رییس مجلس شورای اسلامی گفت: در قانون برنامه ششم تحقق دولت الکترونیک مدنظر قرار گرفته است اما اگر واقع بینانه نگاه کنیم متوجه می شویم که عقب ماندگی در این خصوص وجود دارد.

عقب ماندگی در تحقق دولت الکترونیک/ ضرورت تغییر روش آزمون وسع

به گزارش قدس آنلاین، علی لاریجانی در اجلاس سراسری روسای سازمان سلامت که امروز در بیمارستان شهید رجایی برگزار شد با تشکر از اقدامات وزارت بهداشت و دکتر هاشمی برای اقداماتی که در این مدت انجام شده است، گفت: طی این ۵ سال بسیاری از مشکلات مردم در زمینه بهداشت و سلامت حل شده است و حرکت رو به جلویی در حال انجام است.

وی گفت: در ۵ سال قبل مشکلات و کمبودها و نواقصی وجود داشت که با حرکت دولت اقدامات خوبی انجام شده است و اقدام در جهت رفع مشکلات سلامت مردم می تواند آرامشی در جامعه ایجاد کند. در گذشته نواقص زیاد داشتیم و کارهایی که طی چند سال اخیر انجام شده، مفید بوده است که البته نواقصی داریم اما در مجموع اقدامات مناسب بوده است و تمام بخش های وزارت بهداشت، بیمارستان ها، دانشگاه ها، پزشکان و غیره تلاش کردند از وضعیت گذشته بیرون بیاییم.

وی افزود: در حال حاضر در وضعیتی هستیم که باید به برخی از مشکلات با نگاه دقیق تری پرداخته شود و ببینیم چگونه مشکل را می توان حل کرد.

لاریجانی با اشاره به آزمون وسع گفت: نمی دانم در حال حاضر این آزمون سرانجامی داشته یا خیر اما اگر موفق بود باید در بحث یارانه ها توفیقش را می دیدیم که ندیدیم و علتش این است که شاید این آزمون در روستاها که جمعیت کمتر است و همه یکدیگر را می شناسند، امکانپذیر باشد اما در تهران امکان برگزاری این آزمون وجود ندارد و باید سیستم تغییر پیدا کند نه اینکه بخواهیم روش را توسعه دهیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: در بحث یارانه ها در مجلس شورای اسلامی بسیار بحث شد و در مجموع مشخص شد که امکان برگزاری چنین آزمونی وجود ندارد و باید راه دیگری پیدا کرد و با یک اشل شاید بتوان درآمد ۴ یا ۵ میلیون نفر را مشخص کرد و آزمون را پیاده کرد اما برای ۸۰ میلیون نفر چنین اطلاعاتی وجود ندارد و اگر در آینده از روی سیستم های مکانیزه این امکان وجود داشته باشد اما در حال حاضر بعید می دانم و باید ملموس تر این موضوع را حل کنیم.

وی یادآور شد: در قانون برنامه ششم تحقق دولت الکترونیک مدنظر قرار گرفته اما اگر واقع بینانه نگاه کنیم متوجه می شویم که عقب ماندگی در این خصوص وجود دارد و چندسالی طول می کشد به همین دلیل باید روش های متفاوتی داشته باشیم و اگر دیدیم آزمون وسع نفعی در ساختار ندارد باید روش را تغییر دهیم.

وی با اشاره به اینکه موضوع سلامت به عنوان حق در قانون اساسی در نظر گرفته شده است، گفت: در مقابل هر حقی یک تکلیف است که این تکلیف بر عهده دولت و آحاد جامعه گذاشته شده و منابع آن از طریق درآمدهای عمومی و همچنین امکانی که بتوان از مردم اخذ شود، به وجود می آید به همین دلیل باید به عنوان حقی که مربوط به مردم است، تکلیفش را برای دولت روشن کرد که در چه زمینه هایی مردم و در چه زمینه هایی باید دولت سرمایه گذاری کند.

آماده ایجاد منابع پایدار برای بیمه سلامت هستیم

وی گفت: هم دولت و هم مجلس گام های خوبی برداشته اند اما باید کمیته ای مشترک میان دولت و مجلس تشکیل شود تا در آن به طور دقیق کمبودها مشخص و راه هایی برای رفع مشکلات در نظر گرفته شود. ما نیز آماده ایم کمک کنیم تا منابع پایدار ایجاد شود که یک بخش می تواند از ارزش افزوده باشد و بخشی دیگر از یارانه ها.

به گفته وی امسال سهم وزارت بهداشت را از یارانه ها مشخص کردیم به طوری که بیش از ۴ هزار میلیارد تومان به این وزارتخانه اختصاص می یابد و در مجموع حدود صد هزار میلیارد تومان از یارانه ها را در اختیار سازمان برنامه و بودجه می گذاریم که منابع را متناسب با تقسیم ها به بخش های مختلف بدهد.

عدم پرداخت به موقع اعتبارات مشکل آفرین است

لاریجانی گفت: این نگرانی که به موقع اعتبارات به داروخانه ها، دانشگاه ها و سایر بخش ها پرداخت نمی شود وجود دارد که این می تواند مشکل آفرین باشد. این پرداخت ها با اعمال شاقه است و باید سیستم ها به روز باشند که این کمیته می تواند در این خصوص موثر باشد و نقایص را برطرف کند.

