۱۵ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۸:۳۴
کد خبر: 591953

دیدار علی شمخانی با وزیر خارجه فرانسه در لباس نظامی و قامت یک امیر هم از همین دست پیام‌های مستتر و غیرمستقیم، اما جدی و عمیق بود. وزیر خارجه فرانسه و دولت این کشور همواره در ماه‌های اخیر از ضرورت محدود کردن برنامه دفاعی موشکی و مهار ایران در منطقه سخن گفته‌اند.

برق ستاره ها در چشم وزیر فرانسوی

قدس آنلاین- دیدارها و مذاکرات وزیر خارجه فرانسه با مقام‌های کشورمان در تهران به شکلی گسترده مورد توجه رسانه‌های جهان و منطقه قرار گرفت، زیرا این سفر دیپلماتیک در مقطعی حساس و تعیین کننده هم از جهت چالش‌های جدید در فضای پسابرجام و هم از منظر تحولات تعیین کننده و مهم منطقه‌ای مانند بحران چندین ساله سوریه انجام شد.

با این حال، یک اتفاق بظاهر ساده اما بسیار معنادار، دیدار ژان ایو لودریان با دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران را در کانون توجه رسانه‌ها قرار داد و سبب شد جهت‌گیری تحلیل‌ها و تفسیرها از دستاوردهای سفر وزیر خارجه فرانسه رنگ عوض کند.

دریابان علی شمخانی که سال‌هاست در قامت یک مسئول ارشد کشوری و دبیر شورای‌عالی امنیت ملی نقشی فعال در امور دیپلماتیک، آن هم در رده بسیار بالا ایفا می‌کند، در دیدار با وزیر خارجه فرانسه بر خلاف روال معمول سنوات اخیر بار دیگر ردای نظامی بر تن کرد و در قامت یک امیر ارتش با لباس فرم به استقبال لودریان رفت. شمخانی پیش از این در دیدار با مقام‌های انگلیسی هم لباس نظامی بر تن کرده بود.

در عالم دیپلماسی و سیاست، فوت و فن‌ها و گاه ابتکاراتی ظریف و خاص می‌تواند فراتر از پروتکل‌های رسمی دیپلماتیک پیام‌های روشنی را برای طرف مقابل ارسال کند. ماجرای سنجاق‌های پیراهن مادلین آلبرایت وزیر خارجه اسبق آمریکا در این مورد شاید مشهورترین نمونه باشد. آلبرایت حتی در کتابی به تشریح دیپلماسی غیرکلامی خود از طریق این سنجاق‌ها که استفاده می‌کرد تا ذهنیت و موضع خود را به طرف مقابل نشان دهد، به رشته تحریر درآورده است.

به عنوان مثال او تشریح کرده در مذاکرات کاهش کلاهک‌های هسته‌ای با مقام‌های روسیه از سنجاقی که نماد توان هسته‌ای آمریکا بوده استفاده کرده تا بگوید وقت مذاکره فرا رسیده یا در دیدار با مقام‌های کره شمالی او نمادی از پرچم آمریکا را بر پیراهن خود نصب کرده بود تا در طول مذاکرات به طرف مقابل یادآوری کند نماینده دولت آمریکا و سیاست‌های کاخ سفید است.

رفتارهای دیگری همچون معطل نگه داشتن وزیر خارجه آمریکا در دیدار با رئیس جمهور لبنان به نشانه تحقیر او یا کم اهمیت نشان دادن یک دیدار که همین چند روز پیش اتفاق افتاد، تعیین محل یک دیدار، نوع مصافحه و خوشامدگویی و دست دادن و حتی نحوه نشستن در مقابل مقامی از یک کشور دیگر هم می‌تواند حامل یک پیام باشد.

دیدار علی شمخانی با وزیر خارجه فرانسه در لباس نظامی و قامت یک امیر هم از همین دست پیام‌های مستتر و غیرمستقیم، اما جدی و عمیق بود. وزیر خارجه فرانسه و دولت این کشور همواره در ماه‌های اخیر از ضرورت محدود کردن برنامه دفاعی موشکی و مهار ایران در منطقه سخن گفته‌اند.

لودریان ۱۰ روز پیش در سفر به مسکو و در نشست خبری مشترک با «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه با ابراز نگرانی از برنامه موشکی ایران، تأکید کرده بود: باید اقداماتی اتخاذ شود تا برنامه موشکی ایران به تهدیدی علیه منطقه تبدیل نشود. او یک روز پیش از سفر به تهران نیز ایران را به وضع تحریم‌های جدید در صورت توجه نکردن به مطالبات و نگرانی‌ها درمورد برنامه دفاعی موشکی کشورمان تهدید کرده بود.

لودریان افزون بر این، بارها ایران را به جاه‌طلبی در منطقه از جمله در سوریه و لبنان متهم کرده و خواستار تغییر راهبرد ایران در مورد بحران‌های منطقه و خروج کشورمان از سوریه و قطع حمایت خود از حزب‌الله لبنان شده است.

لودریان حتی از تهران خواسته بود از نفوذ خود بر مسکو برای خروج روسیه از سوریه نیز استفاده کند، در حالی که پاریس از اولین مخالف خوان‌های توافق‌های اجلاس سوچی با مشارکت گروه‌های سوری و به ابتکار روسیه، ایران و ترکیه بود.

در شرایطی که لودریان با توپ پر تأکید کرده بود در تهران با مقام‌های ایران درباره مذاکرات موشکی و مسائل منطقه گفت‌وگو خواهد کرد، حضور شمخانی در برابر او در قامت یک امیر نظامی پیام روشنی داشت، اینکه دیپلماسی ایران از راهبرد دفاعی، نظامی و امنیتی آن جدا نیست. شمخانی به عنوان سیاستمداری رده بالا که در موضوع وارد کردن روسیه به بحران سوریه نقشی محوری ایفا کرد و هماهنگ کننده تهران و مسکو بود، همچنین به وزیر خارجه فرانسه یادآور شد همزمان یک ژنرال و امیر نظامی است و غیرقابل مذاکره بودن برنامه موشکی ایران و راهبردهای منطقه‌ای کشورمان را که با امنیت پایدار منطقه و مرزهای کشور سر و کار دارد، به او یادآور شد.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.