سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، گفت: برخی نمایندگان سؤال‌کننده از وزیر امور خارجه، از اظهارات ظریف قانع نشدند.

نمایندگان از توضیحات وزیر امور خارجه قانع نشدند

به گزارش قدس آنلاین، سیدحسین نقوی حسینی نماینده مردم ورامین و سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در تشریح نشست عصر امروز کمیسیون متبوعش اظهار داشت: نشست امروز کمیسیون با حضور محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه برای پاسخگویی به ۱۹ سؤال نمایندگان مجلس تشکیل شد.

وی افزود: پس از ارائه توضیحات نمایندگان سؤال‌کننده و همچنین توضیحات وزیر امور خارجه، آقایان سیدجواد کریمی قدوسی و حسینعلی حاجی‌دلیگانی و همچنین بیگی از پاسخ‌های وزیر قانع نشدند. 

به گفته نقوی حسینی در این نشست، حجت‌الاسلام نصرالله پژمانفر نماینده مردم مشهد و کلات سوال خود را درباره اینکه چه اقدامی توسط وزارت امور خارجه در مقابل ربایش فرهنگی حکیم نظامی از سوی دولت آذربایجان انجام داده است و چه تضمینی وجود دارد که از این نوع اتفاقات رخ ندهد را در این جلسه مطرح کرد.

وی با اشاره به سوال دوم و سوم پژمانفر از وزیر امور خارجه اظهار کرد: ایشان پرسید عملکرد وزارت خارجه در مقابل اصرار کنسولگری عراق نسبت به صدور ویزا در زمان اربعین از طریق دفاتر غیرقانونی چه خواهد بود؟

نماینده مردم ورامین در مجلس تصریح کرد: آقای ظریف در پاسخ به سوالی نسبت به ربایند‌گی فرهنگی از سوی آذربایجان اعلام کرد که در مقابله با اینگونه اقدامات، باید روش‌های مختلفی صورت بگیرد که ما همان مسیر‌ها را می‌رویم اما اینکه مفاخر ایران موجب هویت سایر کشورها می‌شود، این موضوع موجب افتخار ماست.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تاکید کرد: آقای ظریف در ادامه گفت زمانیکه همه اشعار نظامی فارسی است و یک کشور دیگر وی را عامل هویت خود می‌داند، هویت ایرانی و فارسی نظامی را تغییر نمی‌دهد، اما ما اقدامات خود را انجام داده‌ایم.

وی با بیان اینکه پژمانفر از این پاسخ وزیر امور خارجه قانع نشد گفت: آقای ظریف درباره سوال دوم هم بیان کرد ما در چارچوب فرامین مقام معظم رهبری و قانون تابعیت به مشمولین این اقدام را انجام داده‌ایم، اما اگر شخصی تابعیت قبلی خود را بخواهد حفظ کند ما نمی‌توانیم به وی تابعیت بدهیم.

نقوی حسینی بیان کرد: آقای ظریف ادامه داد به متقاضیان هم یا تابعیت می‌دهیم با اقامت دائم با تشخیص کمیسیون‌های تخصصی مربوطه بوده و تصمیم‌گیری در مورد این سوال به بعد موکول شد.

نماینده مردم ورامین اظهار کرد: وزیر امور خارجه در مورد سوال سوم هم اعلام کرد، اصرار و تاکید وزارت امور خارجه بر صدور ویزا از مجاری قانونی است، اما صدور ویزای کشور دیگر از اختیارات همان کشور است که پژمانفر از این پاسخ قانع شد.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به طرح سوال چهارم از سوی سیده فاطمه حسینی نماینده مردم تهران هم تصریح کرد: خانم حسینی اعلام کرد که چرا اقدامات شایسته‌ای برای حضور پررنگ بانوان ممتاز و متخصص در  جایگاه‌های  ارشد وزارت خارجه صورت نگرفته است؟ که آقای ظریف در پاسخ انتقاد و سوال وی را وارد دانست و بیان کرد که حضور بانوان در این وزارتخانه خوب نیست ولی ما معاون وزیر خارجه، سخنگوی وزارت خارجه و سفیر زن منصوب کرده‌ایم.

وی ادامه داد: آقای ظریف همچنین تاکید کرد در حال حاضر سه سفیر زن دیگر هم پیشنهاد کرده‌ایم و در سطح روسای ادارات هم چندین نفر از بانوان را معرفی کرده‌ایم، در نهایت نماینده مردم تهران از پاسخ ظریف قانع شد.

نقوی حسینی با اشاره به سوال فلاحت‌پیشه نماینده مردم گیلان غرب هم بیان کرد: این نماینده اعلام کرد که بسته ماندن مردم مرزهای استان کرمانشاه آثار زیان‌باری به منافع ملی کشور وارد کرده است؛ چرا وزارت امور خارجه در این رابطه اقدام نمی‌کند؟ که در نهایت از پاسخ‌های وزیر امور خارجه در این مورد قانع شد.

