خرم آباد- کارخانه صدر فولاد استان لرستان به عنوان یکی از واحد های تولیدی مهم که سالانه بالغ بر ۶۰۰ هزار تن فولاد تولید می کرد در برابر مشکلات اقتصادی سر تعظیم فرود آورد و تعطیل شد.

خمیدگی قامت فولاد لرستان در برابر مشکلات

قدس: درست اردیبهشت ماه امسال بود که رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان از اجرای طرح توسعه فولاد صدر خرم آباد خبر داد.

محمدرضا صفی خانی در جلسه ستاد تسهیل فعالیت واحدهای تولیدی لرستان در سخنانی با اشاره به اجرای طرح توسعه فولاد صدر خرم آباد اظهار داشت: بر اساس برنامه ریزی های صورت گرفته سازمان صنعت معدن و تجارت استان ظرف ۲۰ روز آینده مجوز لازم را برای اجرای طرح توسعه فولاد صدر صادر خواهد کرد و ظرفیت خوبی در راستان رونق اقتصادی و ایجاد اشتغال در مرکز استان  ایجاد خواهد شد.

در همین جلسه رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان با بیان اینکه میزان تولید فولاد صدر خرم آباد از ۶۰۰ هزار تن به یک و نیم میلیون تن در سال خواهد رسید این نوید را داد که با اجرای طرح توسعه فولاد صدر اتفاق خوبی در حوزه ایجاد اشتغال خواهد افتاد.

مدیران و متولیان صنعتی استان تا چند ماه گذشته آنقدر بر روی این طرح توسعه ای ایمان و باور داشتند که این پروژه را عامل تحول اقتصاد منطقه می دانستند اما چیزی از این وعده و عید نگذشت که تمامی پیش بینی های مسئولان استانی نقش بر آب شد و این کارخانه نه تنها پیشرفتی نکرد بلکه تعطیل و همان تعداد ۱۸۴ کارگر مشغول در آن نیز بیکار شدند.

ورقی که برگشت

هنوز چهارماهی از سخنان امیدوار کننده و جلسات رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان در خصوص طرح های توسعه ای فولاد لرستان نگذشته بود که حالا برای خروج این کارخانه از بحران جلسه بر گزار می شود.

محمدرضا صفی خانی در حال حاضر مهمترین مانع سد راه این کارخانه در بحران پیش رو را ضعف مدیریت عنوان می کند و می گوید: ضعف مدیریت در اداره این مجتمع کاملا مشهود است.

طلبکاری کارگران از کارخانه فولاد، بدهی به ادارات آب و برق و همچنین بیمه و بانک های عامل تنها بخشی از مشکلات انبار شده کارخانه فولاد لرستان استوی برای خروج از این بحران تغییر مدیریت و همچنین همراهی بانک‌هایی که با این واحد قرارداد بسته‌اند را پیشنهاد می کند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان با تأکید بر اینکه باید یک تیم مدیریتی قوی در این واحد به کار گرفته شود معتقد است: باید منابع مالی که برای این واحد گرفته‌شده و بدهکاری‌های آن تعیین تکلیف شود.

وی با اشاره به این موضوع که این کارخانه با استفاده از پیمانکاری و با پرداخت دستمزد فعالیت می‌کرد بیان می کند: اختلاف مدیریت با پیمانکار بخشی از مشکلات پیش آمده در این راستا است.

صفی‌خانی با بیان اینکه مدیر کارخانه حاضر نیست که در راستای حل اختلاف اقدامی انجام دهد می گوید: این واحد به بانک‌های زیادی مقروض بوده و تنها بانک انصار ۵۰ میلیارد تومان از آن طلبکار است و توانایی پرداخت آن را ندارد.

ضرب الاجل برای حل مشکل

تعطیلی این کارخانه و بیکاری افزون بر ۱۸۰ کارگر که زندگی خود را از محل دریافت حقوق همین کارخانه می گذراندند موجب شد تا پای استاندار هم به این موضوع باز شده و سید موسی خادمی برای حل مشکل هر چه زودتر کارگران و اقتصاد استان از اهرم فشار استفاده کند.

وی در همین رابطه ضرب الاجلی دو ماهه تعیین کرد و تاکید کرده است: در صورتی که مالک این کارخانه تا مدت معلوم نسبت به رفع مشکلات مربوطه اقدام ‌نکند از راه دیگری وارد می‌شویم.

تلاش های بی نتیجه

طلبکاری کارگران از کارخانه فولاد، بدهی به ادارات آب و برق و همچنین بیمه و بانک های عامل تنها بخشی از مشکلات انبار شده کارخانه فولاد است که بنا بر گفته مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی لرستان با وجود تلاش های لازم برای حل این مشکلات اما نتیجه ای حاصل نشده و تنها موجب زمان خریدن برای مدیرین این کارخانه شده است.

سرمایه در گردش

با وجود اینکه مسئولان استان ضعف مدیریت را مهمترین چالش و مانع پیش روی پیشرفت این کارخانه عنوان می کنند اما

مدیر عامل شرکت صدر فولاد لرستان مشکل تأمین سرمایه در گردش برای راه‌اندازی و تولید را به عنوان مانع اصلی عنوان می کند.

یدالله امیدی می گوید: در جلسات ستاد تسهیل که برگزار شد، مقرر شده بود که بانک عامل نیز برای تامین سرمایه در گردش با ما همکاری کند، اما متاسفانه هنوز به نتیجه‌ای نرسیده‌ایم

وی  با اشاره به این موضوع که در حال حاضر مدت دوماهه به ما داده شده تا مشکلات را برطرف کنیم  اظهار می کند: برای حل مشکل نقدینگی و سر مایه در گردش این به ۵۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است .

حال باید دید ضرب الاجل استاندار که شمارش معکوس برای اتمام این مهلت در فضای استان و رسانه های محلی طنین انداز شده است آیا کاری از پیش خواهد برد یا خیر؟

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.