اهواز- سرعت گیرهایی که در اهواز وجود دارد را در هیچ جای دنیا پیدا نمی کنید برخی از این دست اندازها بیشتر شباهت به تپه های بزرگ دارد، بعضی فقط از وسط جاده روییده اند بدون تابلو، علامت! و عده ای از آنها آنقدر به هم نزدیکند گویی یک خیابان میان آنها گم است...

دست اندازهایی که خیابان دارند! / بهشت مکانیک ها جهنم رانندگان

قدس آنلاین- گروه استانها- طیبه قاسمی؛ با رصد مشکلات شهری کلانشهر اهواز می توانید سرعت گیرها را یکی از این معضلات بدانید، اهواز به خاطر گستردگی شهری، پر است از خیابان هایی که خودروها مدام از آن در حال عبور و مرور هستند اما به دلیل اینکه تمام آسفالت های این کلانشهر به دلیل قدمت چندین ساله و فرسودگی دچار مشکل هستند، جاده های شهری آن پر است از چاله هایی که رانندگان مدام از آن نالانند، اما این فقط گوشه ای از معضلات خیابان های این کلانشهر است، به جرات می توان گفت سرعت گیرهایی که در اهواز وجود دارد را در هیچ جای دنیا پیدا نمی کنید برخی از این دست اندازها بیشتر شباهت به تپه های بزرگی دارد که اگر با تمام وجود و آمادگی کامل هم رانندگی کنید این امکان هست که از آن جان سالم به در نبرید، در کنار آن بسیاری از این سرعت گیرها آنقدر نزدیک به هم احداث شده که به ذهن می آورد کسی قصد مدام متوقف کردن خودروها را داشته تا سربه سر آنها بگذارد، گو اینکه همین نزدیک بودن آنها بار ترافیک شهری را زیاد می کند و از نظر روانی نیز برروی رانندگان تاثیر منفی دارد، از اینها که بگذریم هستند سرعت گیرهایی هم هستند  که خود مشکلی ندارند اما سطح یکدست آنها بدون هیچ علامت مشخص و رنگی باعث می شود به چشم رانندگان نیاید و متاسفانه جلوتر از آنها هیچ تابلویی وجود ندارد تا به شما بگوید؛ «به سرعت گیر نزدیک می شوید»، نمونه این دست اندازها را می توان در سه راه خرمشهر، ملاشیه، کوت عبدالله، چهارشیر، کیانشهر و حتی زیتون و کیانپارس که از مناطق خوب اهواز به حساب می آیند، دید.

دست اندازهای جاده دار

یکی از شهروندان که دوبار آسیب جدی از این دست اندازها دیده به خبرنگار قدس آنلاین توضیح می دهد: وقتی از روی سرعت گیر خیابان کوت عبدالله که بلندی آن نامناسب است رد می شدم سر فرزندم چنان به سقف برخورد کرد که تا چندروز حال خوبی نداشت،  یکبار هم کم کردن سرعت نرسیده به یکی از دست اندازهای سه راه خرمشهر باعث درگیری ام با خودروی پشت سری شد چون عجله داشت و سرعت گیر را ندیده بود مرا مقصر تلف شدن وقتش می دید که البته به اشتباه خود پی برد و مسئله خاتمه یافت.

تاثیر دست اندازها بر خودروها در دراز مدت 

در این مورد با یک مهندس مکانیک صحبت می کنم، و از او می خواهم صادقانه و به زبان ساده بگوید، آیا مشکلی از این دست اندازها گریبان خودروها را می گیرد؟ او با اشاره به اینکه اکثر خودروها فقط به یک دلیل برای تعمیر به مکانیکی ها برده نمی شوند، تاکید می کند: مسلما شکل این سرعت گیرها بر روی خودروها تاثیر مخرب دارد اما این تاثیرات در دراز مدت روی دستگاه نمود پیدا می کند و این است که در معرض اتهام مستقیم قرار نمی گیرند، قطعات زیرین خودروها به مرور زمان فرسوده می شوند و با نامناسب بودن خیابان ها و دست اندازها روند فرسودگی آنها تسریع می یابد.

رفع مشکلات مستلزم برنامه ریزی شهری است

یکی از اعضای شورای اسلامی شهر درباره سرعت گیرهای شهری عنوان می کند: اینکه دست اندازها در شهر اهواز نامناسب هستند درست است و تلاش ما بر این است با توجه به یک برنامه ریزی شهری این مشکلات و موانع برطرف می شود.

محمد رضا ایزدی از اشکالات زیاد سیستم شهری در زمان تحویل گرفتن شورا و شهرداری به خبرنگار قدس آنلاین می گوید و بیان می کند: طی چند ماه و یک زمان کوتاه نمی توان تمام مشکلات را برطرف کرد و باید زمان بیشتری داده شود، خرابی های زیادی در زمینه های مختلف داریم که حل کردن آنها مستلزم زمان است اما با توجه به توانمندی های شهرداری امیدواریم این مشکلات حل شود.

او در مورد حل مسئله دست‌اندازهای شهری هم تصریح می کند: این نکته از نظر ما دور نمانده و با برنامه ریزی هایی که در این مورد انجام شده، می‌توانیم با روکش آسفالت این دست انداز ها را بهینه کنیم تا استارت های اولیه را زده باشیم.

واژگونی خودروها

عضو دیگری از شورای اسلامی کلانشهر اهواز در گفتگو با خبرنگار قدس آنلاین معتقد است؛ سرعت گیر های بدون علامت خیلی کم هستند و اکثر سرعت گیرهای اهواز معمولاً علامت دارند.

فتح الله حاجتی با اشاره به اینکه مشکل سرعت گیرها شفاف نبودن علامت آنهاست؛ ادامه می دهد: قبول دارم مشخص نبودن این علامت ها امکان ایجاد حادثه راه به وجود می آورد و اگر کسی که از آنجا عبور می کند متوجه این سرعت گیرها نشود ممکن است باعث واژگونی خودرویش شود، قطعاً این مشکلی است که باید به زودی حل شود.

او با اشاره به اینکه ایجاد سرعت گیرها اصولا برای جلوگیری از سرعت است؛ عنوان می کند: سرعت گیرها کمک می کند تا حادثه ای در این بین رخ ندهد اما اگر رنگی به آن زده نشود و یا علامت مشخصی نداشته باشد و غیر از آن چندمتر جلوتر هم تابلویی به عنوان اخطار نزدیک شدن به این سرعت گیرها نباشد خود این مانع، حادثه ساز است.

خطر دست انداز!

ودر آخر یک مکانیک شهری معتقد است اگر فقط به خود و شغلم فکر کنم برای من نان اضافه ای در سفره ام است اما وقتی خودم را به جای راننده ها می گذارم می بینم من و خانواده ام هم از این موضوع آسیب می بینیم بنابراین ارجح این است که معضلات برطرف شود به عنوان یک شهروند ترجیحم این است در یک شهر زیبا و سالم زندگی کنم تا پول بیشتری درآورم.

گفتمان درباره سرعت گیر در یک کلانشهر شاید از بسیاری، مشکلاتی که این روزها اهواز با آن سر در گریبان است پیش پا افتاده تر باشد اما برای به وجود آمدن شهری عاری از معضلات شاید بهتر باشد اگر قدرت رفع موانع بزرگ را نداریم لااقل قدمهایی در برطرف کردن معضلاتی برداریم که به طور روزمره مردم را درگیر کرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.