اهواز- اهواز تا دلتان بخواهد پر است از خانه های قدیمی غیر قابل استفاده و زمین های خالی که هم باعث رانت و زمین خواری و فروش املاک غیر شده و هم تبدیل به جایی برای خالی کردن زباله های شهری؛ حال اینکه چرا برنامه شهری مدونی برای آنها وجود ندارد و فکری به حال آنها نمی شود جای سوال است!

سرنوشت تلخ املاک قدیمی و زمین های خالی اهواز/ ویرانه هایی با معضلات شهری

قدس آنلاین- گروه استانها- طیبه قاسمی؛ قدمت هر شهری تاریخچه آن شهر است، در ایران دو استان خوزستان و همدان پیشینه ای چندین هزار ساله دارند که همین آثار باستانی و فضای شهری خاصی را برای آنها ساخته است، اما گذر زمان شهرها را به کل تغییر داده و همین بین مدرنیته و باستانی ماندن دوگانگی به وجود آورده که حالا کمی هم باعث درگیری ذهنی مردم و سلب آسایش آنها در قسمت هایی از این شهرها شده است؛ اهواز قسمتی از خوزستان است که تا دلتان بخواهد پر است از خانه های قدیمی غیر قابل استفاده و زمین های خالی که هم باعث رانت و زمین خواری شده و هم جایگاه عده ای از اوباش و معتاد، یا تبدیل به جایی برای خالی کردن زباله های شهری؛ حال اینکه چرا برنامه شهری مدونی برای آنها وجود ندارد و فکری به حال آنها نمی شود جای سوال است!

امنیت نداریم

یکی از ساکنین منطقه کیانشهر اهواز زمین های خالی اطراف کوی بسیجیان را نشان می دهد و تصریح می کند: خانه ما دقیقا پشت به این زمین خالی است و ناامن است به غیر از اینکه جرات خالی گذاشتن خانه حتی برای یک ساعت را نداریم، وقتی سرکار می روم مدام درگیری ذهنی دارم نکند برای زن و فرزندم اتفاقی بیافتد.

محمد براجعی زاده اضافه می کند: شب ها هم صدای شغال و سگ خواب راحت ر ا از ما گرفته و راندمان کاری مان را در محل کار پایین آورده، اگر قرار است تبدیل به پارک شود چرا سریعتر کار را شروع نمی کنند تا لااقل دلخوش باشیم بالاخره سامان می گیرد، اگر هم قرار است خانه ای ساخته شود چرا خبری نیست؟

اما یکی دیگر از شهروندان اهوازی که در مهدیس ساکن است گله از معتادان و جوانانی دارد که در زمین های خالی این منطقه زمان می گذرانند، او می گوید: جرات فرستادن فرزند خود به نزدیک ترین مغازه را نداریم، ضمن اینکه عبور با خانواده از این قسمت ها برایمان مشکلی عظیم است، جدا از اینها خالی کردن زباله های منازل در قسمت های خالی باعث جمع شدن حیوانات می شود، بوی بدش هم که دیگر عذاب الیم است.

«یک قانون در این مورد وجود دارد و آن اینکه در خصوص اعراض از املاک وقتی که مالک آن را رها کرده و سال‌ها به آن سر نزده باشد و کسی را هم برای اداره آن معین نکرده و تصمیم به بازگشت هم نداشته باشد و حقی برای خود نسبت به آنها نشناسد، در واقع از مالکیت آن صرف نظر کرده است. چنین اموالی همان احکام مربوط به مباحات را دارد»

کاربری املاک مهم است

در این مورد خبرنگار قدس آنلاین به سراغ مدیر کل اداره راه و شهرسازی استان خوزستان رفته؛ وی با بیان اینکه زمین هایی که در محدوده شهری هستند بایر محسوب نمی شوند؛ عنوان می کند: زمین هایی که خارج از محدوده شهری هستند بایر خوانده می شود، در مورد اراضی که در داخل شهر وجود دارد باید این زمین‌ها را بررسی کنیم تا کاربری آن مشخص شود به این ترتیب می توان پی برد که آنها را تحویل چه نهادی دهیم.

عباس پورسلان در گفتگو با خبر نگار قدس می گوید: اگر قطعه زمین شخصی و مالک آن مشخص باشد؛ به مالک مربوط است که این زمین را بسازد یا نه، بعضی از زمین ها هم مناسب فضای سبز هستند که ما آنها را تحویل شهرداری می دهیم و این شهرداری است که باید برای آنها تصمیم‌گیری کند و تبدیل به فضای سبز شوند.

او با اشاره به اینکه اگر زمینی وجود دارد که واگذار نشده است، ما آمادگی تحویل آن به شهرداری داریم؛ اظهار می کند: به غیر از شهرداری زمین های دیگری هم وجود دارد که کاربری های متفاوت دارند به طور مثال اگر زمین کاربری بهداشتی داشته باشد تحویل علوم پزشکی می شود تا از آن برای مراکز بهداشت و درمان استفاده کنند و از سوی دیگر اراضی آموزشی نیز به آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها تحویل داده می شود.

باز هم پای بی پولی! شهرداری در میان است

پور سلان اضافه می کند: زمین های خالی و خانه هایی که تخریب شده اند را باید طی بازدیدها بررسی کنیم تا بدانیم چه کاربردی دارد و چه نقشه و طرحی برای آن قابل استفاده است، تا از این طریق پی به اینکه کدام ارگان مسئولیتی در این زمینه دارد مشخص شود؛ این کار توسط طرح جامعه شهری و طرح تفصیلی انجام می شود،   تا بفهمیم زمینه کاربری آنها چیست.

