زنجان- «گنبد سلطانیه» در شهر سلطانیه در استان زنجان یکی ازشاهکارهای معماری ایران در دوره ایلخانی، به عنوان بزرگترین گنبد خشتی جهان شناخته می شود.

مهربانی کی سر آمد شهریاران را چه شد؟

قدس: این گنبد بزرگ که عظمتش هر بیننده ای را به خود جذب می کند در دورانی پایتخت و مسکن شهریاران ایران بوده و امروزه نیز آرامگاه سلطان محمد خدابنده است.

نبود اقامتگاه و عدم ماندگاری گردشگر

این بنای تاریخی یکی از آثار دیدنی استان زنجان است که متاسفانه از نبود اقامتگاه، امکانات رفاهی و تفریحی رنج می برد و می توان گفت این مساله به نوعی باعث عدم جذب گردشگران خارجی و داخلی به این منطقه شده است تا جایی که رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در سفر خود به این استان و در سال جاری به این مهم اشاره کرد و یادآور شد بنای تاریخی گنبد سلطانیه نباید به حال خود رها شود.

«گنبد سلطانیه» در شهر سلطانیه استان زنجان یکی ازشاهکارهای معماری ایران در دوره ایلخانی، به عنوان بزرگترین گنبد خشتی جهان شناخته می شودتبدیل منازل مسکونی این شهر به اقامتگاه های گردشگری پیشنهادی بود که علی اصغر مونسان رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در سفر به استان زنجان و حضور در شهر سلطانیه به مردم این منطقه داد چرا که جذب هر گردشگر خارجی به میزان ۳۰ بشکه نفت درآمدزایی و منفعت برای کشور به همراه دارد.

مونسان که ساخت هتل را عاملی برای ماندگاری گردشگر در استان زنجان و به خصوص در شهر سلطانیه نمی داند، بر گسترش اقامتگاه های سنتی و بومگردی تاکید می کند و می گوید: ما با ایجاد هتل‌های بزرگ و مجلل نمی‌توانیم با بسیاری از کشورها رقابت کنیم، باید در میدانی بازی کنیم که قدرت رقابت در آن داریم، خوشبختانه گردشگرانی که وارد کشور ما می‌شوند، گردشگران فرهنگی‌تاریخی هستند که از کشورهای اروپایی به ایران می‌آیند و جذب اقامتگاه‌های سنتی و بوم‌گردی می‌شوند.

او با بیان این‌که مسئولان استان زنجان می‌توانند یزد را در زمینه توسعه اقامتگاه‌های بوم‌گردی الگو قرار دهند، ادامه می دهد: افراد علاقه‌مند به این حوزه می‌توانند با ارقام بسیار کم و دریافت تسهیلاتی اندک، خانه‌های خود را به اقامتگاه‌های بوم‌گردی تبدیل کنند، استان زنجان هم باید در حوزه توسعه اقامتگاه‌های بوم‌گردی تلاش بیشتری داشته باشد.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همچنین به بررسی طرح ایجاد بازارچه صنایع دستی در کنار گنبد سلطانیه در این سازمان اشاره می کند و ایجاد این بازارچه را نیز عاملی در جذب گردشگر عنوان می کند.

با این وجود به گفته پرویز خالقی فرماندار سلطانیه آمار گردشگران در چهار سال گذشته در این شهر افزایش داشته است اما نبود امکانات رفاهی و گردشگری میزان ماندگاری گردشگران را محسوس نمی داند.

مهم ترین اثر تاریخی ایران بعد از اسلام

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان نیز گنبد سلطانیه را اثر مهمی می داند و می گوید: اگر تاریخ ایران را به دو قسمت قبل از اسلام و بعد از اسلام تقسیم کنیم گنبد سلطانیه مهمترین اثر ایران بعد از تاریخ اسلام در ایران است.

یحیی رحمتی میزان بازدید گردشگران خارجی از گنبد سلطانیه در سال ۹۵ را ۶ هزار و ۵۰۰ نفر عنوان می کند و می افزاید: این در حالی است که در سال ۹۱ میزان بازدید گردشگران خارجی ۹۸۶ نفر بوده است.

توسعه گردشگری به کمک ظرفیت «ورزش» و «رسانه»  

وی در ادامه از ورزش و رسانه به‌عنوان دو بازوی توانمند در راستای توسعه صنعت گردشگری یاد می کند و با بیان این که در جوامع امروز، همگان به دنبال دست‌یابی به روش‌هایی هستند تا بتوانند صنعت توریسم را در منطقه خود توسعه دهند، می گوید: یکی از توانمندترین ابزار برای تحقق این امر، استفاده از ظرفیت‌هایی است که در رسانه‌ها و حوزه ورزش وجود دارد و بی‌شک استان زنجان می‌تواند از این حیث به رونق این صنعت کمک کند.

وی با یادآوری اینکه خوشبختانه تا به امروز از رسانه برای توسعه این صنعت به واسطه معرفی جاذبه‌های گردشگری استان استفاده شده است، تصریح می کند: به‌عنوان مثال، استفاده از تابلوی گنبد سلطانیه در برنامه پربیننده «دورهمی»، خود یک ظرفیت به‌شمار می‌رود که می‌تواند جایگاه بزرگ‌ترین گنبد آجری جهان را که یکی از سرمایه‌های ارزشمند در حوزه گردشگری محسوب می‌شود، بیش از پیش ارتقا دهد.

جای خالی تبلیغات

این مسئول در ادامه از ورزش به‌عنوان یکی دیگر از ابزارهای توسعه این صنعت در استان یاد می کند و ادامه می دهد: بی‌تردید ورزش حرفه‌ای در عصر حاضر از طرف‌داران بی‌شماری برخوردار است و جمعیت زیادی در جهان هستند که رویدادهای مختلف ورزشی را دنبال می‌کنند که این خود ظرفیت بزرگی برای رونق صنعت توریسم به‌شمار می‌رود که متاسفانه هنوز در این بخش نتوانسته‌ایم به توفیقاتی که انتظار داریم، دست پیدا کنیم.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان زنجان با یادآوری اینکه نمونه بارز این مسأله میزبانی رقابت‌های مختلف ورزشی است که برای کشورهای میزبان، آورده خوبی در حوزه گردشگری به همراه داشته است، خاطرنشان می کند: با توجه به میزبانی زنجان از سی و هفتمین دوره رقابت‌های بین‌المللی بدمینتون جام فجر که با حضور ورزشکاران خارجی برگزار خواهد شد، می‌توان از این ظرفیت برای معرفی جاذبه‌های گردشگری استان در طول چهار روز برگزاری این رقابت‌ها استفاده کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.