زاهدان- بیش از نیمی از تمامی شترهایی که در سطح کشور وجود دارند در سیستان و بلوچستان پرورش‌یافته و نگه‌داری می‌شوند که این خود در رونق اقتصادی مردم منطقه بسیار مؤثر است.

شترهای سرگردان جان می‌گیرند

قدس-بابک رحیمیان: از مجموع ۱۴۰هزار شتر کشور ۷۴ هزار و ۹۹۲نفر شتر در سیستان و بلوچستان نگهداری می‌شوند به‌طوری‌که این استان در پرورش شتر رتبه نخست کشور را دارد.

در این میان شهرستان دلگان با دارا بودن  ۱۲ هزار و ۵۰۰ نفر شتر در جنوب این استان یکی از قطب‌های پرورش شتر در کشور محسوب می شود که سال‌ها به همین دلیل برای رانندگانی که شب‌ها در این مسیر رانندگی می‌کنند خطرآفرین بوده است.

متأسفانه بسیاری از ساربان‌ها و مالکان شترها  این حیوانات را بدون هیچ قید و شرطی در حاشیه راه‌ها رها می‌کنند و این موضوع موجب شده تا حوادث تلخ بسیاری برای سایر هم‌وطنان که در جاده‌ها تردد می‌کنند به وجود بیاید.

بنا بر گفته مسئولان ترافیکی  حدود ۷۰ درصد تصادفات محور ایرانشهر تا مسجد ابوالفضل تصادف برخورد با شتر تشکیل می‌دهد.

شترها عامل قتل رانندگان

رئیس اداره راه و شهرسازی دلگان در این رابطه به خبرنگار ما می‌گوید: سال گذشته از تعداد ۳۸ فوتی حوادث رانندگی در جاده‌های این شهرستان هشت مورد مربوط به برخورد با شتر بوده است و از ابتدای امسال نیز سه نفربر اثر این حوادث جان باختند.

سال گذشته تعداد ۱۸ نفر در جنوب سیستان و بلوچستان بر اثر سانحه رانندگی ناشی از برخورد با شتر جان خود را از دست دادنددادمحمد بامری بابیان اینکه تعداد  ۱۴ هزار نفر شتر در شهرستان دلگان وجود دارد یادآور می‌شود: متأسفانه این تعداد شتر فاقد هرگونه وسایل شناسایی در شب شامل شب نما، پلاک و یا جلیقه بوده و لذا برای رانندگان در این مسیر بسیار خطرآفرین هستند.

وی با تأکید بر اینکه صاحبان این شترها باید نسبت به خریداری و تهیه گردنبند و شب نما و نصب ان بر روی گردن شترها اقدام کنند بیان می‌کند: متأسفانه در این راستا شاهد همکاری خوبی از طرف صاحبان شترها نیستیم.

وی با اشاره به طرح نصب شب نما  بر روی گردن شترها اظهار می‌کند: علاوه بر اجرای این طرح نسبت به ایجاد وسایل هشداردهنده ازجمله تابلوهای راهنمایی و رانندگی با مضمون محل تردد شتر در فواصل مختلف اقدام شده است.

وی بابیان اینکه در محورهای ارتباطی و تحت حوزه استحفاظی این اداره شترها به یکی از عوامل منجر به مرگ رانندگان خودروهای عبوری تبدیل شدند بر لزوم و جدیت به‌منظور اجرای طرح برجسته‌سازی و نصب شبرنگ بر روی بدن شترها تأکید می‌کند.

شناسایی شترهای سرگردان

در همین رابطه مدیر راهداری اداره کل راه و شهرسازی جنوب سیستان و بلوچستان اظهار می‌کند: ازآنجاکه خطر برخورد با شتر در طی سال‌های گذشته همواره یکی از دغدغه‌های متولیان راه‌های جنوب این استان بوده است لذا پس از برگزاری جلسات مختلف با تعدادی از بخشداران و دهیاران بر لزوم اجرای این طرح تأکید و در حال حاضر نسبت به توزیع ۸۰۰ گردنبند شب نما درراه‌های جنوب اقدام شده است.

ابراهیم جاوشیری ابراز می‌کند: در همین راستا تعداد ۲۰۰ نفر شتر درراه‌های مواصلاتی ازجمله شترهای سرگردان جنوب استان در شهرهای بزمان، دلگان و زرآباد در نظر گرفته شد و این اداره کل نسبت به شناسایی و الصاق گردنبند شب نما اقدام کرد.

وی با اشاره به اینکه محورهای کنارک- جاسک، ایرانشهر-نیکشهر، ایرانشهر – بزمان، ایرانشهر-دلگان و ایرانشهر به خاش پرخطرترین مسیرهای استان ازنظر احتمال تصادف‌ وسایل نقلیه با شتر هستند تأکید می‌کند: در همین راستا ضروری است تا صاحبان شترها نسبت به خریداری بازوبند و یا گردنبند شب نما اقدام کنند.

وی بیان می‌کند:  گردن بندهای شب نما سبب مشاهده شترها در هنگام شب و حتی با نور ضعیف از فاصله دور می‌شود و این به هوشیاری رانندگان و جلوگیری از برخورد خودرو با حیوان کمک می‌کند.
وی ادامه می‌دهد:  رها بودن شترها و حرکت آن‌ها در عرض جاده هر از چند گاه سبب وقوع حوادث خونین شده و علاوه بر اتلاف حیوان باعث وارد شدن خسارات مالی و تلفات جانی می‌شود.

نیاز به آموزش

فرمانده پلیس‌راه جنوب سیستان و بلوچستان بابیان اینکه در طی ۸ ماهه ابتدای سال جاری تعداد ۹ نفر از هم‌وطنان ما به دلیل تصادف با شترهای سرگردان در این استان جان خود را از دست دادند اظهار می‌کند: مصادره شترهای سرگردان و بلا صاحب و هم‌چنین ساماندهی و تعیین جایگاه برای نگهداری شتر باید به‌صورت جدی در دستور کار قرار گیرد.

سرهنگ یدالله ستوده بابیان این‌که سال گذشته تعداد ۱۸ نفر در همین مدت براثر سانحه رانندگی ناشی از برخورد با شتر جان خود را از دست دادند ابراز می‌کند: این آمار امسال با کاهش قابل‌توجه به تعداد ۹  نفر رسیده است.

وی با اشاره ه به اینکه کشته‌شدگان ناشی از برخورد با شتر امسال سه درصد کل کشته‌شدگان تصادف جنوب استان را به خود اختصاص دادند اذعان می‌کند: برای کاهش تلفات انسانی با شتر باید آموزش و آگاه‌سازی ساربانان، صاحبان و مالکان شتر از قوانین، مقررات و مسئولیت‌های کیفری، مدنی و شرعی رهاسازی شتر در معابر و نیز سهم تقصیر آنان موردتوجه قرار گیرد.

وی یادآور می‌شود: علاوه بر این باید حتماً توزیع گردن بند دارای شبرنگ  و به رنگ فسفری بر روی بدن شترها برای شناسایی در شب با انعکاس نور خودروها اقدام شود تا بدین‌وسیله از تلفات ناشی از برخورد با احشام در شب جلوگیری کرد.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.