او از واگذاری یکسری زمین به شهرداری خبر می دهد و تصریح می کند: اراضی را برای ایجاد فضای سبز به شهرداری دادیم، اما متاسفانه شهرداری به دلیل مشکلات مالی نتوانست آنها را گرفته و تبدیل به پارک کند و این در صورتی است که آمادگی تبدیل شدن به پارک را دارند.

این مقام مسئول ادامه می دهد: برای واگذاری زمین ها یا اماکن متروکه ای که در اطراف خانه ها باشند، باید معاون عمرانی تصمیم گرفته و به راه و شهرسازی دستور تحویل آن را بدهد و بعد شهرداری را مجبور برای انجام کار کنند، با تمام این اوصاف اوضاع مالی شهرداری اصلا مناسب نیست و شهرداری در تحویل گرفتن زمین ها دست دست می کند، غیر از آن تحویل آنها را شهرداری مرکز بر عهده می گیرد و بعد به شهردار هر منطقه برای ساخت و ساز و انجام تحقیقات تحویل می دهد.

«بر اساس ماده ۱ قانون نحوه واگذاری و احیای اراضی مصوب ۱۳۵۸ شورای انقلاب جمهوری اسلامی ایران اراضی وجود داشته در محدوده شهری به دایر و بایر تقسیم می شوند، اراضی دارای ساختمان و تاسیسات و دیوارکشی متناسب با ملک و یا املاکی که باغ و مشجر و یا زراعی باشد، دایر می گویند و به اراضی فاقد ساختمان و تاسیسات که سابقه دایر بودن را داشته اند لفظ بایر می دهند. اما در قانون شهری (مصوب ۱۳۶۶ مجلس شورای اسلامی) ماده۳- اراضی موات شهری زمین‌هایی است که سابقه احیا و بهره‌برداری ندارد و به صورت طبیعی باقی مانده است»

۱۲۰۰ خانه غیر قابل سکونت

در این باره یکی از اعضای شورای شهر اهواز به خبرنگار قدس آنلاین می گوید: زمین های بایر شهری زمینهای بلا استفاده یا ملک های بسیار قدیمی، فرسوده و غیر قابل استفاده در اهواز بسیار زیاد است ما حدود ۱۲۰۰ بافت فرسوده داریم بعضی از آنها اصلاً قابل سکونت نیست و سال‌های سال است که صاحبانشان از ایران رفته اند یا بحث انحراف حصار وراثت دارند که دنبال نشده یا وارث های آن به مشکل بر خورده اند و نتوانسته اند سند بگیرند و از آن استفاده کنند.

محمد رضا ایزدی با بیان اینکه طبق قانون شهرداری، می تواند در این زمین ها تابلوی نصب کند تا اگر تا ظرف یک ماه مالک آن مراجعه نکرد شهرداری اقدام کرده و تکلیف آن را روشن کند؛ اذعان می کند: بعد از آن زمین‌ها را صاف کرده به صورت پارکینگ یا فضای سبز استفاده می کنند.

او در پاسخ به اینکه راه و شهرسازی عده ای زمین برای ساخت به شهرداری داده و شهرداری به دلیل کمبود بودجه تحویل نگرفته است، توضیح می دهد: ابتدا باید مالکان زمین ها مشخص شود و اگر مربوط به مسکن و شهرسازی است و این ارگان تصمیم به واگذاری آن دارد، شهرداری تا جایی که توانایی دارد، نرخی را که کارشناس رسمی دادگستری اعلام می کند تامین کرده آن را خریداری می‌کند، البته من اطلاع ندارم زمین‌هایی که سازمان مسکن و شهرسازی نامبرده در آنها هست یا نه.

فروش املاک غیر!

در این مورد صاحب یکی از مشاورین املاک در اهواز عنوان می کند: به شخصه آدمهای بسیاری را دیده ام که از این موضوع نهایت استفاده را برده اند و زمین هایی که اطلاعاتی در مورد آن داشته اند و صاحبان آن مشخص نبوده یا خارج از کشوراند را به جای ملک خود فروخته اند.

سواری می افزاید: سند سازی و فروش یک قطعه زمین به چند نفر از جمله جرائمی  است که اهواز با توجه به کلان شهر بودن با آن دست و پنجه نرم می کند و اگر تکلیف این اراضی مشخص شود و شهرداری یا سازمان شهری روی آن دست بگذارد و یا مالکان آن را مجبور کنند تکلیف زمین یا منزل متروکه یا حتی خالی از سکنه خود را مشخص کند، مسلما این قبیل جرائم رو به کاهش می رود.

زمین ها مربوط به مسکن و شهرسازی است

اما یکی دیگر از اعضای شورای اسلامی کلانشهر اهواز در این مورد می گوید: این زمین ها بیشتر مربوط به مسکن و شهرسازی است.

فتح الله حاجتی ادامه می دهد: نشست‌های بین اداره مسکن و شهرسازی و شهرداری انجام شده تا کاربری آنها مشخص شود و اگر در محله ی زمین اضافی هست بعد از تشخیص کاربری آن برای فضای سبز پارک محله استفاده شده تا به این طریق محله ها و منطقه ها نیز پاکسازی شوند.

«درست مثل اولین ملاقات با یک شخص که لباس شما معرفتان است، نمای هر شهر و استانی اولین چیزی است که دیده می شود و نخستین خاطره به یاد مانده در دید هر مسافر، گردشگریست و این نشان از اهمیت شکل و شمایل یک شهر می دهد بنابراین لازم است در اقدامات شهری جایگاهی، همایش ها، نشست ها و جلسه هایی که برای ایجاد فضاهای زیبای شهری در نظر گرفته می شود این موضوع را هم مد نظر داشته باشیم که خانه های متروکه، زمین های پر از آشغال و بایر قسمتی از نازیباهای شهر است که باید برطرف شود.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.