یزد - این روزها هرچه به روزهای پایانی سال نزدیک می شویم ازدحام و شلوغی در خیاباهای شهر تاریخی یزد بی داد می کند از یک سو ترافیک و ازدحام وسایل نقلیه و از سوی دیگر آلودگی هوا و دیگر معضلاتی که در این شهر کویری وجود دارد از لحاظ روحی و روانی هم مشکلاتی را برای شهروندان بوجود می آورد .

قفل سنگین ترافیک بر پای شهر دوچرخه ها

قدس آنلاین - گروه استانها – سمیه شرف دینی - بافت شهریزد دربیشترمناطق شهرهمان بافت سنتی وقدیمی می باشد اکثرخیابانهای شهریزد کم عرض است واز نبود پارکینگ رنج می برد وساکنان شهروخود شهر روز به روز بیشترشده و شهر قد کشیده و درکنار آن امکانات و خدمات آنچنان که باید و شاید قد نکشیده ترافیک درهسته مرکزی شهر و خیابانهای اصلی در ساعات ابتدایی شب بیداد می کند وبیشتر مواقع باید درترافیک خیابانهای کم عرض و باریک یزد منتظربمانی.

یزدی که سودای توسعه و بزرگ شدن را درسرداشت ودر سالهای اخیر چند رو گذرو زیر گذرساخته شد که این زیر گذرها و رو گذرها بیشتراز آن که بار ترافیکی شهر را کم کنند و بر آن افزود و حواشی آنها بیشترازخدمات رسانی آنها بود.

یک سوال دراینجا مطرح می شود این که اگر قرار براین بود بافت سنتی یزد دست نخورده باقی بماند چرا زیرساختهای حمل و نقل شهری دراین شهرتوسعه نیافته ازدحام ماشین وسایط نقلیه تک سرنشین دریزد که روزگاری شهردوچرخه ها بود به وفوردیده می شود درکنارریزگردها ، صنایع الاینده ،دود ماشین ها هم به کمک هوای آلوده یزد آمده اند یزد این شهرجهانی بی محابا راه صنعتی شدن را درپیش گرفت و سهم مردم ازاین صنعتی شدن دود ترافیک وبیماری و سرطان شد. 

در سالهای اخیر صحبت از ایجاد طرح بی آر تی در یزد شد که هنوز اجرایی نشده  و قرار بر آن بود که منوریل و قطار شهری در یزد اجرایی شود که آن هم هنوز اجرایی نشده از سوی دیگر ناوگان اتوبوسرانی شهر یزد  آنچنان که باید و شاید به روز و مجهز نمی باشد و اکثر اتوبوسها فرسوده می باشد و دیگرکسی از این ناوگان استفاده نمی کند.

تقویت زیر ساختهای حمل ونقل عمومی در یزد ضروری  می باشد

رئیس کمیسیون عمران شورای شهر یزد در گفتگو با خبرنگارقدس آنلاین گفت: مشکل ترافیک شهر یزد با زدن زیر گذر و رو گذر برطرف نمی شود و یکی از اولویت های شورا و شهرداری در سال جدید تقویت زیر ساختهای حمل ونقل عمومی می باشد.

محسن عباسی اظهارداشت: متاسفانه درشهر یزد میزان استفاده شهروندان ازوسایل عمومی بسیار پائین می باشد و کسانی از این وسایل استفاده می کند نگاه تحقیر آمیزی به آنها می شود و ما در پی آن هستیم ناوگان شهری را تقویت کنیم و این کار با ایجاد سامانه بی. ار.تی در یزد ممکن می باشد .

وی افزود: دریزد هرکس توان مالی داشته وسیله ای ارزان قیمت ازجمله پراید و خودروهای بی کیفیت چینی را خریداری کرده و دیگر از ناوگان حمل ونقل عمومی استفاده نمی کند.

عباسی تصریح  کرد: با توجه به الودگی ها و معضل ترافیک در استان و شهر یزد ما باید  ناوگان حمل و نقل عمومی را تقویت کرده و زیر ساختهای آن را فراهم سازیم تا مردم برای استفاده از آن ترغیب شوند و خود مردم هم باید با ما همکاری کنند و سال اینده به عنوان سال استفاده از ناوگان عمومی باشد.

