همدان- جاده بیجار– همدان یکی از قدیمی ترین راه های ارتباطی استان کردستان است که قدمت احداث آن به جنگ جهانی اول باز می گردد.

پروژه احداث جاده بیجار- همدان ۳۴ ساله شد

قدس: این محور ارتباطی که در تردد ساکنان شهرهای شمال غرب با مرکز کشور بسیار حائز اهمیت است یکی از راه های تاثیر گذار در  کاهش حجم ترافیک مسیر سنندج – همدان است.

با وجود اهمیت این مسیر ارتباطی و همچنین یکی از خواسته های دیرینه مردم به منظور بازسازی این مسیر اما هنوز این خواسته به حقیقت نپیوسته است.

عملیات اجرایی احداث این محور در سال ۱۳۶۲ آغاز شد  اما با وجود گذشت ۳۴ سال از زمان آغاز این پروژه هنوز این محور به سرانجامی نرسیده است و به قول نماینده مردم بیجار در مجلس شورای اسلامی این پروژه در اذهان مردم بیشتر به یک طنز شباهت دارد.

از آن جا که جادهبیجار همدان در زمره پروژه های ملی قرار داشته و شرکت ساخت و توسعه راه های کشور در حال پیگیری آن است اما سال هاست که به بهانه کمبود منابع مالی هر سال وعده مسئولان برای بهره برداری این مسیر به تعویق م یافتد.

جاده شهر بابارشانی که یکی از مسیرهای مواصلاتی پرتردد در شهرستان بیجار است که در حدفاصل بیجار به همدان قرار دارد و  متأسفانه از وضعیت بسیار نامناسبی برخوردار است و این جاده که در ایام تعطیلات نوروز معبر مواصلاتی مسافران بسیاری است همواره موجب ایجاد مخاطراتی می شود که تاکنون جان بسیاری از گردشگران و ساکنان این منطقه را گرفته است.

بنا بر گفته رئیس پلیس راهور بیجار، جاده بیجار – همدان در شش ماهه ابتدای سال جاری شاهد ۸۰ صحنه تصادف بوده که منجر به خسارات مالی و جانی بسیاری شده است.

تبعیض در اختصاص بودجه

نماینده مردم بیجار در مجلس شورای اسلامی در همین رابطه اذعان می کند: متاسفانه آنطور که باید و شاید به زیرساخت های این شهرستان توجه نشده است.

حمدالله کریمی اذعان می کند: یکی از این زیرساخت ها ،راههای مواصلاتی است.

وی ادامه می دهد: در شهرستان بیجار میزان برخورداری ما از راه ها بسیار پایین است به طوری که مشکلات بسیاری در راه های شهری و روستایی وجود دارد.

عملیات اجرایی احداث این محور در سال ۱۳۶۲ آغاز شد  اما با وجود گذشت ۳۴ سال از زمان آغاز این پروژه هنوز این محور به سرانجامی نرسیده استعضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان می کند: آنچه که امروز برای مردم منطقه تبدیل به شوخی شده، احداث جاده بیجار-همدان است که از سال ۱۳۶۲ عملیات اجرایی آن آغاز شده و هنوز به طور کامل به اتمام نرسیده است.

وی با اشاره به این موضوع که شهرستان بیجار دارای پتانسیل های مختلفی در حوزه کشاورزی و صنعت است که می توان برای حل مشکلات از آن ها استفاده کرد ادامه می دهد: مطالبه به حق این روزهای مردم اشتغال است و قطعا برای ایجاد اشتغال ناچار به فراهم کردن زیر ساخت های لازم برای ورود سرمایه گذاران هستیم تا مشکل بیکاری جوانان شهرستان حل کنیم.

وی با ابراز گلایه از توزیع اعتبارات نامتوازن در برخی از استان ها و در خصوص این پروژه می گوید: جای سئوال است که چرا ۱۰۰ کیلومتر از این جاده ۱۴۹ کیلومتری که در حوزه استحفاظی همدان واقع شده به اتمام رسیده اما ۴۹ کیلومتری که در حوزه استحفاظی استان کردستان و شهرستان بیجار بوده به اتمام نرسیده است؟

وی تاکید می کند: باید از مسئولان سوال کرد اگر مشکل،بودجه ای و اعتباری است  باید برای همه استان ها این مشکل وجود داشته باشد و لذا به این نتیجه می رسیم که نوعی تبعیض در اختصاص بودجه به استان ها وجود دارد.

شاید وقتی دیگر

هر چند قرار بود بنا بر گفته استاندار تا تیر ماه امسال شاهد بهره برداری جاده بیجار- همدان باشیم اما رئیس اداره راه و شهرسازی شهرستان بیجار وعده داده است  قطعه اول جاده «بیجار - همدان» با ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی تمام شده است و برای قطعه دوم جاده «بیجار - همدان» هم اعتباری بالغ بر ۳ تا سه و نیم میلیارد تومان نیاز است که در سال آینده به بهره ‌برداری می‌رسد.

البته فرهاد اکبری توضیح داده است : باید جاده بیجار - همدان توسط حوزه مربوطه بازسازی شود چرا که روستاهای زیادی از این مسیر تردد می‌کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.