قدس: شهرستان فهرج در استان کرمان جمعیتی افزون بر ۷۰ هزار نفر دارد و در سال ۸۸ از بخش به شهرستان ارتقا پیدا کرد اما زیرساخت‌های اولیه و اعتبارات آن بنا بر گفته مسئولانش درخورشان یک شهرستان و جمعیت آن نیست.

«فهرج» ساکنانش را کوچ می‌دهد

قدس: ضعف شهرداری‌ها و کمبود درآمد به‌منظور ارائه خدمات، نبود بیمارستان و کمبود پزشک متخصص، خشک‌سالی و کاهش ذخیره‌ها یابی و راه‌های روستایی خاکی تنها بخشی از مشکلاتی است که مردم این منطقه با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند.

سطح درآمد پائین مردم

برای اینکه بدانیم عمق محرومیت‌های این منطقه تا چه میزان است بد نیست در سخنان شهردار فهرج کمی تأمل‌کنیم.

مهدی قائمی در این رابطه اظهار می‌کند: نبود زیرساخت‌های مناسب فهرج را تبدیل به شهری محروم و راکد ازلحاظ شغلی و درآمدی کرده است.

وی اظهار می‌کند: فهرج نیاز به محرومیت‌زدایی دارد و لذا این امر کمک و مساعدت مسئولان را می‌طلبد.

وی با اشاره به این موضوع که سطح اقتصادی و معیشتی مردم پائین است بیان می‌کند: شهرداری فهرج برای ساماندهی وضعیت عمران شهری و رضایت شهروندان با کمترین اعتبارات پروژه‌های عمرانی را دنبال می‌کند ولی نبود درآمد پایدار این مسئله را با مشکل روبرو کرده است.

وی اظهار می‌کند: مشارکت مردم تنها راه درآمد و حرکت پویای شهرداری‌هاست و این در حالی است که مردم این منطقه به دلیل خشک‌سالی‌های اخیر و نبود کارخانه‌ها و سرمایه‌گذاری و تولیدات صنعتی از درآمد خوبی برخوردار نیستند که ارتباط مستقیم با درآمد شهرداری دارد و لذا به دلیل سطح اقتصادی پایین مردم و متعاقباً نداشتن درآمد شهرداری از وصول عوارض محلی شهرداری با مشکلات فراوانی روبروست.

نبود مراکز درمانی

فهرج با داشتن جمعیت بیش از ۷۰ هزار نفر از وجود بیمارستان محروم است و نبود بیمارستان در این شهرستان با توجه به مسافت طولانی ۵۵ کیلومتری با شهرستان بم موجب شده تا برخی از بیماران در مسیر جان خود را از دست بدهند.

بیکاری و همچنین نبود خدمات رفاهی در فهرج موجب کوچ بسیاری از ساکنان آن شده استسال‌هاست که مشکل کمبود مرکز درمانی و بیمارستان در برخی از شهرستان‌های استان کرمان ازجمله فهرج به‌عنوان یکی از معضلات اساسی ساکنان این منطقه بیان‌شده است ازاین‌رو اوایل دهه۹۰ پس از فراز و نشیب‌های بسیار عملیات احداث بیمارستان۳۲ تختخوابی شهرستان فهرج با بیش از هفت میلیارد تومان اعتبار در دستور کار قرار گرفت که تاکنون به بهره‌برداری نرسیده است.

اصغر مکارم رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی شهرستان بم می‌گوید: احداث بیمارستان شهرستان فهرج تا پایان مهرماه سال آینده به اتمام خواهد رسید.

وی از پیگیری‌های انجام‌شده برای تخصیص مبلغ ۲ میلیارد تومان اعتبار برای بیمارستان فهرج خبر می‌دهد و می‌گوید: در همین زمینه به ۱۷۰ نفر پرستار نیاز داریم.
وی با اشاره به اینکه ما نیاز به نیروی تخصصی در حوزه سلامت داریم یادآور می‌شود: راه‌اندازی بیمارستان یکی از نیازهای اساسی شهرستان فهرج است.

کوچ مردم

نماینده مردم شرق کرمان در مجلس شورای اسلامی بابیان اینکه بیکاری و همچنین نبود خدمات رفاهی در این منطقه موجب کوچ بسیاری از ساکنان شده است بیان می‌کند: مهاجرت در شهرستان فهرج در طی سال‌های گذشته از آمار بالایی برخوردار بوده است لذا برای شکوفایی منطقه باید شرایط برگشت این افراد فراهم شود.

حبیب‌الله نیکزادی پناه بابیان اینکه وضعیت معیشتی، بهداشتی و همچنین تأمین آب و همچنین راه‌سازی از اولویت‌های این منطقه است بیان می‌کند: راه‌سازی و بهسازی راه‌ها یکی از اولویت‌هایی است که برای توسعه این منطقه باید در دستور کار قرار گیرد.

وی عنوان می‌کند: در همین زمینه سال گذشته ۸۰ روستای فهرج، ریگان، نرماشیر و بم آسفالت شدند و ۴ هزار تن قیر برای آسفالت معابر روستاها دریافت کردیم.

 وی با اشاره به اینکه طبیعت شهرستان فهرج زیبا و گردشگر پذیر است ابراز می‌کند: مناظر زیبا و طبیعی این منطقه به‌ویژه «یلان» می‌تواند فهرج را درزمینهٔ گردشگری متمایز کرده و به اوج برساند.  اما به‌شرط اینکه در این راستا سرمایه‌گذاری لازم انجام و بستر برخی خدمات و امکانات فراهم شود.

نماینده مردم شهرستان‌های بم، فهرج، ریگان، فهرج و نرماشیر در مجلس  همچنین بابیان اینکه شهرداری‌ها به دلیل سطح پائین درآمدی از محل دریافت عوارض از مردم در این منطقه با مشکلات بسیاری دست‌وپنجه نرم می‌کنند می‌افزاید: در این راستا و به‌منظور تأمین نیازهای شهر به شهرداری‌ها کمک‌های بلاعوض اعطا می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.