تبریز-تولید شکلات و شیرینی خوشمزه از دیرباز در انحصار آذربایجانی ها بوده است چه آن زمان که پیشکسوتان این حوزه در سراها و تیمچه های بازار تاریخی تبریز، کارگاه‌های کوچک قندریزی و «شکرپنیرسازی» و «آب نبات الوان» داشتند و چه حالا که کارخانجات بزرگ تولید شیرینی و شکلات، چشم و دل مهمانان این شهر را می‌برند اما حالا از گوشه و کنار خبر می‌رسد که اوضاع تولید و تجارت این کارخانه‌ها و واحدهای تولیدی چندان هم بر وفق مراد آنها نیست.

کام تولیدکنندگان شکلات از رقبای خارجی تلخ است

قدس: صنعت شیرینی و شکلات نیمی از صادرات صنایع غذایی را به خود اختصاص داده است در این میان استان های آذربایجان شرقی و غربی، اصفهان، خراسان و تهران جزو بهترین تولیدکنندگان شیرینی و شکلات صنعتی محسوب می شوند و سهم آذربایجان شرقی از ۶۰ درصد صادرات شکلات و شیرینی ایران باعث شده تبریز به عنوان قطب این صنعت حرف اول تولید را بزند.

هم اکنون ۸۵۰ واحد بزرگ و کوچک صنایع غذایی، شیرینی، شکلات و آشامیدنی در این استان مشغول به فعالیت هستند،  به طوری که بیش از ۶۰درصد شیرینی و شکلات کشور شامل ۶۰۰ نوع محصول متنوع در استان آذربایجان شرقی تولید می شود و در این میان ۵۲ درصد شکلات، ۴۰درصد بیسکویت، ۴۳درصد ویفر، ۴۶درصد تافی و ۳۸ درصد آب نبات کشور محصول تولیدی این استان است

تنوع شیرینی‌های تولید شده در این شهر به گونه‌ای است که به عنوان برند شیرینی‌پزی شناخته می‌شود و قدمت قدیمی‌ترین شیرینی پزی و شیرینی فروشی در تبریز به سال ۱۳۱۶ بر می‌گردد و تقریبا سابقه ۸۰ ساله دارد.

طعم تلخ شکلات قاچاق

صادرات شیرینی و شکلات همواره مقام اول را در صنایع غذایی کشور به خود اختصاص داده تا جایی که سالانه حدود ۶۰۰میلیون دلار برای کشور ارزآوری به همراه دارد.

این در حالی است که آمار گمرک نشان می دهد که بخش عمده ای از شیرینی و شکلات های وارد شده به ایران از کشور ترکیه بوده است، به عبارت دیگر از مجموع ۹۷۰ تن شیرینی و شکلات وارداتی، بیش از ۴۰۰ تن آن از ترکیه به ایران وارد شده است. در این بین کشورهای افغانستان و عراق از مهم ترین مقاصد صادراتی ایران در این حوزه محسوب می شوند.

یکی از دلایل اصلی نفوذ شکلات های خارجی به قفسه بسیاری از فروشگاه ها حاشیه سود بیشتر فروشندگان از فروش شکلات های خارجی نسبت به داخلی است.

 حاشیه سود فروشندگان از فروش شکلاتهای ایرانی حداکثر ۱۵درصد است در حالی که از فروش شکلاتهای خارجی حداقل ۳۰ تا ۴۰درصد سود می کنند بنابراین این مساله تاثیر زیادی در توزیع گسترده محصولات خارجی در فروشگاه‌ها داشته است.

فرهنگ خارجی پسند

جعفر داوودی مهر یکی از تولیدکنندگان و فعالان صنایع غذایی با بیان اینکه نبود نقدینگی، سرمایه در گردش و رکود حاکم بر جامعه از مشکلات اصلی تولیدکنندگان شکلات در ایران محسوب می شود بر لزوم حمایت دولت از این صنعت تاکید کرده و می گوید:زمینه های تولید در این صنعت بسیار بالاست و تبعا با بالا رفتن قیمت ها قدرت رقابت ما با برندهای خارجی موجود در سطح کشور کاهش می یابد و از آنجایی که بخش عمده ای از این محصولات به صورت قاچاق وارد کشور می شود این محصولات قاچاق به طور سیستماتیک جایگزین مصرف کالاهای تولید داخل می شوند.شکلات‌های تولید داخلی می‌تواند پاسخگوی کامل نیاز بازار باشد اما متأسفانه وجود شکلات‌های خارجی با بسته‌بندی فریبنده خریدار را به سمت خود می‌کشاند

وی ادامه می دهد: متاسفانه فرهنگ مردم ایران یک فرهنگ خارجی پسند است. بسیاری از تولیدات ایرانی کیفیت های بالایی دارند اما مردم حاضر هستند با صرف مبالغ بیشتر به خرید شکلات های خارجی اقدام کنند.

وی  اضافه می کند: موضوع دیگر حاشیه سود فروش شکلات هاست.قطعا این حاشیه سود برای شکلات های ایرانی محدود و برای شکلات های خارجی بسیار بالاست و همین امر سبب می شود شاهد شبکه توزیع بزرگ شکلات های خارجی در فروشگاه های سراسر کشور باشیم.

وی عنوان می‌کند: مسئله دیگری که باید به آن اشاره شود منقضی شدن زمان مصرف بعضی از شکلات‌های خارجی و قاچاق است. دیده‌شده که فروشندگان با دست‌کاری کردن تاریخ‌مصرف چنین شکلات‌هایی به فروش دوباره آن‌ها اقدام می‌کنند لذا نبود یک نظارت دقیق بر این موارد از مشکلات عمده این صنعت محسوب می‌شود.

داوودی مهر می‌افزاید: صنعت شیرینی و شکلات کشور جایگاه و کیفیت بسیار مطلوبی دارد تا جایی که بسیاری از محصولات تولیدی کشور به صادرات اختصاص می‌یابد. شکلات‌های تولید داخلی می‌تواند پاسخگوی کامل نیاز بازار باشد اما متأسفانه وجود شکلات‌های خارجی با بسته‌بندی فریبنده خریدار را به سمت خود می‌کشاند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.