کرمان-افزایش تلفات جاده ای در استان کرمان متاسفانه این استان را پس از فارس در صدر جدول بیشترین آمار تلفات جاده قرار داده است.

تلفات جاده ای استان کرمان را صدر نشین کرد

قدس: بنا بر گفته مسئولان راهداری به رغم تمام تلاش های انجام پذیرفته برای نصب علائم هشدار دهنده و رفع نقاط حادثه خیز اما واژگونی خودرو به ویژه در مسیر ها ی ارتباطی کرمان‌ -بم و کرمان-سیرجان بیشترین آمار تصادفات و متاسفانه تلفات انسانی را به خود اختصاص داده است.

تردد قاچاقچیان انسان و افرای که نسبت به جابجایی اتباع بیگانه غیر مجاز به صورت شبانه و با سرعت های سر سام آور در محور های این استان در تردد هستند از جمله مشکلاتی است که نه تنها به آمار تلفات جاده ای دامن می زند بلکه امنیت بسیاری از مسافران و رانندگان محتاط را نیز به مخاطره انداخته است.

شبح های سرگردان

اگر سفری به مرز های شرقی کشور داشته باشید به طور حتم شب هنگام خودرو هایی را در محور های کرمان مشاهده می کنید که با سرعت های سرسام آور و هم چراغ خاموش و به مثابه یک شبح از کنار شما می گریزند.

بسیاری از این خودروهای وانت و یا سواری که به طور حامل بیش از ۲۰ مسافر هستند مَرکب انتقال اتباع بیگانه ای هستند که در پاره ای اوقات به مقصد نمی رسند.

خودرو های حامل اتباع بیگانه غیر مجاز که به دلیل سنگینی بیش از حد تعادل مناسبی در سطح جاده ندارند به کرات از جاده خارج شده و اجساد و یا مصدومان بسیاری را بر کنار جاده های این استان برجای می گذارند و از آنجا که این اجساد صاحب و نام و نشانی ندارند ماه ها در پزشکی قانونی و سردخانه بیمارستان ها برای طی شدن تشریفات قانونی و جست و جوی بستگان نامعلوم بلاتکلیف باقی می مانند.

افزایش ۳۳ درصدی تلفات جاده ای

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان کرمان با بیان اینکه تلفات جاده ای استان کرمان امسال در مقایسه با سال گذشته ۳۳ درصد افزایش داشته است اظهار می کند: این استان با تعداد ۶۰۷ نفر جان باخته ناشی از حوادث رانندگی در محور های ارتباطی پس از استان فارس بیشترین تعداد کشته‌ ها را در تصادفات برون شهری داشته است.

خداداد مقبلی بیشترین حادثه ها را شامل واژگونی و علت اصلی واژگونی خودروها را خطای انسانی عنوان کرده و ادامه می دهد: تمام اقدامات و فعالیت ‌های دستگاه ‌های مرتبط این حوزه با هدف کاهش تصادفات و تلفات جاده‌ ای و روانی و سهولت تردد انجام می‌ شود و تاکنون نیز اقدامات فراوانی انجام شده است اما متاسفانه همچنین کرمان در تعداد آمار تلفات جاده ای صدر نشین است.

وی محورهای کرمان‌ به بم و کرمان به سیرجان را پر تصادف ترین محورهای استان عنوان می کند و می افزاید: علت بیش از ۶۰ درصد تصادفات و تلفات جاده‌ ای در محورهای این استان، واژگونی و خروج خودروها از جاده بوده است.

قاچاقچیان انسان شتاب دهنده آمار

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کرمان با بیان اینکه محور کرمان-بم بیشترین تلفات جاده‌ای استان کرمان را به خود اختصاص داده است بیان می کند: تلفات دسته جمعی تصادفات افغانی‌کش‌ها به دلیل سرعت بالا آمار تلفات جاده‌ای استان را بالا برده است. ۶۰۷نفر در جاده‌های استان کرمان از ابتدای امسال بر اثر تصادف جان خود را از دست دادند

خداداد مقبلی با اشاره به اینکه افزایش تلفات جاده‌ای در استان کرمان ۳۳ درصد افزایش داشته است اظهار می کند: ۶۰۷ نفر در جاده‌های استان کرمان از ابتدای امسال بر اثر تصادف جان خود را از دست دادند.

وی با اشاره به اینکه بیشترین عامل تصادفات به علت سرعت بالا و واژگونی خودرو بوده است ادامه می دهد: محور کرمان-ماهان-بم به ویژه محدوده ماهان-بم و حدفاصل بم ابارق و بالعکس بیشترین میزان تصادفات استان را به خود اختصاص داده است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان کرمان با اشاره به اینکه خطای انسانی بیشترین نقش را در این تصادفات داشته اظهار می کند: متاسفانه تلفات دسته جمعی تصادفات افغانی‌کش‌ها به دلیل سرعت بالا سهم عمده‌ای در بالارفتن این آمار دارند.

وی با تاکید بر اینکه در این محور تمامی اقدامات هشداردهنده و پشگیرانه برای کاهش تصادفات انجام شده است یادآور می شود:  دو بانده شدن مسیر، خط‌کشی جدید، نصب چشم گربه‌ای، ایجاد شیار لرزاننده، احداث سه استراحتگاه موقت، اصلاح شیب شیروانی و ... باز هم مانع تلفات جاده‌ای این مسیر نشد.

مقبلی علت واژگونی خودروها را سرعت بالا و خواب‌آلودگی راننده برشمرد و می گوید: ارتقاء فرهنگ ترافیکی در کاهش تصادفات جاده‌ای نقش زیادی دارد.

کمبود اعتبارات

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان کرمان همچنین به کمبود اعتبارات استان کرمان برای اصلاح و ایمن‌ سازی جاده‌ های استان اشاره میب کند و می افزاید: این استان با توجه به رتبه بالای تصادفات جادهای در کشور نیازمند توجه و مساعدت بیشتر مسئولان برای اصلاح و ایمن‌ سازی، رفع نقاط حادثه خیز، ایمن ‌سازی راههای روستایی، روکش آسفالت، ساماندهی تقاطع‌ های فرعی روستایی به راههای اصلی و نگهداری جاده‌ های اصلی است.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده در زمینه ارتقای امنیت جاده های استان کرمان اظهار می کند: با این وجود اداره راهداری نسبت به احداث ۵۰۰ کیلومتر شانه‌ سازی، ۲۴۰ کیلومتر روکش آسفالت، تعمیر ۱۵ دستگاه پل بزرگ و ۴۰ دستگاه پل کوچک، پنج هزار کیلومتر خط‌کشی محورها، ۹۵۰ متر مربع اجرای خط نوشته و آشکارسازی ۲۲۳ نقطه پرحادثه در طی یک سال گذشته اقدام کرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.