این مسئول ادامه داد: ازدیگرمواردی که شورا به شدت پیگیرآن می باشد بحث پیاده محوری و گسترش فرهنگ استفاده از دوچرخه می باشد وایجاد ایستگاههای دوچرخه دردستورکارمی باشد و درطرح جامع ترافیک مسیرهای برای دوچرخه سواری که ایمن باشد در نظر گرفته شده مردم در ساعات ابتدایی روز به خوبی می توانند از این وسیله ها استفاده کنند و در حال حاضردر خیابانهای صفائیه و بلوارجمهوری ایستگاههای دوچرخه درحال احداث می باشد و قسمتی از مسیل یزد نیز برای این کار در نظر گرفته شده است.

رئیس کمیسیون عمران شورای شهر یزد گفت: ما درنظر داریم درکنارایستگاههای بی ارتی ایستگاههای دوچرخه را نیزدایرکنیم و تا کسانی که تمایل دارند از بی. آر.تی استفاده کنند دوچرخه ها ی خود را دراین ایستگاهها بگذارند. دوچرخه دیگریک وسیله سرگرمی و تفریحی نمی باشد ودراکثر کشورهای پیشرفته به این وسیله بهای بیشتری می دهند و شورا در کنارتقویت ناوگان عمومی بحث حمل و نقل ترکیبی(استفاده از انواع وسایل نقلیه عمومی ) را در دستور کارخود قرارداده وهمه این طرح ها اماده شده و بودجه های آن  نیز تصویب شده و در سال اینده اجرائی می شود.

وی افزود: ما باید اتوبوس های فرسوده را از رده خارج کرده و بی.ار.تی را جایگزین آن کنیم یزد روزگاری شهر دوچرخه ها بود ولی از روزی که به سوی صنعتی شدن رفت و هر کس که توان مالی داشته ماشین های ارزان قیمت را خریداری کرده و دیگر از ناوگان حمل نقل عمومی استفاده نمی کند و درمقابل آن تاکسی های اینترنتی که این روزها علیه آنها هجمه های بسیاری می باشد می توانند در راستای تقویت ناوگان حمل ونقل عمومی قراربگیرند.

 عباسی تصریح کرد: تنها راه ترافیک شهر یزد تقویت ناوگان حمل ونقل عمومی می باشد و سال آینده سال ناوگان حمل و نقل عمومی می باشد طرح ها ی آن تصویب شده و بودجه های ان نیز پیش بینی شده و در کنار آن نیز مردم باید با خطرات و معضلات ترافیک وآلودگی هوا آشنا شوند و ایجاد زیر گذرو روگذرخود بر ایجاد آلودگی موثر می باشد.

وی افزود: ما ابتدا باید برای فرهنگسازی از خودمان استفاده کنیم  و من خودم از ناوگان حمل و نقل عمومی استفاده می کنم و این فرهنگ را باید در مردم بوجود آوریم هرکسی که از ناوگان حمل و نقل عمومی استفاده می کند برای محیط زیست و اقتصاد شهر خود اهمیت قائل می شود چون با این کار ارزش خاصی برای شهروندان خود قائل می شود.  

رئیس کمیسیون عمران شورای اسلامی شهر یزد گفت: درچند سال گذشته آمارها حاکی از آن بود که درروز بیش از ۹۰۰نفراز ناوگان حمل و نقل عمومی یزد استفاده می کردند ولی درحال حاضر این آمار به ۲۵۰الی ۲۶۰نفر رسیده و ما باید با تقویت  ناوگان حمل ونقل عمومی  به استفاده از این ناوگان مردم را ترغیب کنیم.

وی افزود : در مسیرهای که ایجاد ایستگاههای اتوبوس ممکن نیست ما از ون و دوچرخه قرار است استفاده کنیم و یزد درحال حاضر جهانی شده و دیگر ظرفیت ساخت تقاطع و زیر گذر و رو گذر را ندارد و ما باید باورهای مردم درمورد استفاده از ناوگان عمومی را تقویت کنیم وابتدا باید از خودمان شروع کنیم .

فرهنگ دوچرخه سواری احیا می شود

معاون امور زیر بنایی و حمل و نقل شهرداری یزددر گفتگو با ما گفت : در حال حاضر ترافیک در یزد به یکی از دغدغه های مسئولان شهری تبدیل شده و به همین دلیل رسیدگی به این موضوع یکی از رویکردهای اصلی شهرداری می باشد و طرح جامع ترافیک شهر یزد باید بازبینی شود.

