم‌وطنان برای گذران اوقات خود گزینه‌های متفاوتی برای انتخاب پیش رو داشته باشند.

پیست اسکی بین‌المللی دیزین که به پایتخت اسکی ایران معروف است جز بزرگ‌ترین مجموعه‌های اسکی خاورمیانه استگردشگرانی که به کوهنوردی و سوارکاری علاقه‌مند هستند می‌توانند در پیست دیزین به این خواسته خود جامه عمل بپوشانند.

این پیست دارای اقامتگاه‌های ممتاز، رستوران‌های زیبا و مجهز و هتل ازجمله هتل معروف «گاجره» است.

 پیست دیزین در سال ۱۳۴۸ تأسیس شد و در شمار پیست‌های معروف جهان قرار دارد دیزین اولین پیست در ایران است که از طرف فدراسیون جهانی اسکی مورد تأیید برای برگزاری مسابقات رسمی قرار گرفت و به‌عنوان پیست بین‌المللی شناخته شد پیست دیزین دارای ۳ مسیر تله‌کابین، ۲ تله سیژ، ۲۳ پیست اسکی و ۷ تله‌اسکی بشقابی و تله‌اسکی چکشی و پیست چمن است که در فصول مختلف سال پذیرای علاقه‌مندان به اسکی و سایر ورزش‌های تابستانی و زمستانی است.

دسترسی به این پیست در فصل تابستان از سمت شمشک در استان تهران همچنین جاده کرج – چالوس و روستای ولایت رود امکان‌پذیر است ولی در زمستان‌ها به دلیل بهمن‌گیر بودن محور شمشک به دیزین، غیرقابل تردد بوده و تنها از جاده کرج – چالوس قابل‌دسترسی است.

خورشید البرز

اما در ادامه لازم است یکی دیگر از پیست‌های مهم و معروف استان البرز را معرفی کنیم. پیست«خور» یکی از ظرفیت‌های گردشگری سی و یکمین استان کشور است واژه خور به معنای خورشید نام روستایی تاریخی واقع در ۳۰ کیلومتری شمال شرق کرج است.

در جاده کرج – چالوس قبل از تأسیسات سد کرج و روستای خوزنکلاه در سمت راست جاده و پس از روستای «گوراب» و «سیجان» در منتهی الیه جاده روستای «خور» واقع‌شده است که در ابتدای روستا، بر دامنه کوه‌های بلند گندم چال، پیست اسکی قرار دارد و باکمی عبور از پیچ‌وخم‌های کوه‌های جنوب روستای خور به مناظر زیبای طبیعی و آبشار خور می‌رسید.

ساخت این پیست به‌پیش از سال ۵۷ بازمی‌گردد و پس از دوران جنگ تحمیلی مجدداً راه‌اندازی شده است در سال ۸۸ با تغییر در شیوه مدیریت و تفویض اختیارات مربوطه آغاز به کار کرد این پیست اسکی دارای دو مسیر یک هزار و ۸۵۰ متری و ۳۵۰ متری است. پیست اسکی خور هم‌اکنون در طول هفته برای استفاده همگان آماده است امکانات بالابری این پیست تله‌اسکی بشقابی و یک دستگاه برف‌کوب است البته یک رستوران برای پذیرایی از اسکی‌بازان نیز وجود دارد.

مشکلات پیش روی پیست های اسکی

رئیس هیئت اسکی استان البرز با تاکید براینکه فعالیت‌های ورزشی اسکی با بارش برف زمستانی آغاز می‌شود اظهار داشت: پیست اسکی بین‌المللی دیزین که به پایتخت اسکی ایران معروف است جز بزرگ‌ترین مجموعه‌های اسکی خاورمیانه است و پیست دوم استان البرز "خور" است که سال گذشته تنها ۲۰ روز فعالیت رسمی داشت.

علی عمران سولقانی با بیان اینکه توسعه پیست اسکی خور در استان البرز منتظر مجورهای استانی است ادامه داد: دو سال قبل سرمایه گذاری این پیست را خریداری کرد و برای توسعه منتظر مجوزهای توسعه استانی است.

وی افزود: توسعه پیست خور ۵۰ میلیارد تومان اعتبار لازم دارد تا به سطح مطلوب ملی برسد و سال گذشته ۳۰۰ نفر از پیست اسکی خور استفاده کردند.

رئیس هیئت اسکی استان البرز با اشاره به خشکسالی‌های چند سال اخیر و مشکلات ایجاد شده در پیست‌های اسکی البرز عنوان کرد: طبق قانون فدارسیون اسکی پیست باید در ارتفاع دو هزار و ۶۰۰ متری احداث شود که پیست خور با مشکلاتی که دارد باید در ارتفاع سه هزار و ۵۰۰ متری توسعه یافته یا تکنولوژی جدید اسکی برای افزایش طول پیست بکار گیری شود.

وی با تاکید بر اینکه ایجاد زیر ساخت‌های ورزشی و استعدادیابی از پایه در ورزش اسکی مهم است ، خاطرنشان کرد: طبق زمانبندی فدارسیون اسکی بازی‌های جهانی در دی ماه سال جاری برگزار می‌شود که تعدادی از اسکی بازان  البرزی برای اردوهای تیم ملی به فدارسیون معرفی شدند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.