زاهدان-سیستان و بلوجستان با ۵۰ میلیمتر بارندگی سالانه همچنان در ردیف نخست بحران کم آبی در کشور جای دارد. منطقه ای که مردمان صبور آن امسال با وجود گرمای طاقت فرسای ۵۰ درجه و در هوای آلوده چندین برابر حد مجاز اما هیچ گاه ناامیدی در آن ها جایی برای رسوخ ندارد.

آب بهداشتی در سیستان و بلوچستان کیمیاست

قدس: همه ساله طوفان های ۱۲۰ روزه سیستان امان زندگی مردم این دیار  را می گیرد و معضل قطعی آب در برخی از روستاهای شهرهای مرزی این استان این معضل را چندین برابر می کند.

 استان سیستان و بلوچستان به دلیل نزدیکی با دشت کویر و شرایط اقلیمی گرم و خشک از کم باران ترین استان های کشور محسوب می شود و لذا همین شرایط جغرافیایی باعث شده تا روستاهای ایرندگان خاش، ریگ آباد خاش، لادیز میرجاوه، گوروک احمد آباد دلگان، روستاهای نیکشهر، چابهار ، گشت و بسیاری از رو ستاهای جنوب استان در حسرت آب شرب بهداشتی سالم بمانند.

متاسفانه ۱۸ سال است تالاب هامون روی خوشی و پر آبی به خود ندید و عطش بی آبی مردم، گرمای جان سوز، ناقوس مرگ ماهیان، شیوع بیماری های تنفسی و خالی شدن روستاها از سکنه تصویر و واقعیت تلخی است که از زندگی مردم سرزمین «دریا و کویر  به نمایش گذاشته است.

آب غیر قابل شرب

اوج عطش و کمبود آب را می توان در روستاهای چابهار دید. جایی که «چاله های آب» یا به قول محلی «هوتک» منبع اصلی تغذیه آب شرب ساکنان این روستاها را تامین می کند.

ساکنان این روستاها می گویند: «منبع تأمین آب مردم این روستا و همچنین روستاهای بخش منطقه دشتیاری، تلنگ و پلان که از بی آبی رنج می برند هوتک و چاله های آب است.»

منبع تأمین آب مردم  بسیاری از روستاهای جنوب سیستان و بلوچستان از جمله بخش منطقه دشتیاری، تلنگ و پلان که از بی آبی رنج می برند هوتک و چاله های آب ناشی از باران است.رئیس اداره منابع طبیعی شهرستان چابهار در این زمینه به قدس می گوید: هوتک اصطلاحی بسیار آشناست برای مردم جنوب شرق کشور بویژه مردم بلوچ منطقه دشتیاری چابهار است.

عبدالغنی رئیسی می افزاید: بومیان این منطقه قدمت هوتک را به بیش از چند هزار سال قبل از اسلام یا قبل از حمله مغول می دانند که تا به امروز همچنان آب آشامیدنی و کشاورزی مردم منطقه را تامین می کند.

وی ادامه می دهد: حجم مخزن هوتک معمولاً بین ۱۰ تا ۲۰ هزار مترمکعب بوده و تغذیه آن از طریق دروازه یا کانال آبرسان صرفا از سیلاب ها صورت می گیرد.

به گفته رئیس اداره منابع طبیعی شهرستان چابهار؛ از ۴۳۸ روستای شهرستان چابهار فقط ۱۶ روستا آب سالم و بهداشتی بصورت شبانه روزی دارند.

آب نیست

آب شرب بعضی از روستاها با تانکر آبرسانی می شود، متاسفانه این آب جوابگوی مردم نیست و آنها ناچارند از آب گندیده هوتک ها استفاده کنند. سرانه آب برای اهالی روستاهای بخش تلنگ برای هر نفر ۱۵ لیتر است. هر چند به گفته عبدالغفور ایران نژاد نماینده مردم شهرستانهای چابهار، نیکشهر، کنارک و قصرقند در مجلس شورای اسلامی «مردم بخش تلنگ با بیش از ۷۰ روستا و جمعیت ۱۸ تا ۱۹ هزار نفر از همین سهمیه آب ۱۵ لیتری نیز محروم شده اند»

خشکسالی های اخیر و بحران بی آبی در روستاهای حوزه انتخابیه چابهار به ویژه در منطقه دشتیاری، پلان و تلنگ باعث مشکلات فراوانی برای مردم این مناطق شده تاجایی که هم اینک در بخش تلنگ این مهم تبدیل به فاجعه شده است.

به گفته این نماینده مجلس در حال حاضر  تنها پنج دستگاه تانکر آبرسان ۱۲ هزار لیتر به سقایی به بیش از ۱۲ هزار نفر از اهالی محروم منطقه خدمات رسانی می کنند. این تعداد تانکر به هیچ عنوان جوابگوی مشکلات آّب شرب مردم نیست و تنها در صورتی که۲۴ دستگاه تانکر آبرسانی دیگر به ظرفیت کنونی افزوده شود می توان شرایط مناسبی برای تامین آب شرب مردم محروم روستایی این منطقه ایجاد کرد.

«تلنگ» محلی برای تلنگر زدن

«تلنگ» نیز از جمله بخشی هایی از این استان است که به قول بخشدار آن  اگر شخصی می خواهد محرومیت به معنای واقعی کلمه را لمس کند باید به این منطقه سفر کند و تجریه یک روز زندگی در گرمای بیش از ۵۰ درجه در نبود برق و آب را کسب کند.

خشکسالی های اخیر و کاهش نزولات جوی باعث شده تا بسیاری از چاه ها و قنات های این منطقه خشک شده و نبود زیرساخت مناسب و لوله کشی آب مردم را محتاج به آبرسانی سیار کند اما تعیین سهمیه ۱۵ لیتری آب برای هر نفر در طول شبانه روز آن هم با توجه به گرمای بیش از ۵۰درجه ای هوا، خیلی برای مردم آزاد دهنده است اما به گفته بسیاری از شهروندان این منطقه همین سهمیه آب نیز به مردم نمی رسد و مردم مجبور هستند هر تانکر آب را با قیمت ۶۰ تا ۱۱۰ هزار تومان خریداری کنند.


 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.