ارومیه- کلنگ احداث طولانی‏ترین تله‌کابین کشور به طول ۳۶ کیلومتر در ارومیه طی سال ۷۹ به زمین زده شد اما باوجود گذشت ۱۷ سال هنوز درگیر کاغذبازی‌های اداری بوده و به سرانجام نرسیده است.

تله کابین ارومیه در ایستگاه نخست ایستاده است

قدس: بر اساس آخرین وعده‏های مسئولان استان مقرر بود خط اول تله‌کابین ارومیه شهریور سال ۹۴  راه‌اندازی شود اما نه‌تنها این وعده محقق نشد بلکه بوروکراسی پرپیچ‌وخم، سرنوشت این طرح را در هاله‌ای از ابهام قرار داده است.

پروژه تله‌کابین ارومیه به طول ۳۶ کیلومتر در چهار فاز و ۱۵ ایستگاه  طراحی‌شده است و قرار است فاز اول این طرح در مسیری به طول ۸.۵ کیلومتر از جانوسلو به کوه ایوعلی کنار جاده بند ارومیه و  فاز دوم نیز از ایوعلی تا سد شهر چایی به طول ۱۲ کیلومتر احداث شود.

پروژه تله‌کابین ارومیه که ابتدا بانام بزرگ‌ترین تله‌کابین خاورمیانه از آن یاد می‌شد اکنون با گرفتار شدن در بروکراسی‌های پیچیده اداری و نبود همکاری دستگاه‌های اجرایی در همان ایستگاه نخست معطل‌مانده است.

از سال ۸۶ مجوز ساخت این طرح صادر و در سال ۹۱ پس از رکود و کش‌وقوس‌های فراوان ادامه ساخت آن به شرکت فاتح اربیل واگذار شد.

مشکلات اداری

سید علی مرادی مدیر شرکت هزاره غرب و مسئول پروژه تله‌کابین ارومیه در این رابطه می‌گوید: مشکلات فعلی ما، مشکلات اداری است و منتظر حل شدن آن‌ها هستیم.

وی اظهار می‌کند: قرار است اراضی مربوط به تله‌کابین را تحویل بگیریم اما درباره برق منطقه‌ای هر موقع درخواستی کردیم جواب منفی گرفتیم و در کل مشکلات کنونی تله‌کابین همین مسائل هستند.

سید علی مرادی خاطرنشان می‌کند: پس از حل شدن مشکلات اداری و اراضی و برق و آب و غیره هشت‌تا ۱۲ ماه زمان لازم است تا پروژه برنامه‌ریزی شود.

وی تأکید می‌کند: قسمت‌های عمده‌ای از پروژه حل‌شده و فقط منتظر حل شدن مشکلات اداری هستیم.

سید علی مرادی درباره مجموعه تفریحی پایین تله‌کابین نیز اظهار می‌کند: مجموعه تفریحی پایین تله‌کابین نیز مدنظر است اما فعلاً تمام تمرکز بر روی تله‌کابین است تا انتظار مردم ارومیه برای داشتن تله‌کابین به اتمام برسد.

تملیک اراضی

معاون فنی مهندسی پروژه تله‌کابین ارومیه نیز بابیان این‌که تله‌کابین ارومیه در ۵ فاز اجرایی تعریف‌شده است، اظهار می‌کند: فاز اول این پروژه در ۱/۷ کیلومتر در حال اجرا است.

سینا خسروی می‌افزاید: فازهای بعدی پروژه نیز در حدود ۱۵ هکتار پیش‌بینی‌شده که پس از اتمام فاز اول تمامی مراحل ۴ فاز دیگر مورد مطالعات کارشناسی و اجرایی قرار خواهد گرفت.

وی بابیان این‌که در پیشبرد این پروژه در یک سال اخیر همکاری‌های مطلوبی صورت گرفته است، افزود: متأسفانه در تکمیل فاز یک تله‌کابین ارومیه زیرساخت‌ها به‌عنوان مهم‌ترین موانع موردتوجه بوده است.

وی ابراز می‌کند: در ۶ سال اخیر تملک اراضی از اساسی‌ترین موانع و انشعابات آب، برق و گاز نیز از مشکلاتی بوده که تا به امروز در تسریع روند پروژه اختلال به وجود آورده است.

۶۰ درصد پیشرفت

باوجوداینکه یک دهه از آغاز عملیات اجرایی این پروژه گردشگری می‌گذرد اما بنا بر گفته مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری آذربایجان غربی این پروژه تنها ۶۰ درصد پیشرفت داشته است.

در ۶ سال اخیر تملک اراضی از اساسی‌ترین موانع و انشعابات آب، برق و گاز نیز از مشکلاتی بوده که تا به امروز در تسریع روند پروژه اختلال به وجود آورده استجلیل جباری در خصوص موانع بر سر راه این پروژه توضیح می‌دهد: پروژه تله‌کابین ارومیه در حال حاضر با ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی با دو مشکل اساسی مواجه است که در صورت رفع این مشکلات می‌توانیم شاهد از رکود خارج شدن این پروژه باشیم.

وی با اشاره به موانع و مشکلات موجود در این زمینه تصریح می‌کند: یکی از این مشکلات مربوط به تسهیلات است بطوریکه برای بهره‌برداری فاز اول این پروژه در حال حاضر ۱۵۰ میلیارد ریال موردنیاز هست .

مدیرکل میراث فرهنگی،صنایع‌دستی و گردشگری آذربایجان غربی می‌افزاید: البته تا این مرحله از پروژه نیز مبلغی بالغ‌بر ۲۵۰ میلیارد تومان هزینه شده است.

جباری به برخی مشکلات مربوط به تعین و تکلیف اراضی این پروژه نیز اشاره‌کرده و ادامه می‌دهد: با توجه به پیگیری‌های صورت گرفته این مشکل در شرف حل شدن است اما باز مشکلات بروکراسی اداری باعث زمان‌بر شدن روند اجرای این پروژه شده است.

وی عنوان می‌کند: شرکت هزاره غرب ۱۷۰ میلیارد ریال برای تله‌کابین ارومیه سرمایه‌گذاری کرده و برای تأمین باقی منابع مالی موردنیاز به سیستم بانکی معرفی‌شده است و همچنین با سازمان‌های مختلف جهت حل مشکلات اصلی این پروژه ازجمله تأمین آب شرب و واگذاری اراضی موردنیاز برای تکمیل پروژه مکاتباتی صورت گرفته است.

وی، دلیل اصلی تأخیر درروند اجرایی تله‌کابین را مربوط به سرمایه‌گذار عنوان کرده و یادآور می‌شود: سازمان میراث فرهنگی، مشکلات مطرح‌شده از طرف سرمایه‌گذار پروژه را از استانداری و دستگاه‌های اجرایی مربوطه پیگیری می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.