محمود دهقان افزود: شورای شهر و شهرداری طرحی را در نظر دارند  که با ترکیب حمل و نقل عمومی و خود روها ی شخصی و زنده کردن فرهنگ دوچرخه سواری در یزد گام مهمی بردارند و از اولویت ها ی مهم ما در سال آینده  این است که ناوگان حمل و نقل عمومی را تجهیز نمائیم.

وی تصریح کرد: یزد روزگاری شهر دوچرخه ها بود وهم اکنون دوچرخه ها دیگر در این شهر وجود ندارد و ما باید معابر وایستگاههای تجهیز دوچرخه را در شهر آماده کنیم و شرایط بازگشت دوچرخه را به بسترشهر فراهم کنیم وهم اکنون مسیرهای ایجاد دوچرخه در برخی مناطق شهر یزد در دست احداث می باشد.

 معاون شهردار یزد در ادامه تجهیز ناوگان حمل و نقل شهری را یکی از دیگر راههای کاهش ترافیک در استان برشمرد و اظهارداشت: متاسفانه میزان استقبال شهروندان یزدی از این ناوگان ۴۰درصد کاهش داشته نوسازی این ناوگان هم نتوانسته  در این باره تاثیر گذار باشد و ما درنظر داریم با ایجاد خطوط جدید و ناوگان کوچکتر، این ناوگان را تقویت کنیم .

دهقان با بیان اینکه ایجاد بی ارتی در یزد یکی ازدیگر اقداماتی است که در کاهش ترافیک دراستان موثر می باشد گفت: موضوع منو ریل در استان اجرایی نمی شود و در کنار آن بی. آر.تی  راه اندازی می شود و مسیر های تردد بی. آر. تی در یزد مشخص شده ولی روند اجرای این طرح از نظر اقتصادی هزینه براست و سرمایه گذار آن هنوز مشخص نشده و امیدواریم در سال آنیده تکلیف بی .ار.تی استان هرچه سریعتر مشخص شود تا بخشی از مشکلات ترافیکی استان نیز برطرف شود .

 نبود پارکینگ درسطح شهر معضل ترافیکی شهر است

رئیس پلیس شهرستان یزد درگفتگو با خبرنگارقدس آنلاین اظهارداشت: مهم ترین معضل ترافیک استان یزد نبود پارکینگ های درون شهری می باشد و اینکه مردم شهر از وسایل نقلیه همگانی کمتر استفاده می کنند و اکثر خودروهای سطح شهرتک سرنشین بوده و از سوی دیگر خط واحدهای شهری بیشترمواقع خالی ازمسافر می باشد .

سرهنگ عزیزالله دستوار افزود: متاسفانه بیشترخیابانهای سطح شهریزد ازجمله خیابان امام ،قیام، فرخی، خیابان کاشانی ، میدان مهدیه و مهمتر از همه هسته مرکزی سطح شهراز نبود پارگینگ درون شهری رنج می برد و بیشتر وسایط نقلیه به صورت دوبله پارک می شوند و با اینکه بیشتر آنها جریمه می شوند ولی باز با پارک دوبل وحضوردرماشین کنارخیابان توقف دارند.

 وی تصریح کرد: اکثرخیابانهای سطح شهر درساعت ابتدایی روز و شب با بار ترافیکی عجیبی مواجه هستند و اگر پلیس حضور نداشته باشد متاسفانه شرایط بغرنجی بوجود می آید  ترافیک درهسته مرکزی سطح شهربیشترمی باشد ودر برخی موارد هم از دست پلیس کاری ساخته نمی باشد وماهم دیگر با اعمال روش های سنتی نمی توانیم ترافیک شهر را کنترل کنیم و باید با اعمال روشهای نوین ازجمله طرح زوج و فرد کردن خودروها ، یک طرفه کردن برخی خیابانها بخصوص درهسته مرکزی ترافیک را کنترل کنیم چون هسته مرکزی سطح شهر یزد با بار ترافیکی سنگین تری مواجه می باشد.

این مسئول افزود: تنها راه برطرف کردن معضل ترافیک شهر یزد تقویت زیرساختهای حمل نقل وعمومی  می باشد با بروز کردن این ناوگان می توان مردم را به استفاده از این وسایل ترغیب کرد ازسوی دیگر زمین های بلا استفاده زیادی درسطح شهرازجمله هسته مرکزی وجود دارد و ما با شهرداری و میراث فرهنگی مکاتباتی را داشتیم که این زمین ها را تجهیزوبهسازی کنند و به عنوان پارکینگ دراختیارمردم قرار بدهند و مکاتبات ما هم هنوزادامه دارد وامیدواریم این مهم اجرایی شود.

