تبریز-«اهر چای»‌ یکی از رودخانه‌های مهم شهرستان اهر است که آب کشاورزی این منطقه را تأمین می‌کند، اما هم‌اکنون کمبود آب رودخانه‌ها و پشت سدها باعث نگرانی اهالی این شهرستان و بخصوص کشاورزان شده است.

منابع آبی آذربایجان شرقی آب می رود

قدس: سد ستارخان،  سدی خاکی که بر رودخانه اهرچای در ۱۵ کیلومتری غرب اهر در جاده اهر- ورزقان قرار گرفته است و در ادامه مسیر خود به رودخانه قره‌سو می‌پیوندد تأمین آب شرب شهرستان اهر و بیش از ۱۲ هزار هکتار از اراضی پائین‌دست را بر عهده دارد.

خشکسالی های اخیر به شدت ذخیره این سد را کاهش داده است تا آنجا که بنا بر گفته فرماندار اهر ۲۰ میلیون مترمکعب آب سد ستارخان شهرستان اهر کاهش داشته است.

آینده سخت

نماینده مردم اهر و هریس در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه خشکسالی مشکلات بسیاری برای تمامی کشور و به ویژه شهرستان اهر به دنبال داشته است بیان می کند: متاسفانه  کمبود آب در سد ستارخان به مشکلات شهرستان اهر دامن زده است.

بیت‌الله عبدالهی اظهار می کند: این سد با قابلیت ذخیره نزدیک به ۱۰۰ میلیون لیتر آب طراحی‌شده، اما تاکنون حتی آب ذخیره‌ شده در این سد به ۵۰ میلیون لیتر هم نرسیده و اکنون چیزی در حدود ۳۵ میلیون لیتر آب دارد.

وی با اشاره به این موضوع که متأسفانه در چندین سال اخیر کشور ما دچار کم‌آبی و خشکسالی بود و شهرستان ما نیز از این سهم بی‌نتیجه نمانده است. 

خشک ترین پائیز

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی با بیان اینکه سد ستارخان شهرستان اهر جزو مهم‌ترین منابع تأمین آب شرب آذربایجان شرقی محسوب می‌شود اظهار می کند: متأسفانه پاییز امسال خشک‌ترین و گرم‌ترین پاییز در ۶۷ سال گذشته بود و لذا  شاهد کاهش بارندگی‌ها بودیم و این امر موجب شده تا آب سد ستارخان شهرستان اهر ۳۰ درصد کاهش یابد.

ذخیره سدهای آذربایجان شرقی در ابتدای سال آبی جاری با کاهش قابل توجه مواجه بوده به طوریکه در سد ستارخان به صفر رسیدمجتبی جلیل‌زاده با بیان اینکه ورودی آب به سد ستارخان با خروجی یا همان میزان مصرف برابر است ادامه می دهد: متأسفانه به لحاظ کاهش بارندگی‌ها، در خصوص تأمین آب شرب در اهر نگرانی‌هایی داریم و امیدواریم با تدابیری که اتخاذ می‌شود مشکل به وجود نیاید.

وی با اشاره به کاهش ۲۲ درصدی بارندگی های پاییزه در استان نسبت به سال گذشته، اضافه می کند: کم بارش ترین پاییز را طی ۵۰ سال گذشته گذراندیم و در صورت تداوم وضعیت کم بارشی، تابستان سال آینده با چالش جدی در زمینه تامین مصرف آب شرب مواجه خواهیم بود.

جلیل زاده از افزایش ۷ درصدی تبخیر منابع آبی در تابستان امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته و افزایش ۲۰ درصدی نسبت به درازمدت نیز خبر می دهد و می گوید: در صورت تداوم شرایط کنونی بارش ها، وضعیت به بحران تبدیل می شود.

وی مجموع آب ورودی سدهای استان در پاییز امسال را ۳۳ میلیون مترمکعب اعلام کرده و ادامه می دهد: این رقم ۲۱ درصد کاهش نسبت به پاییز سال گذشته نشان می دهد.

مصرف آب تناسب ندارد

جلیل‌زاده می افزاید: اگر خدای‌ناکرده در سد ستارخان آب وجود نداشته باشد مجبور می‌شویم تا آب صنعت و کشاورزی را قطع کنیم چون تأمین آب شرب از هر چیزی مهم‌تر است.

وی با تأکید بر این‌که ۲ درصد آب آذربایجان شرقی در بخش صنعت استفاده می‌شود ادامه می دهد: ۸۸ درصد آب استان در بخش کشاورزی استفاده می‌شود در حالی که مجبور هستیم تا ۴۰ درصد میزان مصرف آب را کاهش دهیم و از طرفی هم بخواهیم اشتغال را به آب وابسته کنیم با منابع آبی‌مان جور در نمی‌آید.

وضعیت اضطرار

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای آذربایجان شرقی با اشاره به کاهش ۲۱ درصدی ورودی آب سدها و کاهش ۵۰ درصدی منابع زیرزمینی استان، می گوید: وضعیت اضطرار بر منابع آبی استان حاکم است و مدیریت بهینه مصرف بیش از پیش احساس می شود.

جلیل زاده یادآور می شود: در کنار کاهش ورودی منابع آبی، ذخیره سدهای استان در ابتدای سال آبی جاری با کاهش قابل توجه مواجه بود، به طوریکه در سد ستارخان صفر شده بود.

وی با اشاره به اینکه در زمان حاصر سد علویان مراغه ۸.۵ میلیون متر مکعب آب دارد و می تواند نیاز آبی ۴۰ روز بخش مصرف را جوابگو باشد، اضافه می کند: موجودی سد نهند ۷.۸ میلیون متر مکعب است که برای ۳ ماه می تواند جوابگو باشد.

وی با اشاره به کاهش ۳۱ درصدی موجودی آب سد ستارخان و کاهش ۵۰ درصدی موجودی آب سد قلعه چای، می گوید: ذخیره سد تاجیان نیز با کاهش ۵۶ درصدی مواجه است.

آب رفتن منابع زیر زمینی

جلیل زاده مجموع ذخایر آب سدهای استان را در زمان حاضر ۲۱۸ میلیون متر مکعب برآورد می کند و با بیان اینکه ذخیره منابع زیرزمینی استان کمتر از نصف شده است، تاکید می کند: در دشت شبستر با کاهش بیش از ۶۰ درصدی آب های زیرزمینی مواجه هستیم.

وی با اشاره به اینکه میانگین مصرف آب شرب سه ماهه پاییز استان ۸۰ میلیون مترمکعب است، می گوید: این در حالی است که در این مدت تنها ۲۰ میلیون متر مکعب آب به ۴ سد استان که تامین کننده آب شرب استان محسوب می شوند، وارد شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.