برای جبران کمبود بودجه وزارت بهداشت می توان از ارزش افزوده استفاده کرد

وی با اشاره به اینکه من مأیوس نیستم، گفت: می شود با مردم نیز صحبت کرد تا درصدی از یارانه های مردم صرف سلامت شود و اگر باز هم وزارت بهداشت با کمبود منابع در این بخش مواجه باشد، می شود از ارزش افزوده اقداماتی انجام داد.

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: این کمیته مشترک باید با حضور نمایندگانی از کمیسیون بودجه و بهداشت شکل بگیرد که در آن دقیقا مشخص شود که گرفتاری و مشکل کجاست.

طرح تحول سلامت بازنگری شود

وی افزود: علیرغم گام بلندی که در زمینه سلامت برداشته شده اما مناقشاتی وجود دارد که باید برطرف شود و یک وفاق بین نخبگان ایجاد شود و اگر ایرادی هم بعد از ۵ سال به طرح تحول سلامت وارد است، باید این طرح بررسی شود و اشکالی ندارد که مجدد موردبازنگری قرار گیرد و بخش های مفید آن مورد حمایت قرار گیرند و این موضوع باید سامان گیرد.

لاریجانی تأکید کرد: من به سهم خودم حاضرم این وفاق شکل گیرد.

اختصاص اوراق توجیه ندارد

لاریجانی در ادامه سخنان خود گفت: دستگاه‌ها وقتی خود را برای کارهای بزرگ آماده می‌کنند، عموماً برای تخصیص اعتبار دچار مشکل می‌شوند. ما امسال سعی کردیم لایحه بودجه را کمی تراش دهیم؛ به خصوص از نظر اوراق. اما در نهایت اوراق اتفاق خوبی نیست، چرا که باید اوراق را در بخش‌هایی اختصاص دهیم که بازدهی روشنی دارد، حتی در برخی پروژه‌های عمرانی که قابل نقد شدن نیستند، اختصاص اوراق توجیه ندارد و برای دولت بدهی ایجاد می‌کند.

وی ادامه داد: ما سعی کردیم در بودجه اصلاحاتی انجام دهیم تا حد امکان کمبودها مرتفع شود، اما باید این سیستم به طور کلی عوض شود، چرا که علاج ما از این مسیر نمی‌گذرد؛ باید یک منابع پایدار و روشن را فراهم کرد تا تکلیف این بخش مشخص شود و طرح‌های تحول سلامت که مورد قبول همگان باشد و از حواشی دور بماند، ایجاد شود.

افزایش بودجه جاری کشور، کار عاقلانه‌ای نبود

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: نکته دیگر این است که ما در قانون اساسی تکلیف و بضاعتی در کشور داریم که نمی‌شود بدون نگاه به سایر تکالیف قانونی، یک تکلیف را انجام داد. منابع کشور محدود است و من نمی‌توانم بگویم افزایش بودجه جاری کشور، کار عاقلانه‌ای بود اما این اتفاق افتاده است و با نیازهایی که از وزارت آموزش و پرورش، وزارت علوم و ... داریم، برای ما یک تکلیف است. اما باید از روش‌هایی استفاده کنیم که وقتی به حوزه سلامت می‌رسیم، از منابع درست برخوردار باشیم تا سطح قابل قبولی در حوزه پیشگیری و درمان را در اختیار مردم قرار دهیم.

لاریجانی گفت: بخش‌های دولتی وظیفه دارند سیستم بیمه‌ای را با کمک بیمارستان‌های دولتی تسریع کنند و همچنین بخشی از خدمات درمانی در بخش خصوصی اتفاق می‌افتد که می‌تواند بیمه‌ای متفاوت داشته باشد. کسانی که می‌خواهند از روش‌های دیگر درمانی به جز بیمارستان‌های دولتی استفاده کنند، قاعدتاً باید بیمه سنگین‌تری پرداخت کنند و ما می‌توانیم برای بیمارستان‌های خصوصی نیز بیمه متفاوتی داشته باشیم و این‌چنین فشار کار را در وزارت بهداشت کاهش دهیم که البته این امور باید به شکل تخصصی و توسط گروهی از کارشناسان اقتصادی بررسی شود.

وی بیان کرد: مسئله سلامت برای دولت و مجلس بسیار مهم است و باید در حوزه سلامت، ساماندهی معقول‌تری داشته باشیم. ما در مجلس شورای اسلامی حتماً کمک خواهیم کرد تا دوستان در وزارت بهداشت با آرامش روحی بیشتری کار کنند.

امسال یکی از گیرهای ما در بودجه، گرچه پرمناقشه، اما رفع شد

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: هم رهبر معظم انقلاب اسلامی، هم رئیس‌جمهور و هم مجلس در این زمینه وفاق دارند که به حوزه سلامت به عنوان یک حوزه استراتژیک نگریسته و کاستی‌های آن رفع شود. امسال یکی از گیرهای ما در بودجه، گرچه پرمناقشه، اما رفع شد. گمان می‌کنم با امیدواری بیشتر می‌توان حمایت بیشتری از حوزه سلامت داشت.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.