وی تصریح کرد: در حال حاضرمیدان مهدیه یزد ومیدان سید حسن نصرالله به نقاط بحرانی ترافیک شهر یزد تبدیل شده وهر روزدراین دو میدان بارترافیکی سنگینی بوجود می آید شهرداری باید اصلاح هندسی این میادین را در دستور کارخود قراردهد و طرح ها ی این دو میدان درشورای ترافیک استان به تصویب رسیده در میدان مهدیه با ایجاد یک دوربرگردان می توان از بارترافیکی آن کاست و میدان حسن نصرالله نیز به یک تقاطع زمان بر تبدیل می شود و با همه اینها تقویت حمل نقل عمومی می تواند در مورد باز شدن قفل ترافیکی شهر یزد موثر باشد.  

سهم ناوگان اتوبوسرانی ازحمل ونقل عمومی یزد تقریبا ۷ درصد است 

رئیس سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری یزد در گفتگو با خبرنگار قدس آنلاین اظهارداشت: بیش از ۶۷درصد ناوگان اتوبوس رانی شهر یزد عمر بالای ده سال دارند  و متوسط اعزام مسیر روزانه این اتوبوس ها ۲۰۰دستگاه می باشد و این ناوگان روزانه به طورمتوسط با توجه شرایط فصلی وماه به طور ۵۰تا۶۰هزارنفر مسافر را در سطح شهرجابجا می کند.

محمدرضا شفیعی در مورد طرح بی آرتی یزد  اینکه درچه زمانی اجرائی می شود افزود: با توجه به کاهش الودگی هوا و کاهش حجم ترافیک طرح بی آرتی یزد به صورت جدی در شهر یزد پیگیری می شود برای اجرای این طرح باید مسیرهای جایگزین برای خیابان ها ی دو طرفه ای که قراراست یک طرفه شود درنظر گرفت وهمچنین باید مسیرمخصوص برای بی ارتی وایستگاههای جدید ایجاد شود و براساس مطالعات صورت گرفته  طرح  جامع حمل و نقل شهر یزد در سال ۱۳۸۶طراحی سیستم ها ی حمل و نقل  بی. آر.تی مطابق با تقاضای افق طرح درسالهای ۱۳۹۵تا ۱۴۰۵پیش بینی شده و درحال حاضر طبق مطالعات جامع طرح حمل و نقل شهر سه خط اتوبوسرانی سریع به عنوان بی .ار .تی  به عنوان سناریو تعریف شده  که اجرای آن مشمول هزینه می گردد .

وی درپاسخ به این سوال که یکی ازدلایلی که مردم یزد کمترازاین ناوگان استفاده می کنند فرسوده بودن آن می باشد برای تقویت ناوگان اتوبوسرانی شهر یزد چه برنامه ای دارید گفت : ایجاد حمل و نقل ترکیبی  براساس تقاضای سفر یعنی استفاده از ون تاکسی، مینی بوس ، میدل باس اتوبوس و غیره برای استفاده مردم دردستورکارما قرار دارد. 

شفیعی با بیان اینکه سهم ناوگان اتوبوسرانی ازحمل ونقل عمومی یزد تقریبا ۷ درصد است گفت : این یک سهم بسیارناچیزی می باشد واساسی ترین راه درمان ترافیک استان یزد ارجعیت دادن به حمل ونقل عمومی و بسترسازی وایجاد خطوط ویژه اتوبوس و محدویت تردد وسایل نقلیه شخصی تنها راه درمان  ترافیک  استان می باشد .

وی تصریح کرد: اصلاح شبکه خطوط اتوبوسرانی، نوسازی ناوگان استفاده ازتنوع وسایل حمل ونقل عمومی براساس تقاضای سفر ازمهمترین اولویت کاری این سازمان درسال جاری باشد.

 با توجه به اینکه سهم ناوگان حمل ونقل عمومی شهر یزد ۷درصد می باشد این یک سهم بسیار ناچیز می باشد و رشد و توسعه این ناوگان می تواند گره گشای ترافیک درخیابانها ی یزد باشد از سوی دیگر برگردان دوچرخه ها به شهر دوچرخه ها به شهر نیز می تواند موثر باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.