شهرکرد-مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری گفت:در مجموع ۱۵ هزار هکتار به ارزش ۶ هزار میلیارد تومان در تصرف مردم و بعضا سودجویان و متخلفان زمین خوار می باشد که توسط دستگاه قضایی، امنیتی و انتظامی در دست پیگیری و اقدام هستند.

۱۵ هزار هکتار از اراضی ملی استانی در تصرف مردم و سودجویان است

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین، علی محمدی مقدم صبح دوشنبه در جمع خبرنگاران با اشاره به کمبود نیروی انسانی در حوزه حفاظت از جنگل ها و مراتع گفت: در مجموع نیروی انسانی اداره منابع طبیعی استان ۲۰۰ نفر می باشد که از این تعداد ۵۰ نفر در حوزه حفاظت از جنگل ها و مراتع مشغول به فعالیت هستند که این تعداد جوابگوی حفاظت از این حجم منابع طبیعی نمی باشد.

وی افزود: باید شرایطی را فراهم کنیم که مردم در راستای حفاظت از جنگل ها و مراتع به کمک منابع طبیعی آمده، یعنی باید نیازهای مردم منطقه بررسی و تا حد امکان مرتفع شوند تا انگیزه لازم برای کمک رسانی مردم به اداره منابع طبیعی در این زمینه در مردم ایجاد شود.

محمدی مقدم با اشاره به اراضی ملی و استانی تصرف شده توسط مردم گفت: در مجموع ۱۵ هزار هکتار به ارزش ۶ هزار میلیارد تومان در تصرف مردم و بعضا سودجویان و متخلفان زمین خوار می باشد که توسط دستگاه قضایی، امنیتی و انتظامی در دست پیگیری و اقدام هستند.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال وبختیاری افزود: ۳ هزار و ۲۰۰ هکتار از اراضی منطقه یانچشمه جزء تصرفات اراضی بوده که ارزش این اراضی مبلغی بالغ بر ۱۶۰۰ میلیارد تومان می باشد.

وی با اشاره اختلافات منابع طبیعی با متصرفان اراضی ملی گفت: برای پایان دادن به برخی اختلافات و تعیین تکلیف این اراضی مقرر شد در زمین های کشاورزی متصرف شده کاشت گیاهان دارویی و  گیاهان مثمر صورت گیرد که در طول ۳ سال اخیر ۳ هزار هکتار از اراضی ملی به این شکل در اختیار مردم قرار گرفته است.

محمدی مقدم با اشاره به مبارزه با قاچاق چوب و زغال در سال جاری تصریح کرد: ۱۴۰ تن چوب جنگلی و زغال در ۱۱ ماهه سال جاری کشف  شده است.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان با اشاره به آتش سوزی های مراتع و جنگل ها گفت: سال گذشته در بحث اطفای حریق این اداره کل رتبه برتر کشوری را کسب کرد و در سال جاری مساحت حریق مراتع و جنگل ها ۷۶ درصد کاهش داشته است و در مجموع در سال جاری ۳۵ هکتار از مراتع و جنگل های استان دچار حریق شدند.

وی گفت: از ابتدای سال جاری تا کنون میزان بارش در استان ۱۵۲ میلی متر گزارش شده که نسبت به میانگین بلند مدت ۶۲ درصد کاهش بارندگی داشته ایم و ۵۶ درصد از آبهای زیرزمینی تا کنون مصرف شده است.

محمدی مقدم افزود: سالیانه ۴۷ میلیون متر مکعب کاهش منابع آبی را شاهد هستیم و همچنین سالانه ۹۰۰ هکتار از اراضی کشت آبی به دلیل نبود آب به کشت دیم تبدیل می شود.

وی با اشاره به اینکه ۳۵ درصد از آبخوان های استان مصرف شده است، خاطر نشان کرد: در بحث ممنوعه شدن ۸ دشت استان تنها خشکسالی عامل اصلی نبوده و سوء مدیریت در بحث منابع آب زیرزمینی عامل اصلی ممنوعه شدن دشت های استان است.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری اظهار کرد:در مجموع بیش از ۹ میلیارد مکعب نزولات آسمانی سهم استان چهارمحال و بختیاری بوده است، که اگر عملیات آبخوان داری و آبخیز داری انجام شود از آبهای روان جلوگیری و ۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون متر مکعب از این آبها به سفره های زیرزمینی برگشت داده شده و باعث زنده شدن دشت های استان می شود.

وی افزود: در مجموع اعتبارات آبخیزداری از ابتدای انقلاب تا کنون تنها ۲۸ میلیارد تومان بوده است که اگر قرار باشد عملیات آبخیز داری و آبخوان داری برای جلوگیری از هدررفت آب در کل استان  انجام شود به اعتباری بالغ بر ۱۲۰۰ میلیارد تومان نیاز است.

محمدی مقدم در ادامه با اشاره به اعتبارات ملی استانی گفت:برای اجرای ۵۳ طرح در زمینه جنگل داری،آبخیزداری و مرتع داری  ۳۵ میلیارد تومان تخصیص شده که تا کنون ۱۸ میلیارد آن جذب شده است .

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری خاطر نشان کرد: ۶۳۰ هزار اصل نهال در سال جاری توزیع شده که ۸۰ درصد این نهال ها مثمر هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.