خرم آباد- هر صنعت، زیر مجموعه‌ ای از تمام فعالیت‌ های اقتصادی‌ است که با تولید کالا و خدمات با استفاده از ماشین‌ آلات و تجهیزات ساخته‌ ی دست بشر سر و کار دارد.

قدس آنلاین- گروه استان ها- علی دهقان نژاد: تعاریف متعددی از صنعت وجود دارد که به مهم‌ ترین آن ‌ها اشاره می‌ کنیم، به مجموعه ‌ی تمام یگان‌ هایی که در تولید، توزیع یا مصرف یک فرآورده یا یک دسته از فرآورده‌ های مشابه فعالیت می ‌کنند، «صنعت» گفته می ‌شود.

با توجه به تعاریف گوناگونی که در مورد صنعت ارائه شده‌ اند، گروه‌ های صنعتی ممکن است با استفاده از روش‌ های گوناگونی در کنار یکدیگر تقسیم‌ بندی شوند. مثلاً در گروه‌ های سی و چندگانه صنعت تعریف ‌شده در «بورس اوراق بهادار تهران»، نساجی یکی از اولین صنایع مطرح در کشور است که جایگاه ویژه‌ ای در زمینه تولید و اشتغال در  کشور دارد.

صنعت نساجی از قدیمی ‌ترین صنایع بشری محسوب می‌ شود چرا که نیاز به لباس و پوشاک بعد از نیاز به غذا و مسکن از نیازهای اولیه انسان به‌ شمار می‌ آید. نشانه ‌هایی از بافندگی و نساجی مربوط به دوران پارینه‌ سنگی به دست آمده‌ که گواه اهمیت این صنعت می‌ باشد.

تولید پارچه و پوشاک در طول تاریخ ایران از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده است. به دلیل اهمیت منسوجات در حیات اجتماعی و اقتصادی مردم و نقش حفاظتی آن در مصون نگه داشتن بدن انسان در برابر عوامل طبیعی و اقلیمی و سپس برجسته شدن کارکرد اجتماعی و فرهنگی آن، این صنعت مورد توجه ایرانیان بود و در سده های چهارم و پنجم هجری قمری نیز جایگاه برجسته ای از جنبه اقتصادی (تولید و صادرات) پیدا کرد.

با توجه به نیازهای اولیه بشر از جمله پوشاک و علیرغم قدمتی که صنعت نساجی دارد می‌ توان این صنعت را از صنایع پیشرو در کشور به شمار آورد، صنعتی که علاوه بر تامین پوشاک و البسه در زمینه ایجاد اشتغال، درآمد، رونق اقتصاد و البته رفع بیکاری توانسته نقش خود را به خوبی ایفا نماید.

در همین راستا و با توجه به قدمت و پیشینه لرستان به عنوان یکی از اولین خاستگاه‌ های بشر از لحاظ داشتن آب فراوان، خاک حاصلخیز، پوشش گیاهی و جنگلی و... همواره مأمن و مأوای مناسبی برای تامین نیازهای اولیه انسان بوده است، لذا با قدمتی که از لرستان بر گستره‌ ی تاریخ سراغ داریم و همچنین فرهنگ و تمدن غنی آن می ‌توان ادعا داشت که از همان اوایل تأمین پوشاک و لباس و دیگر مایحتاج زندگی در این دیار متمدن مورد توجه بوده است، پس می‌ توان نتیجه گرفت که ساکنان اولیه لرستان به دلیل برجسته شدن کارکرد اجتماعی و فرهنگی پوشاک و البسه در صنعت نساجی هم قدم‌ هایی برداشته‌ اند.

امروز در همین راستا نساجی بروجرد در زمینه راه اندازی صنعت نساجی قدم‌ های محکم و مثبتی در لرستان برداشته و علاوه بر تأمین پوشاک و البسه با کیفیت و استاندارد ایفاگر نقش تولید و اشتغال بوده و در راه توسعه و پویایی اقتصادی این استان همواره تلاش کرده است.

شرکت نساجی بروجرد به عنوان یکی از زیر مجموعه‌ های گروه صنعتی زندگی با مأموریت ارتقاء کیفیت منسوجات دوخته شده ایرانی پا به عرصه بازار نهاده است. این مجموعه توانسته با اتکا به امکانات وسیع سخت افزاری و نرم افزاری خود در داخل و خارج از ایران نسل جدیدی از کالای خواب و حمام را به بازار کشور ارائه می ‌نماید.

اما آن‌ چه مسلم است، این است که لرستان با وجود داشته‌ های فراوان تاریخی و طبیعی همواره از بیکاری رنج می‌ برد، گواه این ادعا آمار بالای بیکاری این استان در بین دیگر استان‌ های کشور است که لرستان را از این حیث سال‌ ها به عنوان صدر نشین جدول بیکاری کشور دیده ‌ایم.

