اراک-«خانه حاج باشی» اراک باوجوداینکه با تلاش‌های فراوان در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده بود آذرماه امسال به دست وارثان مرحوم حاج باشی تخریب شد موضوعی که دل بسیاری از دوستداران میراث فرهنگی را به درد آورد و موجب شد تا پرونده این اثر ملی پایش به دادگستری باز شود.

میراث فرهنگی اراک نیازمند مرهم مرمت

قدس: نیمه‌شب پانزدهم آذرماه سال ۹۶ تعدادی از ورثه خانه تاریخی حاج باشی اراک برخلاف قانون اقدام به تخریب قسمت‌هایی از این بنای ارزشمند کردند.

شهر اراک به‌رغم سابقه نه‌چندان زیادی که از تأسیس آن می‌گذرد به مدد همین بناهای تاریخی دارای شناسنامه‌ای  است که از آن میان «بازار تاریخی اراک»، مهم‌ترین اثر شناخته می‌شود و خانه‌هایی همچون خاک‌باز، قلعه حاج وکیل و حسن‌پور نیز از جلوه‌های دیگر معماری تاریخی این شهر محسوب می‌شود که باید در حفظ آن جدیت بیشتری را نشان داد.

خانه تاریخی موسوم به خانه حاج باشی در خیابان جنت اراک، یکی از بناهای تاریخی است که متأسفانه باوجود اهمیت و معماری خاص آن و متعلق به دوره قاجار به دلیل بی‌توجهی‌های متولیان بالاخره فروریخت اما این آخر داستان نیست زیرا این استان افزون بر دو هزار اثر تاریخی را در خود جای‌داده است که باید با حساسیت بیشتری نسبت به آن پرداخت.

۸۶۰ اثر ثبت شد

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان مرکزی بابیان اینکه ۸۶۰ اثر تاریخی در سطح استان مرکزی به ثبت رسیده است بیان می‌کند: تخریب خانه تاریخی حاج باشی اراک توسط برخی از وراث آن انجام گرفت.

سید محمد حسینی با اشاره به این موضوع که  تخریب خانه قدیمی حاج باشی اراک به دست برخی از وراث آن انجام گرفت و تاکنون شکایتی هم در این راستا تنظیم و تسلیم مقامات قضایی شده اظهار می‌کند: راه مخالفت با ثبت آثار تاریخی و خارج کردن آن از لیست آثار ملی تخریب آن نیست و این مخالفت تنها از مراجع قانونی امکان‌پذیر است.

مرمت بازار اراک

حسینی با اشاره به مرمت و بازسازی بازار قدیمی اراک نیز که بخشی از سقف آن در هنگام مرمت فروریخت اذعان می‌کند: برخی از سقف‌ها پوسیدگی با اندازه بسیار بالایی دارند که در مرمت راهی به‌جز برداشتن آن وجود ندارد و سقف مذکور ریخته شده بازار هم در حال جمع‌آوری بوده که بخشی از آن آوار شد.با وجود کاهش اعتبارات در دو سال اخیر منابع بودجه برای حفاظت از ۸۶۰ اثر تاریخی به ثبت رسیده در استان مرکزی، منابع اعتباری پاسخگو امور نیست

وی ادامه می‌دهد: برای تمامی عملیات بازسازی بازار اراک ناظر وجود دارد و معاون میراث فرهنگی به شکل مستمر بر کارهای پیمانکار نظارت دارد.

وی ادامه می‌دهد: یکی از کارگاه‌های بسیار فعال میراث فرهنگی همین بازار اراک است که به سبب شرایط نامطلوب با سفر رئیس‌جمهور به استان مرکزی و اراک منابعی نسبتاً قابل‌قبول دریافت کردیم.

حسینی بیان می‌کند: در پروژه مرمت بازار میراث فرهنگی در چند جهت مشغول فعالیت است، قسمتی از سقف بازار که اخیراً ریزش کرد در حالی بود که احتمال تخریب آن وجود داشت و در حین فعالیت و انجام بازسازی ریزش سقف امری غیرطبیعی نبود.

دستگاه‌های اجرایی همکاری نمی‌کنند

وی با اشاره به این‌که شهرداری اقدامات مقطعی را انجام داده که شامل کف‌سازی برخی از سراهای بازار بوده ولی این کافی نیست، در طرح ۳ ساله بازسازی بازار قدیمی اراک نیاز به مبلغی بالغ‌بر ۲۲میلیارد تومان است که به‌غیراز سازمان میراث فرهنگی هیچ‌کدام از دستگاه‌ها به این طرح ورود پیدا نکرده‌اند.

مدیرکل میراث فرهنگی عنوان می‌کند: با توجه به اینکه بخش عمده‌ای از سراهای بازار و حجره‌ها متعلق به اوقاف است از این نهاد انتظار همکاری وهم یاری بیشتری به هدف بازسازی و مرمت بازار می‌رود و همچنین شهرداری هر شهر دارای بافت تاریخی می‌تواند نقش مهم و تأثیرگذاری در پروژه‌هایی این‌چنین داشته باشد.

وی عنوان می‌کند: البته با تاجران شهردار جدید اراک مذاکراتی شده و رویکرد خوبی نسبت به همکاری در این زمینه داشته است.

حسینی یادآور می‌شود: پیمانکاران تنها پس از دریافت شرح وظایف و عملیات و تائید اجازه کاردارند و یکی از مجموعه‌هایی که باید در راستای بازسازی بازار همکاری مطلوب و فراوانی داشته باشند قشر کسبه بازار و هیئت‌امنا آن است، بازار تبریز به ثبت جهانی رسید زیرا ۷۰ درصد اعتبارات مرمت را کسبه بازار تبریز تأمین کردند، ولی متأسفانه در بازار اراک همکاری مطلوبی از سوی کسبه انجام نمی‌شود که امیدواریم ازاین‌پس بهتر شود.

اعتبارات پاسخگو نیست

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان مرکزی بابیان اینکه باوجود کاهش و افت ظرفیت اعتبارات در دو سال اخیر و با توجه به کمبود منابع بودجه برای حفاظت از حدود ۸۶۰ اثر تاریخی به ثبت رسیده در کل استان مرکزی، منابع اعتباری پاسخگو امور نیست اظهار می‌کند: به همین سبب در استان و شهرستان‌ها بر مبنای آثار ثبت‌شده، فرمانداران به‌عنوان رئیس کمیته برنامه‌ریزی شهرستان‌ها و توزیع‌کننده اعتبارات با اولویت عمل می‌کنند.

سید محمد حسینی عنوان می‌کند: در این راستا از فرمانداران شهرستان برای تأمین اعتبار حداقلی حفظ و نگهداری بناهای تاریخی انتظار داریم که به مقتضی شرایط و تعداد بناهای تاریخی اعتبار موردنظر را در نظر بگیرند، درواقع نهاد میراث فرهنگی درآمدی ندارد و درآمد ملی و سهم اعتبارات استانی تنها پشتوانه فعالیت میراث فرهنگی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.