نماینده مردم ورامین در ادامه افزود: آقای حاجی‌دلیگانی نماینده مردم شاهین‌شهر و میمه سوال ششم را از ظریف مطرح کرد که قرار شد بعدا درباره آن اعلام نظر شود؛  در ادامه آقای سید علی ادیانی سوال خود را درباره علت عدم اجرای کامل شرایط مطروحه ۹ گانه از سوی مقام معظم رهبری و شرایط مندرج در مصوبه مجلس را مطرح کرد.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: وزیر امور خارجه در پاسخ به ادیانی بیان کرد که ما در چارچوب و تحت نظارت هیئت نظارت بر اجرای برجام عمل کردیم که گزارش‌های آن ارائه شده است، بر این اساس قرار شد آقای ادیانی پس از دریافت گزارش مکتوب اظهار نظر کند.

وی با اشاره به سوال مرادی نماینده مردم قروه هم تصریح کرد: این نماینده مجلس درباره علت عدم تبدیل قطعنامه ۵۹۸ به معاهده فی مابین دولت عراق و ایران را سوال کرد که آقای ظریف در پاسخ به او گفت که ما همه تلاش خود را در اجرایی شدن تعهدات ۵۹۸ به کار گرفته‌ایم و در آینده هم انجام خواهیم داد؛ این نماینده مجلس هم از پاسخ وزیر خارجه قانع شد.

نقوی حسینی بیان کرد: سوال آقای محمود زاده نماینده مردم مهاباد هم درباره دلایل سستی و عدم رسیدگی دولت به وضعیت ملوانان کشتی سانچی بود و در این حادثه که کشتی بعد از ۸ روز غرق شد، در حالیکه چینی‌ها کشتی خود را مدیریت می‌کردند اما رئیس جمهور ۶ روز بعد و وزیر خارجه ۴ روز بعد وارد قضیه شدند.

نماینده مردم ورامین بیان کرد: آقای ظریف در پاسخ به این سوال گفت که ما در همان لحظه در همان روز تصادف در محل حادثه حضور یافتیم و سرکنسول ما در تمام مراحل پای کار بود و ستاد بحران در وزارت امور خارجه تشکیل شد، همچنین با دستور رئیس جمهور قرار شد ستاد بحران به ریاست ربیعی تشکیل شود، ما هیچ گزارشی هم مبنی بر تعلل چینی‌ها ندیده و گزارشی در این باره به دستمان نرسیده است، اما آقای محمود زاده از پاسخ‌های وزیر قانع نشد.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به سوال دهم و یازدهم از سوی کریمی قدوسی نماینده مردم مشهد و کلات هم گفت: این نماینده درباره وجود ۲۶۰ زندانی ایرانی در کشور ترکمنستان و عدم تلاش دستگاه دیپلماسی کشور برای حل این مشکل سوال کرد که آقای ظریف در پاسخ به وی بیان کرد که ما همه تلاش خود را برای آزادی زندانیان به کار گرفته‌ و در آینده هم خواهیم کرد.

وی تصریح کرد: وزیر امور خارجه ادامه داد که آزادی زندانیان ایرانی در کشورهای دیگر موضوعی مهم و مورد پیگیری دائمی ماست و هر اقدامی لازم باشد انجام می‌شود که کریمی قدوسی از پاسخ‌های ظریف قانع نشد.

نقوی حسینی تاکید کرد: سوال بعدی آقای کریمی قدوسی هم درباره ماهیت باند «نیویورک» و نقش آقای ظریف در شکل‌گیری این باند بود که تلاش می‌کرد راه نفوذ آمریکا را در ایران انقلابی و اسلامی باز کند، که باز هم این نماینده از پاسخ وزیر قانع نشد.

وی اظهار کرد: آقای علیرضابیگی نماینده تبریز هم سوال خود را مبنی بر اینکه علت بلاتکلیفی برخی از سفارتخانه‌ها و عدم حضور سفرا در حوزه ماموریتی، دخالت برخی افراد صاحب نفوذ در معرفی سفیر که عدم توجه به ظرفیت‌های اقتصادی کشور را به دنبال داشته است چیست، مطرح  کرد، که آقای ظریف بیان کرد که حمید ناطق نوری ۴ سال مشاور بنده بوده و در اداره کل اروپا کار کرده و توانمندی‌های لازم را داشت اما با مشکل روبه‌رو شد که آن هم حل نشد.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصریح کرد: ظریف در ادامه اظهارات خود افزود که انتخاب ناطق نوری ارتباطاتی با نسبت وی با حجت‌الاسلام ناطق نوری نداشته و ایشان هم هیچ دخالتی در این انتخاب نداشته‌اند، همچنین حمید ناطق نوری شخصا اعلام انصراف کرده است و وی مشکلی برای سفیر شدن ندارد اما بیگی از پاسخ‌های ظریف قانع نشد.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.