رئیس آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا روز سه‌شنبه مدعی شد ایران به دنبال پیشبرد منافع امنیتی خود به بهای منافع آمریکا است.

ژنرال آمریکایی: ایران به دنبال پیشبرد اهداف امنیتی خود به بهای منافع آمریکا است

به گزارش قدس آنلاین، «دانیل کوتس»، مدیر اطلاعات ملی آمریکا و «رابرت اشلی»، رئیس آژانس اطلاعات دفاعی این کشور در نشستی در مجلس سنا درباره تهدیدهای ادعایی پیش روی آمریکا سخنرانی کردند. 

«کوتس» که برای ارائه گزارش جامعه اطلاعاتی آمریکا از تهدیدهای جهانی پیش روی این کشور در نشست سنا حضور داشت، ایران را به حمایت از تروریسم متهم کرد و مدعی شد که تهران تهدیدی علیه نیروهای آمریکایی به شمار می‌رود. 

«اشلی» در این نشست درباره ایران گفت: «ایران همچنان اصلی‌ترین دولت-ملتی است که چالشی علیه منافع و امنیت آمریکا در خاورمیانه و جنوب غرب آسیا به شمار می‌رود.»

وی اضافه کرد: «راهبرد امنیت ملی ایران بر مهار تهدیدهای بیرونی، دفاع از خودش در برابر این تهدیدها، حفظ موقعیت خود به عنوان یک قدرت منطقه‌ای مسلط، ضمانت تداوم حکومت خود، شکوفایی اقتصادی و امنیت داخلی‌اش استوار است.»

وی در ادامه مدعی شد: «ایران به منظور پیشبرد اهداف امنیتی و توسعه نفوذش در میان کشورهای همسایه، به بهای منافع ایالات متحده و شریکانش در منطقه خودش را درگیر مناقشات منطقه کرده است.»

«رابرت اشلی» در ادامه به «برنامه جامع اقدام مشترک»، موسوم به «برجام» (توافق هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵) پرداخت و به پایبندی ایران به مفاد آن اذعان کرد. 

ژنرال آمریکایی گفت: «بعد از اجرایی شدن برنامه جامع اقدام مشترک در ژانویه ۲۰۱۶، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی کماکان تأیید کرده که ایران بالاتر از سطوح مجاز غنی‌سازی اورانیوم انجام نداده، محدودیت‌های تعداد سانتریفیوژهای خود را حفظ کرده و اجازه نظارت بر ذخایر آب سنگین و سوخت هسته‌ای را داده است.»   

رئیس آژنس اطلاعات دفاعی آمریکا همچنین مدعی شد ایران قطعنامه صادر شده در شورای امنیت سازمان ملل متحد برای تأیید برجام (قطعنامه شماره ۲۲۳۱) را فرصتی برای نوسازی توان نظامی‌اش می‌بیند. 

«اشلی» گفت: «قطعنامه شماره ۲۲۳۱، که در تأیید برجام صادر شد معیارهایی برای رفع محدودیت‌های صادرات و واردات مربوط به سلاح‌های متعارف پیشرفته و موشک‌های بالستیک، به ترتیب در سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۳ ایجاد می‌کند.»

او اضافه کرد: «ایران تاریخ‌های مندرج در این قطعنامه را به عنوان فرصتی برای توسعه مدرن‌سازی نظامی خود می‌بیند و ما معتقدیم سران نظامی ایران در حال آماده‌سازی نیروهای خودشان برای دریافت برخی سلاح‌های متعارف پیشرفته بعد از رفع محدودیت‌های سازمان ملل در سال ۲۰۲۰ هستند.»

مقام آمریکایی در ادامه گفت: «راهبرد نظامی متعارف ایران، در وهله اول بر بازداری، و - در صورت شکست بازداری- بر توان تلافی متمرکز است. ما معتقدیم نیروهای نظامی ایران، در حال به کار گیری آموزه‌های به دست آمده از عملیات‌های خود در عراق و سوریه برای اصلاح برخی از تاکتیک‌های خود است. این موضوع می‌تواند توانایی تهران برای مبارزه با تروریسم و شورش‌های داخلی را افزایش دهد.»  

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.