خط آهن شرق روی ریل توسعه

قدس: از ابتدای تأسیس استان خراسان جنوبی موضوع اتصال استان به راه‌آهن سراسری همواره به‌عنوان یک مطالبه مهم مردمی مطرح بوده و پیگیری‌های فراوانی تاکنون از سوی مدیران اجرایی و نمایندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی صورت گرفته است.

نبود خط آهن در خراسان جنوبی از مهم‌ترین موانع سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود و وجود محصولات کشاورزی راهبردی و نیز فرآوری این محصولات و رسیدن به بازارهای هدف مستلزم وجود زیرساخت‌های موجود در حوزه حمل‌ونقل به‌ویژه ریلی است.

هم‌اکنون از ۱۱ شهرستان خراسان جنوبی فقط شهرستان طبس در غرب استان به راه‌آهن سراسری متصل است و اداره کل راه آهن شرق نیز در این شهرستان قرار دارد.

اعتبار پروژه راه آهن استان در سال ۹۴ پایدار شد و ردیف اعتباری مستقلی نیز به خود اختصاص داد اگرچه به اذعان مسئولان و نمایندگان خراسان جنوبی، مبلغ اعتبارات اختصاص یافته برای چنین طرح بزرگی کافی نیست.

کلنگ زنی نخستین گام

نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی در این رابطه اظهار می کند: کلنگ زنی راه آهن تمام کار نیست، اما شروع کار و یک قدم به جلوست که امیدواریم با جذب فاینانس یا حضور سرمایه گذاران داخلی، اجرای این خواسته بحق مردم خراسان جنوبی تسریع پیدا کند.

حجت الاسلام سید محمدباقر عبادی بیان می کند: اما تاکنون دولت نسبت به پروژه راه آهن دیر عمل کرده است که امیدواریم از این پس جبران و در اجرای این پروژه تسریع کند.

 وی با اشاره به وضعیت خراسان جنوبی در حوزه اشتغال واقتصاد، تصریح کرد: راه آهن یک زیرساخت فوق العاده مهم بخصوص در حوزه معدن و صنعت است و جایگاه ترانزیتی بسیار بالایی دارد.

 وی می افزاید: اگر ادامه مسیر راه آهن زاهدان- چابهار هم انجام شود، راه آهن خراسان جنوبی بندر آزاد چابهار را به آسیای میانه متصل می کند و بقیه مسیرهای راه آهن را هم پوشش و نقش آنها را پررنگ می کند.

وی تاکید می کند: اکنون پس از کلنگ زنی راه آن هم، نمایندگان همچنان مثل گذشته پیگیر اجرا و تسریع در این پروژه خواهند بود.

بهره برداری تا سه سال دیگر

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در مراسم کلنگ زنی این خط ریلی اظهار امیدواری کرد تا این مسیر ریلی تا ۳ سال آینده به بهره برداری برسد.

خیرالله خادمی، اعتبار لازم برای این طرح را ۵۴۲ میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: عملیات ساخت خط ‌آهن چابهار - زاهدان از جنوب به شمال به طول ۶۱۰ کیلومتر به هشت قطعه اجرایی تقسیم و از سه سال پیش آغاز شده‌ و عملیات اجرایی آن شامل زیرسازی، روسازی و ساخت ایستگاه ها توسط پیمانکاران ایرانی در دست انجام است.
وی گفت: اتصال چابهار به مشهد و توسعه ترانزیت محور شرق بخصوص به کشورهای آسیای میانه و مرکزی، دسترسی افغانستان به آبهای آزاد و ارتباط هند به آسیای میانه و مرکزی از مزایای این خط ریلی است.

۱۰۰ هزار میلیارد ریال اعتبار

معاون وزیر راه و شهرسازی تکمیل این پروژه را نیازمند ۱۰۰ هزار میلیارد ریال اعتبار خواند و گفت : البته  در بودجه سال آینده دولت، در اعتبارات راه آهن تنگناهایی وجود دارد که تامین اعتبار از سایر منابع علاوه بر بودجه با استفاده از فاینانس و اوراق مشارکت توسط دولت برای افزایش اعتبار پروژه ها انجام خواهد شد.

انتظار نیست تمامی بودجه راه آهن از اعتباراتی دولتی که هر ساله کاهش دارد تامین شود راهکار این است از فاینانس‌ها و سرمایه گذاران داخلی و خارجی استفاده شودوی گفت: با آغاز عملیات اجرایی راه‌آهن زاهدان - مشهد بخش دیگری از کریدور ریلی شمال - جنوب تکمیل می‌شود.

وی بیان کرد: قطعه اول طرح راه‌آهن زاهدان - مشهد از شمال به طول ۴۸ کیلومتر از ایستگاه یونسی از خط ریلی مشهد - بافق منشعب و پس از عبور از مسیر دشت و تپه ماهور به ایستگاه گناباد منتهی می‌شود.

خادمی گفت: سرعت طرح ۹۰ کیلومتر بر ساعت برای قطارهای باری و ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت برای قطارهای مسافری است.

بودجه راه آهن اندک است

نماینده مردم قاین و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی  نیز با بیان این‌که بودجه راه آهن بسیار اندک است، خاطرنشان کرد: به هر میزانی که بودجه افزایش یابد اما باید از سرمایه گذاران داخلی و خارجی در این پروژه بهره گرفته شود.

فرهاد فلاحتی با بیان اینکه با کل بودجه راه آهن که دولت بگذارد نمی توان کاری کرد ادامه می دهد: رقم بودجه اجرایی دولت برای آغاز کار و کمک به پیمانکار و کار مطالعاتی است اما کاری که دولت باید انجام بدهد استفاده از ظرفیت های داخلی و خارجی است.

وی بیان می کند: انتظار نداریم همه بودجه راه آهن از اعتباراتی دولتی که هر ساله کاهش دارد تامین شود راهکار این است از فاینانس‌ها و سرمایه گذاران داخلی و خارجی در این پروژه بهره گرفته شود.

وی ضمن بیان اینکه دولت نمی تواند دنبال پروژه ناتمامی در راه آهن باشد، گفت: در خراسان رضوی خط راه آهن به سمت جنوب می رود؛ اگر دو استان خراسان رضوی و سیستان و بلوچستان هم اعتباری داشته باشند در مسیر راه اهن هزینه می شود و این به نفع کل پروژه است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.