حال با توجه به بیکاری مشهود لرستان، نقش صنایع در راستای تولید و ایجاد اشتغال نقشی مهم و حیاتی‌ ست، اما صنایع موجود در این استان با توجه به توان رقابتی و انگیزه ‌ای که در تولید دارند در چه صورتی می ‌توانند به فعالیت ثمر بخش خود ادامه داده و به توسعه فعالیت‌ های تولیدی خود امیدوار باشند؟

بدون شک شرکت نساجی بروجرد با توجه به جایگاهی که در بین صنایع نساجی و دیگر صنایع کشور دارد توان خوبی برای رقابت در بازار تولید پوشاک و البسه داشته و در صورت تداوم فعالیت می‌ تواند در راستای کاهش بیکاری استان نقطه قابل اتکایی به شمار آید.

نساجی بروجرد در زمینه فعالیت خود می‌ تواند با راه اندازی خط تولید جدید، تولید محصولات با کیفیت، جذب نیرو و... همچنان ایفاگر نقشی باشد که سالیان سال است خانواده ‌ها و جوانان لرستانی به خاطر رفع نیازهای معیشتی و اقتصادی خود مهاجرت به دیگر شهرها و استان ‌ها را در پیش گرفته و همچنان درد بزرگ بیکاری را بر پیکره ‌ی شهر و استان خود می‌ بینند.

این شرکت به عنوان یکی از معدود صنایع بزرگ و فعال لرستان با توجه به زمینه ‌ی فعالیت خود در حال حاضر بیش از 1000 نفر را به صورت مستقیم و بیش از 5000 هزار نفر را غیر مستقیم مشغول به کار کرده است که در صورت حمایت و راه اندازی خط تولید جدید می ‌تواند این آمار اشتغال را حتی به دو برابر برساند.

اما آیا نساجی بروجرد به تنهایی توان رقابت در بازار منسوجات کشور را دارد؟

این شرکت مستعد و فعال با مدیریت کارآمد و نیروهای فنی و متخصص که در حال حاضر با تمام توان خود در سطح کشور مشغول به فعالیت است تنها در صورت حمایت دولت و مسئولین استانی با راه اندازی خط تولید جدید، خریداری تجهیزات به روز و جذب نیروهای بیش‌ تر می ‌تواند در این زمینه موفق عمل نموده و بخشی از بیکاری جوانان و خانواده‌ های لرستانی را رفع نماید.

اما از طرفی قاچاق پارچه تولید پارچه را به حاشیه برده و تولیدکنندگان را با چالشی جدی مواجهه ساخته است، این در حالیست که ایران در زمینه تولید پارچه توانایی ‎هایی بالایی دارد و می‎ تواند به عنوان یکی از صادر کنندگان قوی در زمینه پارچه و منسوجات ظاهر شود.

افزایش بی رویه نرخ ارز نیز چالش دیگری بر سر راه تولیدکنندگان است، رشد نرخ ارز موجب شده است تولیدکنندگان برای تهیه مواد اولیه با مشکلاتی روبرو شوند، این افزایش نرخ ارز با تاثیر بر روی قیمت تمام شده اجناس، خود به خود بر روی قدرت خرید مردم نیز اثر گذار خواهد بود، همین عامل در استان کمتر برخوردار لرستان به خوبی خود را نشان داده و سبب کمتر شدن تقاضا شده است.

می‎ دانیم صنعت نساجی یکی از حوزه‎ های تولیدی و پردرآمد با گردش مالی بالا در ایران است و همواره مشتریان بسیاری برای خرید منسوجات تولیدی در بازار وجود دارد، از طرفی در فرآیند تهیه و تولید آن ظرفیت اشتغالزایی قابل توجهی وجود دارد و در صورت حصول رونق در بازار منسوجات شاهد دستیابی به موفقیت‏ های اقتصادی قابل توجهی در سطح بازار اقتصادی کشور خواهیم بود، لذا با حمایت ‏های مالی، تصویب قوانین حمایتی و جلوگیری از قاچاق پارچه می‏ توان شاهد تحرک مناسبی برای رونق این صنعت هم در لرستان و هم در سطح کشور بود.  

به امید روزی که حمایت همه جانبه مسئولین علاوه بر نساجی بروجرد، دیگر صنایع فعال و راکد لرستان را در بر بگیرد و این استان بتواند با اتکا به نیروی انسانی کارآمد و استفاده از ظرفیت‌ ها و پتانسیل ‌های بالا بر معضل بیکاری فائق آید و در آخر در سایه رحمت پروردگار و حمایت‌ های مستمر مسئولین ایجاد اشتغال، درآمد پایدار، رونق اقتصادی و توسعه همه جانبه‌ ی لرستان را شاهد باشیم.

کارشناس حقوقی/ عضو شورای مرکزی جامعه اسلامی کارگران لرستان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.