با توجه به اینکه طراحان این طرح، سپاه را بازیگر بزرگ اقتصادی می‌دانند و تخصص و امکانات سپاه را در رشد و تقویت برنامه موشکی و دفاعی مؤثر می‌دانند بر آن شدند تا با تحریم‌های بیشتر عرصه عمل بر سپاه را در این حوزه‌ها تنگ‌تر کرده و از این طریق ایران را به پای میز مذاکره کشانده و شرایط خود را در زمینه قطع برنامه‌های موشکی و عدم نقش آفرینی و نفوذ در مسائل منطقه‌ای تحمیل کنند. البته بسیاری نیز بر این باورند که این اقدام آمریکایی‌ها برای تحت فشار گذاشتن ایران با هدف خارج کردن آن از برجام صورت می‌گیرد تا از این طریق ایران هم هزینه تحریم نهاد سپاه هم هزینه خروج از برجام و نقض آن را بدهد.

تحریم سپاه، گروگان گیری اقتصادی برای خروج از برجام

قدس آنلاین-مجلس نمایندگان آمریکا در تازه‌ترین اقدام ضد ایرانی خود پیش‌نویس «قانون طرد اقتصادی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران» را تهیه کرده و آن را به سلسله تحریم‌های ادامه دار خود افزود.

این طرح در صورت تصویب به دولت آمریکا و همراهان آن اجازه خواهد داد تا شرکت‌هایی که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی حتی کمتر از ۵۰ درصد در آن‌ها سهام دارد را وارد تحریم‌های خود کنند و بر سر راه اشخاصی که قصد انجام معاملاتی با سپاه دارند، موانع اساسی ایجاد کنند.

اد رویس در بخشی از ادعاهای ضد ایرانی خود، در مورد این طرح گفت: سپاه به عنوان بازیگر اقتصاد ایران از برنامه‌های هسته‌ای و موشکی این کشور حمایت مالی انجام می‌دهد و باید صدها شرکت اصلی این نهاد در آینده تحریم شوند.

البته تحریم سپاه تنها بخشی از این طرح است و آمریکایی‌ها با توجه به آن گام‌هایی برای جلوگیری از عضویت ایران در سازمان تجارت جهانی و سایر نهادهای بین‌المللی برداشته‌اند که خلاف صریح موازین حقوق و عرف بین‌الملل است.

از آنجایی که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در بسیاری از طرح‌های عمرانی و زیر ساختی کشور حضور دارد و یکی از بازوهای کشور در پیشبرد برنامه‌های اقتصادی و اتکای به توان داخلی است، آمریکایی‌ها با تصویب تحریم هایی ضد آن سعی دارند عملاً یکی از بازوهای اقتصادی و دفاعی کشور را قطع کنند. با توجه به اینکه طراحان این طرح، سپاه را بازیگر بزرگ اقتصادی می‌دانند و تخصص و امکانات سپاه را در رشد و تقویت برنامه موشکی و دفاعی مؤثر می‌دانند بر آن شدند تا با تحریم‌های بیشتر عرصه عمل بر سپاه را در این حوزه‌ها تنگ‌تر کرده و از این طریق ایران را به پای میز مذاکره کشانده و شرایط خود را در زمینه قطع برنامه‌های موشکی و عدم نقش آفرینی و نفوذ در مسائل منطقه‌ای تحمیل کنند. البته بسیاری نیز بر این باورند که این اقدام آمریکایی‌ها برای تحت فشار گذاشتن ایران با هدف خارج کردن آن از برجام صورت می‌گیرد تا از این طریق ایران هم هزینه تحریم نهاد سپاه هم هزینه خروج از برجام و نقض آن را بدهد.

به گروگان گرفتن اقتصاد و آبادانی کشور

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس معتقد است که اعمال تحریم‌ها چه قبل از برجام و بعد با هدف فشار بیشتر بر معیشت و اقتصاد مردم است. هدف آن‌ها به گروگان گرفتن اقتصاد است تا بدین وسیله مردم را مقابل انقلاب قرار بدهند و همچنین دائماً تیم هایی از داخل و خارج این ارزیابی‌ها را به آمریکایی‌ها می‌دهند که تحریم‌ها تا چه حد در زندگی مردم اثر گذاشته است.

جواد کریمی قدوسی تصریح کرد: یکی از مجموعه‌های قوی عمرانی و فنی در همه کشورها، قدرت نظامی آن کشور است. نیروهای مسلح امکانات زیادی را برای دفاع از کشورها در اختیار دارند و هر زمانی که بحرانی رخ می‌دهد ارتش را به کمک فرا می‌خوانند. پس از جنگ تحمیلی، در ایران نیز بازسازی نیروهای مسلح برای تداوم دفاع شکل گرفت و ظرفیت ۴۵ لشکر مهندسی و عمرانی در سپاه وجود دارد در حالی که تمام این‌ها در خدمت ملت قرار گرفته و براحتی در مقابل تحریم‌ها ایستاده است.

نماینده مردم مشهد اظهار داشت: قانون جدید (طرد اقتصادی سپاه) را دو تن از نمایندگان کنگره آمریکا با هدف به زانو درآوردن قدرت اقتصادی سپاه ارائه کردند. بنابراین پیشنهاد دادند شرکت هایی که سپاه در آن سهم دارند مورد تحریم قرار بگیرند. این اقدام آن‌ها دیگر چیزی از برجام باقی نمی‌گذارد. هدف آمریکایی‌ها از این اقدام، تضعیف برنامه‌های موشکی و دفاعی و از سوی دیگر به گروگان گرفتن اقتصاد و پیشرفت و آبادانی کشور است. با این حال شاهدیم متأسفانه در داخل هم عده‌ای با این جریان همفکری کرده و به مردم آدرس غلط می‌دهند.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.