۲۳ آبان ۱۳۹۶ - ۲۲:۵۰
کد خبر: 591645

ارومیه- دریاچه ارومیه نیازهای کشاورزی، انرژی، صنعت، غذا، آب و مسکن مردمی را که در این حوضه زندگی می‌کنند تأمین می‌کند. در سال ۲۰۱۱ حدود ۶ میلیون نفر در این محدوده زندگی می‌کردند که این عدد در سال ۲۰۱۷ به بیش از ۱۰ میلیون نفر رسیده است. درحالی‌که نیازهای این افراد در حال افزایش هست این کاهش میزان آب بر روی بهداشت عمومی، تنوع زیستی، سلامت اکوسیستم و احتمالاً آب‌وهوای محلی اثر منفی به دنبال دارد

دریاچه ارومیه آب می رود

قدس: توسعه باغات اطراف این دریاچه که آب فراوانی برای آن‌ها مصرف می‌شود، سدهایی که در پی سوء مدیریت ایجاد شد لذا میزان برداشت آب را افزایش داد و کاهش بارش باران مزید علت شد تا این دریاچه هرروز آب برود.

مطالبه ملی

نماینده مردم میاندوآب،شاهین‌دژ و تکاب در مجلس شورای  اسلامی ارومیه را متعلق به یک منطقه نداشته و  عنوان می‌کند: بی‌تردید دریاچه ارومیه متعلق به ملت ایران است و چنانچه پیش‌بینی‌های صورت گرفته در رابطه با وضعیت آتی این دریاچه اتفاق بیفتد، کل منطقه از عواقب آن تأثیر می‌پذیرد و به یک پدیده نامطلوب جهانی تبدیل می‌شود.

همایون هاشمی با تأکید بر ضرورت تخصیص اعتبارات ویژه در لایحه بودجه ۹۷ برای احیای دریاچه ارومیه با انتقاد از عدم تخصیص اعتبارات کافی برای احیای دریاچه ارومیه تصریح  می‌کند:  بی‌تردید عدم توجه به وضعیت دریاچه ارومیه بحرانی فراگیر را ایجاد می‌کند، بنابراین باید در جهت پیشگیری از این بحران تأمین اعتبارات لازم برای احیای دریاچه ارومیه در زمره اولویت‌های لایحه بودجه ۹۷ قرار می‌گرفت.

رئیس مجمع نمایندگان آذربایجان غربی در مجلس شورای اسلامی اذعان می‌کند: این در حالی است که عدم تأمین اعتبارات این بخش یکی از نگرانی‌های مهم ستاد احیای دریاچه ارومیه بوده، تا آنجایی که بارها مسئولان آن اعلام کرده‌اند که منابع کافی برای احیای این دریاچه در اختیار آن‌ها قرار نگرفته است.

وی با اظهار گلایه از عدم اختصاص وقت از سوی معاون اول رئیس‌جمهور برای حضور در نشست مجمع نمایندگان استان آذربایجان غربی که بارها به‌صورت مکتوب و حضوری برای تحقق آن از وی درخواست کرده‌اند، اظهار می‌کند: از آقای جهانگیری تقاضا داریم که در اسرع وقت برای بررسی موضوع مهم دریاچه ارومیه در نشست مجمع حضور یابند.

دریاچه بدون آب

دیگر نماینده مردم ارومیه در مجلس با انتقاد از نحوه عملکرد ستاد احیای دریاچه ارومیه این ستاد را ستاد مرگ دریاچه ارومیه می‌نامد.

نادر قاضی پور درباره آخرین وضعیت دریاچه ارومیه اظهار کرده است: با توجه به کاهش بارندگی‌های امسال درحالی‌که حاضر وضعیت دریاچه ارومیه اسف‌بار است و آب دریاچه بسیار پایین‌تر از حدی است که کارشناسان و مسئولان انتظار داشتند.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی بابیان اینکه استاندارد ارتفاع آب دریاچه باید ۴ متر از ارتفاع فعلی بیشتر باشد و ارتفاع فعلی بسیار کم‌تر از ارتفاع آب در سال‌ گذشته است یادآور شده است: ارتفاع آب دریاچه ارومیه ۸ متر از میزانی که آب دریاچه در بهترین وضعیت خود قرار داشت، کمتر است.وضعیت دریاچه ارومیه اسف‌بار است و آب دریاچه بسیار پایین‌تر از حدی است که کارشناسان و مسئولان انتظار داشتند

وی با یادآوری اینکه خشک شدن دریاچه ارومیه بحران‌آفرین و مرگ‌آور است تصریح کرده است: گردوغبار ناشی از خشک شدن دریاچه ارومیه گردوغبار نمک خواهد بود که این نوع از طوفان گردوغبار بسیار خطرناک‌تر از گردوغبارهای دیگر در مناطق دیگر کشور است.

قاضی پور همچنین با این وصف که ستاد احیای دریاچه ارومیه برای ما آب نشد،ولی برای برخی نان شد اظهار کرده است: مشخص نیست اعتبارات اختصاصی به این ستاد، در چه محلی هزینه شده است؛ اقدامات و تحقیقات بدون ثمری به دستور ستاد در دانشگاه شریف انجام گرفت که هیچ نتیجه‌ای در پی نداشت و قطره آبی به دریاچه ارومیه اضافه نشد.

وی اظهار یادآور شده است: به دستور ستاد احیای دریاچه ارومیه دو سد حوالی دریاچه ارومیه را تعطیل کردند که این اقدام هم هیچ ثمره‌ای برای دریاچه ارومیه نداشت.امید مردم فقط به رحمت الهی است و از مسئولان قطع امید کرده‌ایم.

قاضی پور در این رابطه عنوان کرده است: اعضای ستاد حق تحقیق، حق مطالعه و حق مأموریت‌های قابل‌توجهی دریافت کردند،ولی مأموریت‌ها و تحقیقات آن‌ها به کار دریاچه مظلوم ارومیه نیامد و باید عنوان کرد با این وضعیت دریاچه ارومیه آخرین نفس‌های خود را می‌کشد.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی، بابیان اینکه از محل صندوق توسعه ملی بودجه کلانی برای ساماندهی رودخانه‌های مرزی در نظر گرفته‌شده است اظهار کرده است: از طرف وزارت نیرو، سازمان حفاظت محیط‌زیست و وزارت جهاد کشاورزی ردیف‌های بودجه‌ای برای احیای دریاچه ارومیه پیش‌بینی‌شده است ازاین‌رو انتظار می‌رود با اختصاص این منابع وضعیت دریاچه بهبود یابد

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.