کرمانشاه-استان کرمانشاه با ۳۷۱ کیلومتر مرز مشترک با ۲ بخش کُرد و عرب نشین کشور عراق و داشتن ۶ مرز رسمی و بازارچه فعال، سالانه حدود نیمی از کل صادرات کالاهای غیرنفتی ایران به عراق را به خود اختصاص می‌دهد.

مرز«پرویز خان» حکایت «هفت‌خوان رستم»

قدس: استان کرمانشاه بالاترین میزان بیکاری را دارد و از مرز پرویز خان به‌عنوان یکی از نقاط قوت اقتصادی استان کرمانشاه یاد می‌شود که اکنون به‌عنوان یکی از مهم‌ترین منابع درآمدی و اقتصادی استان مسدود شده است.

چندی پیش نمایندگان وزارت کشور پس از سفر به استان کرمانشاه و بازدید از مرزها، بازگشایی فوری مرز پرویز خان و نیز موضوع بهره‌مندی مناطق زلزله‌زده با اولویت کل شهرستان‌های سرپل ذهاب و ثلاث باباجانی از مزایای بازارچه‌های مرزی به مدت ۲ سال را در دستور کار ویژه این وزارتخانه قراردادند.

معیشت و اقتصاد مرزنشینان استان کرمانشاه با بازگشایی مرز پرویز خان ارتباط تنگاتنگی دارد. بعد از دستور هفته گذشته وزیر کشور مبنی بر بازگشایی پرویز خان نیز این پیام صادر شد که این موضوع در سطح کلان موردتوجه قرارگرفته است و همین روزهاست که شاهد بازگشایی مرزی باشیم که یکی از مهم‌ترین منابع اقتصادی مردم غرب کشور است. بااین‌حال خبری از فعالیت دوباره مرز پرویز خان نیست.

بنا بر گفته کارشناسان صادرات و ترانزیت سه میلیارد دلاری در سال از پرویز خان تمام نگاه‌ها و امیدها را به سمت بازگشایی این مرز سوق داده است و گفته می‌شود که بسته بودن سه‌ماهه این مرز بیکاری بیش از ۳۰۰۰ نفر به‌طور مستقیم و غیرمستقیم  را در پی داشته است.

خسارت جبران‌ناپذیر

اهمیت بازگشایی مرز پرویز خان تا آنجا است که مدیرکل گمرکات استان کرمانشاه اظهار می‌کند: به ازای هرروز بسته بودن این مرز یک سال در امر تجارت عقب خواهیم ماند.

خلیل حیدری با اشاره به کاهش تبادلات اقتصادی در مرز پرویز خان به دلیل التهاب فعالیت داعش در عراق طی سال‌های اخیر، می‌افزاید: در حال حاضر که منطقه از لوث وجود داعش پاک‌سازی‌شده باید این مرزها را فعال کنیم .

وی اذعان می‌کند: هم‌اکنون هیچ منع دولتی برای بازگشایی مرز پرویز خان نداریم و این امر مهم باید در وزارت کشور به‌طورجدی بررسی شود چراکه تأثیر مستقیمی بر معیشت مردم منطقه دارد.

صادرات چشم‌انتظار بازگشایی مرز

در همین راستا رئیس اتاق بازرگانی کرمانشاه  با اشاره به اینکه انسداد این مرز که با معیشت مردم منطقه گره‌خورده است موجی از بیکاری را به همراه داشته است بیان می‌کند: در جلسه هیئت نمایندگان اتاق ایران مبنی بر بازگشایی مرز پرویز خان قرار بود ظرف مدت ۴۸ ساعت نسبت به بازگشایی آن اقدام شود اما در حال حاضر باوجود گذشت یک هفته هنوز خبری در این رابطه نیست.

انسداد سه ماهه مرز پرویز خان بیکاری بیش از ۳۰۰۰ نفر به‌طور مستقیم و غیرمستقیم  را در پی داشته استکیوان کاشفی با اشاره به انسداد سه‌ماهه این مرز اظهار می‌کند: تعطیلی این مرز خسارات زیادی برای استان و کشور در پی دارد به‌گونه‌ای که اشتغال بیش از سه هزار نفر در این منطقه به این مرز بستگی دارد.

وی یادآور می‌شود: این تعطیلی با توجه به ظرفیت بسیار محدود مرز خسروی و بازارچه‌های شیخ صالح و شوشمی در تبادلات اقتصادی موجب تنزل سطح صادرات استان در سال جاری گردیده است.

وی تأکید می‌کند: شهرستان‌های قصر شیرین، سرپل ذهاب، گیلان غرب و ثلاث از قابلیت تجاری بالایی برخوردارند و معمولاً تجارت و کشاورزی سهم اساسی در اقتصاد این شهرستان‌ها دارد و اساس تجارت آن مبتنی بر مرزهای پرویز خان و خسروی است که متأسفانه هرچند گاهی با تعطیلی‌های طولانی ناشی از تحولات سیاسی داخل عراق مواجه بودند.

رئیس اتاق بازرگانی کرمانشاه از پیگیری لازم تا بازگشایی پرویز خان خبر می دهد و می گوید: با توجه به باز بودن مرز رسمی مریوان، تداوم تعطیلی پرویز خان جای سؤال دارد.

وی با اشاره به صادرات و ترانزیت سه میلیارد دلاری در سال از پرویز خان بیان می کند: تعطیلی این مرز لطمه زیادی به‌کل صادرات کشور خواهد زد که امیدواریم به‌زودی این مرز بازگشایی شود.

رکود حاکم در منطقه

وی عنوان می کند: با توجه به زلزله مهیب در منطقه و خسارت هفت هزار میلیارد تومانی این زلزله و رکود شدید حاکم بر اقتصاد منطقه، بازگشایی سریع پرویز خان سبب ازسرگیری تبادلات اقتصادی و جنب‌وجوش اقتصادی در منطقه خواهد شد.

کاشفی با اشاره به این موضوع که شهرستان‌های قصر شیرین، سرپل ذهاب، گیلان غرب و ثلاث باباجانی از قابلیت تجاری بالایی برخوردارند و تجارت و کشاورزی سهم اساسی در اقتصاد این شهرستان‌ها دارد و اساس تجارت آن مبتنی بر مرزهای پرویز خان و خسروی است یادآور می شود: این فرصت هر از چند گاهی با تعطیلی‌های طولانی مرز ناشی از تحولات سیاسی داخل عراق از مردم گرفته می شود.

رئیس اتاق بازرگانی کرمانشاه از پیگیری لازم تا بازگشایی پرویز خان خبر می‌دهد و می‌گوید: با توجه به باز بودن مرز رسمی مریوان، تداوم تعطیلی پرویز خان جای سؤال دارد.

وی اذعان می‌کند: با وجود رکود شدید حاکم بر اقتصاد منطقه، بازگشایی سریع مرز پرویز خان موجب ازسرگیری تبادلات اقتصادی و جنب‌وجوش اقتصادی در منطقه خواهد شد و لذا پیگیری آن تا حصول نتیجه ضروری است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.