قدس: سال هاست که بسیاری از مسئولان بر طبل گردشگری و توسعه زیر ساخت های گردشگری در کشور می زنند تا بدینوسیله از محل منابع این صنعت پر رونق به معیشت مردم بومی، تولید ثروت در کشور و البته اقتصاد مقاومتی کمک کنند اما بنا بر گفته بسیاری از گردشگران و کارشناسان هزینه سفر در ایران گران است و لذا در این میدان رقابتی گوی سبقت را دیگر کشور ها ربودند.

گردش گریزی یا گردش پذیری ؟

قدس: علی صالحی یکی از گردشگران ایرانی است که با مثالی ساده بر گرانی هزینه سفر مهر تایید می زند.

وی می گوید برای پیمایش دو هزار کیلومتر به منظور رفت و برگشت از یک شهر در فلات مرکزی تا سواحل دریای خزر حداقل نیاز به چهار بار سوختگیری است که در مجموع مبلغ ۳۰۰ هزار تومان باید هزینه کرد.

وی با بیان اینکه هزینه یک اتاق چهار تخته در یک هتل ۳ ستاره حداقل مبلغ ۶ میلیون ریال است بیان می کند هر نفر در طول روز باید برای صبحانه، نها ر و شام معادل ۴۰۰ هزار ریال در خوشبینانه ترین حالت هزینه کند که مجموع این هزینه ها برای یک خانواده ۴ نفره در طول روز ۸ میلیون ریال می شود و لذا یک مسافرت ۴ روزه افزون بر ۳۲ میلیون ریال هزینه دارد.

وی می گوید: این در حالی است که برخی آژانس ها با دریافت همین هزینه حاضر به  ارایه سرویس برای خانواده با پرواز و در کشور های ترکیه یا ارمنستان هستند!

وی ادامه می دهد: حالا شما حساب کنید اگر بخواهید به کیش سفر کنید به ازای هر نفر ۱۱ میلیون ریال باید بابت بلیط رفت و برگشت کیش پرداخت کنید و به ازای اسکان در هتلی مانند ترنج به ازای هر شب یک میلیون تومان هزینه هتل بدهید و آنوقت هزینه این خانواده ۴ نفر به انضمام غذا افزون بر ۱۰۰ میلیون ریال می شود و ایا با این احتساب سفر به یک جزیره داخلی و به قیمت ۱۰ میلیون تومان ارزان محسوب می شود؟

خارجی ها برای ما تصمیم می گیرند

اکبر غمخوار یکی از فعالان گردشگری با اشاره به حضور کمرنگ ایران در صحنه‌های بین‌المللی اظهار می کند: این ما نیستیم که برای خارجی‌ها تصمیم می‌گیریم، بلکه  آنها هستند که بر اساس جاذبه‌هایی چون ارزانی، مهمان‌نوازی و دسترسی آسان تصمیم می‌گیرند.

در شرایطی که جاده‌های ایران سالانه ۳۰ هزار کشته می‌دهند و نسل هواپیماهای داخلی به ۴۰ سال پیش برمی‌گردند یقینا نمی‌توان انتظار توسعه گردشگری داشتوی اظهار می کند: متاسفانه در شرایطی که جاده‌های ایران سالانه ۳۰ هزار کشته می‌دهند و نسل هواپیماهای داخلی به ۴۰ سال پیش برمی‌گردند و قطارها مشکل فنی دارند، یقینا نمی‌توان انتظار داشت رئیس سازمان میراث فرهنگی تمام این مشکلات را حل کند، اما می‌تواند با عوامل دخیل ترتیب جلسه دهد تا ما این مسائل را مطرح کنیم و به راهکار برسیم.

وی علاج ارزان سازی سفر در کشور را توزیع سفر عنوان می کند و می گوید: در گردشگری نباید فقط به چند شهر بپردازیم. وی با تاکید بر اینکه این تنوع‌بخشی در زمان و مکان باید به وجود آید ادامه می دهد: سال‌هاست که موضوع تراکم تعطیلات زمستانی و تابستانی با توجه به اقلیم جغرافیایی ایران مطرح شده لذا  لازم است این مسئله را با دانشگاه‌ها و آموزش و پرورش حل کنیم تا با تنوع‌بخشی سفر ارزان شود.

وی در این‌باره به مثالی اشاره می کند و می گوید: مشهد با وجود آنکه بیشترین تعداد هتل را دارد، اما هتل‌داران آن همواره معترض‌اند که میانگین اشغال ظرفیت‌هایشان ۵۰ درصد است؛ چرا باید چنین اتفاقی رخ دهد؟ یکی از دلایل این است که مردم سه ماه از سال فرصت دارند به مشهد سفر کنند.

نشاط اجتماعی توجه می خواهد

نماینده مردم محلات و دلیجان در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از سیاست های دولت در توسعه گردشگری و همچنین احتمال گرانی بنزین در سال ۹۷ و تاثیر آن در گردشگری، اظهار می کند: گرانی این اقلام بر توسعه گردشگری اثر منفی دارد.

علیرضا سلیمی بیان می کند: دولت از یک سو افزایش نشاط اجتماعی را مطرح می‌کند و از سوی دیگر با ابلاغ سیاست‌های نامناسب از سفر مردم جلوگیری می‌کند چرا که با گرانی بنزین و حامل‌های انرژی خدماتی مانند کرایه راننده‌ها و هزینه مراکز اقامتی افزایش می‌یابد.

وی با بیان اینکه سیاست‌های درستی در توسعه گردشگری اجرایی نشده است ادامه می دهد: اگرچه دولت در سخن از صنعت گردشگری حمایت می‌کند اما در عمل کاری برای گسترش آن انجام نمی‌دهد.

وی با بیان اینکه دولت سیاست‌های درستی در توسعه صنعت گردشگری به‌کار نبرده است ادامه می دهد: سال گذشته کشور حدود ۹ میلیون نفر خروج گردشگر داشته که نشان می دهد کشور به جای گردشگرپذیر بودن گردشگرگریز بوده است.

وی می افزاید: کاهش گردشگر داخلی در تابستان گذشته نشان‌دهنده بی‌توجهی مسئولان به این صنعت است.

وی همچنین به کاهش گردشگران خارجی اشاره کرده و می گوید: گردشگران مذهبی، تجاری و حوزه‌های دیگر نیز به شدت کاهش یافته‌اند و علاوه بر این گردشگران سلامت هم به دلایل کوتاهی وزارت بهداشت به کشورهای دیگر منطقه می‌روند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.