قدس: ورود پساب‌های خانگی و صنعتی و دیگر آلاینده‌ها، مسدودشدن ۲ کانال خزینی و چپاقلی و هم‌چنین عدم مدیریت مناسب و منطقی در منطقه حفاظت‌شده میانکاله سبب شده تا «خلیج گرگان» به‌عنوان بزرگ‌ترین و تنها خلیج ایرانی دریای خزر در معرض یک فاجعه زیست‌محیطی قرار بگیرد؛ فاجعه‌ای که می‌تواند مرگ این اکوسیستم ارزشمند را در مدت کوتاهی رقم بزند.

خلیج گرگان حال خوشی ندارد

قدس: در سفر سال ۹۳ دولت یازدهم به استان گلستان، احیاء و نجات خلیج گرگان به‌عنوان یکی از مطالبات اصلی مردم این استان مطرح شد و هیئت دولت هم وعده حل مشکلات این خلیج را داد.

سال ۹۴ زمزمه‌های تشکیل کمیته ملی نجات خلیج گرگان شنیده شد و پس از گذشت چند ماه این کمیته شکل گرفت اما باگذشت ۲ سال نه‌تنها گام عملی برای حل مشکل خلیج گرگان برداشته نشده بلکه هنوز هم این خلیج به‌گل‌نشسته، منتظر اتمام مطالعات مشاور است.

زهر در کام طبیعت

خلیج گرگان سال‌هاست که با پسروی آب دریا و کاهش عمق شدید روبرو شده اما نکته قابل‌توجه که موجب دغدغه بسیاری از دوستداران محیط‌زیست شده است

 ورود آلاینده‌ها و پساب‌ها به این خلیج  و دریای خزر است که نسل آبزیان را مورد تهدید قرار داده است.

در این میان بنا بر اظهارات نمایندگان استان و همچنین کارشناسان محیط‌زیست ماهی سفید به دلیل احداث سد بر رودخانه‌ها و از طرفی ورود مواد شیمیایی خطرناک بیش از هم آبزی حیات آن درخطر است.

دوستداران محیط‌زیست در این استان از هر شیوه‌ای برای ایجاد حساسیت مسئولان بهره بردند تا آنجا که با ایجاد کمپین «خلیج گرگانم، نجاتم دهید» سعی در حمایت ملی از این خلیج داشتند.

خزر در انتظار تصمیم جدی

نماینده گرگان و آق قلا در مجلس شورای اسلامی بابیان اینکه ورود آلاینده‌ها و کم‌آبی خلیج گرگان را تهدید می‌کند، گفت: مهم‌ترین مشکل خلیج گرگان، پس‌روی آب به سمت دریا و کاهش شدید عمق است.

متاسفانه ورود سموم خطرناک اکوسیستم را نابود و حیات آبزیان و پرنده های مهاجر را به خطر انداخته است.نبی هزار جریبی با یادآوری اینکه در پی وضعیت بحرانی خلیج گرگان با هشدار نسبت به اینکه ورود سموم و مواد شیمیایی خطرناک به دریای خزر نسل آبزیان را تهدید می‌کند ادامه می‌دهد: صید بی‌رویه و قاچاق نیز حیات آبزیان دریای خزر را تهدید می‌کند و به‌صورت جدی می‌طلبد این معضل مدیریت شود.

عضو مجمع نمایندگان استان گلستان بابیان اینکه مقابله باآلودگی دریای خزر عزم ملی می‌طلبد، تصریح می‌کند: مسئولان استان‌های شمالی و کشوری باید گامی جدی در جهت نجات دریای خزر بردارند.

هزارجریبی با یادآوری اینکه با بازگشایی و لایروبی کانال خزینی در چرخش آب دریای خزر به گرگان تسریع و خطر ماندایی شدن خلیج مرتفع می‌شود، تصریح می‌کند: طبق قانون، فاضلاب باید جمع‌آوری و تصفیه شود بر همین اساس تصفیه‌خانه‌هایی ایجاد و فاضلاب‌های صنعتی تصفیه شد اما متأسفانه ورود سموم خطرناک اکوسیستم را نابود و حیات آبزیان و پرنده‌های مهاجر را به خطر انداخته است.

وی یادآور می‌شود: برخی آبزیان مانند ماهی سفید برای تخم‌ریزی باید وارد رودخانه‌های آب شیرین شود اما متأسفانه احداث سدهایی در بالادست مانع ریزش آب شیرین به دریا شده بنابراین نسل ماهی‌هایی که برای تخم‌ریزی نیاز به آب شیرین دارند در معرض انقراض قرارگرفته است.

عوامل تهدید خلیج گرگان

رضا مروتی، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار گلستان بابیان اینکه آلاینده‌های شیمیایی  بیش از پسروی آب برای خلیج تهدیدکننده است اظهار می کند: درست است که در صورت خشک‌شدن خلیج، با پدیده ریزگرد مواجه خواهیم شد اما این بخش را می‌توان با انتقال آب و مرطوب نگه داشتن منطقه مدیریت کرد اما آلوده‌تر شدن خلیج عواقب بسیار شدید و وحشتناکی خواهد داشت.

وی توضیح می دهد: خطر جدی برای خلیج گرگان ورود آلاینده و پساب‌های صنعتی و کشاورزی و فاضلاب شهرهای ساحلی به خلیج است و موضوع مهم در کنار سیکل طبیعی پسروی و پیشروی آب دریای خزر این است که در دهه ۵۰ که وضعیت خلیج به مراتب بدتر از شرایط کنونی بود، جمعیت حاشیه دریای خزر از نکا و بهشهر گرفته تا بندرگز تقریبا یک سوم جمعیت کنونی بود و فعالیت‌های کشاورزی، استفاده از سموم و کودهای شیمیایی نیز مانند اکنون گسترش پیدا نکرده و در این حد قدرتمندتر و پیشرفته‌تر نبود.

وی اظهار می کند: مطالعات تاریخی تأییدکننده وجود این سیکل طبیعی است و به‌همان نسبت که آب خزر دچار پسروی می‌شود در خلیج نیز بیلان آب، منفی خواهد شد. البته دلایل مختلفی برای پسروی آب دریای خزر وجود دارد که از آن جمله می‌توان خشک شدن و کاهش آورد رودخانه‌های منتهی به دریای خزر، سدسازی‌ها در بالادست، توسعه کشاورزی و البته تغییرات اقلیمی را نام برد. بیش از ۹۵ درصد آب دریای خزر از رودخانه ولگا تأمین می‌شود که در سال‌های اخیر آورد این رودخانه ۶۰ درصد کاهش پیدا کرده است.

وی ابراز می کند: بودجه ۵ میلیارد تومانی سال گذشته برای نجات خلیج گرگان تصویب شده بود که این اعتبار برای برخی اقدامات در بالادست خلیج از جمله کارهای آبخیزداری و آبخوان‌داری، ساماندهی فاضلاب شهرهای ساحلی، کنترل و پایش رودخانه‌ها و غیره و البته بخشی از آن برای انجام مطالعات پیش‌بینی شده بود که بخشی از آن در اختیار شرکت آب منطقه‌ای استان قرار گرفته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.