تربت جام ـ شهرستان تربت جام یکی از شهرستان های استان خراسان رضوی است که جمعیت روستایی غالب بر جمعیت شهری است بطوریکه ۶۰در صد جمعیت تربت جام در روستاهها زندگی کرده و این نیازمند برنامه ریزی و رفع مشکلات روستائیان بوده ودر حال حاضرروستای قادرآباد با مسافتی ۵۰۰ متری با تربت جام از مشکلات جدی برخوردار است که باید به آن توجه شود.

روستای قادرآباد تربت جام در چالش با مشکلات

به گزارش خبرنگارقدس آنلاین، روستاها همواره خاستگاه اقتصاد مقاومتی بوده و توجه به روستاهها به عنوان نیروهای مولد می تواند در اقتصاد کشور تاثیر به سزایی داشته باشد و همچنین از مهاجرت مردم به کلان شهرها و حتی حاشیه شهر جلوگیری کند و گزارش میدانی خبرنگار قدس آنلاین در روستای هزار نفری قادر آباد از توابع بخش مرکزی و فاصله ۵۰۰متری با تربت جام نشان می دهد مشکلات مردم فراتر از انتظار است.

مردم شایسته این همه مشکلات نیست

رضا رضایی یکی از اهالی روستای قادر آباد می گوید: مشکل یکی دوتا نیست که مطرح کنم من در گذشته عضو شورا بودم و اینکه مردم در فاصله ۵۰۰متری با تربت جام از حداقل امکانات بهداشتی، ورزشی و دولتی محروم باشد در شان دولت نیست و لازم است به این روستا بیشتر توجه شود.

وی گفت: فرسودگی شبکه های آب شرب و در هروز حداقل ۱۰ ترکیدگی لوله های آب زندگی رابرای ما دشوار کرده است و اداره آب و فاضلاب روستایی تاکید دارد حفاری مسیر لوله با شما و لوله گذاری با اداره آب، باید پرسید مردمی که توان اقتصادی ندارند آیا شایسته است همچنان در گیر مشکلات باشند.

صفرخانی ۵۰ساله با تاکید بر مشکلات موجود در این روستا گفت: در این روستا نه خانه بهداشت وجود دارد و نه ساختمان دهیاری و باید مردم برای امور بهداشتی خود به روستای مجاور مراجعه کنند ودر سال های گذشته فقط برای مردم قول داده اند مشکلات برطرف خواهد شد اما همین مشکلات پابرجاست.

حجت الاسلام مهدی مرادی روحانی روستای قادر آباد گفت: در این روستا ۲۵۰ خانوار با جمعیت حدود یک هزار نفر زندگی می کنند و جوانان با  کمبودهای ورزشی و فرهنگی مواجه هستند که این مسئله می تواند آسیب های جدی برای جوانان به همراه داشته باشد و حتی جوانان را را تهدید کند.

وی گفت: حدود ۵ سال روحانی این روستا هستم و مسجد این روستا با گذشت ۵۰سال از تاسیس آن هنوز توسعه پیدا نکرده است تا برای حضور جوانان با ایجاد امکانات برنامه ریزی داشته باشیم وما در مناسبت های ملی و مذهبی با کمبود فضا مواجه هستیم.

جوان ۲۵ ساله از اهالی قادر آباد با انتقاد ازعملکرد شورا و دهیاری در دروه های گذشته گفت: توسط یک مالک زمینی به مساحت ۷ هکتار برای کارهای عام المنفعه با کاربری ورزشی، بهداشتی و فرهنگی اهداء شد اما چون شورا و دهیاری وقت نتوانستند طی ۵ سال کارایی برای این زمین  تعریف کنند مالک آن را به کسی دیگر فروخت و عملا این فرصت هم سوخت.

پیگیر مشکلات روستا هستیم

حسین شجاعی عضو شورای روستای قادر آباد با تائید مشکلات در این روستا افزود: خانه بهداشت قبلا به صورت استیجاری فعالیت داشته  و متاسفانه بدلیل نبود زمین باید ساکنین روستا به اسماعیل آباد کلالی مراجعه کنند و در حال حاضر مردم با مشکلاتی زیرساختی مواجه هستند.

وی گفت: پیگیر مشکلات روستا هستیم و رفع این مشکلات مستلزم مشارکت مردم با شورا می باشد که متاسفانه مردم اهالی هم در این مشارکت برای توسعه روستا ضعیف عمل می کنند.

این عضو شورای روستای قادر آباد در ادامه تاکید کرد: اجرای طرح هادی از مطالبات به حق مردم است و این روستا در اولویت یک بنیاد مسکن  برای اجرا طرح هادی قرار دارد اما این اولویت زمان مشخصی برای اجرا وجود ندارد و در حال حاضر علی رغم  عقب نشینی منازل روستا ستون های برق در داخل میلان ها قرار گرفته که هرروز مشکلاتی برای خودروها ایجاد می شود

رفع مشکلات همت مردم و مسئولین را می طلبد

دهیار روستای قادرآباد به خبرنگار ما گفت: مشکلات این روستا یکی دوتا نیست، کمبود فضای ورزشی، عدم اجرای طرح هادی و نخاله های ساختمانی در مسیر راه به علت نزدیکی به شهر همه را کلافه کرده است و رفع این مشکلات همت مردم و مسئولین را می طلبد.

بهرام پور اعلام کرد: بخش خصوصی برای  رفع این مشکلات اعلام آمادگی کرده است اما اختلاف نظربخش خصوصی با بنیاد مسکن  باعث شده است تا این مشکلات به قوت خود باقی بماند.

وی گفت: از آنجائیکه تمام اراضی اطراف روستا حدود ۱۳۰هکتار متعلق به یک مالک زراعی است متعهد شد تا مشکلات روستا از اجرای طرح هادی و شبکه های آب شرب و سایت تفریحی را با هزینه های  شخصی اجرا کند اما نمی خواهد زمین هایی که سهم  ۳۰در صد خدمات بنیاد مسکن می باشد پرداخت کند  و این مالک خصوصی حاضر است در قبال این پرداخت ها به اهالی روستا  خدمات عمومی ارائه کند که بنیاد مسکن تربت جام این طرح را قبول نمی کند.

احمد رضا بهرام پور گفت: حدود سه سال است که دهیار روستا هستم و برخی مشکلات موجود ازگذشته به دهیاری به ارث رسیده است و یکی از مطالبات مردم حدود ۶ هکتار اراضی خیریه است که توسط مالک وقت به مردم در سال ۹۱ اهدا شد و چون شورای روستا  و دهیاری نتوانستند به تعهدات خود مبنی بر ساخت خانه بهداشت و فضای ورزشی و اموزشی طی ۵ سال اقدام  کنند مالک آن زمین را بطور قانونی به غیر واگذار کرد تا مشکلات مردم همچنان ادامه داشته باشد.

مشکلات قادرآباد از نگاه بخشدار

بخشدارمرکزی شهرستان تربت جام درهمین راستا درخصوص مشکلات آب شرب روستای قادرآباد به خبرنگارما می گوید: شبکه فعلی آب شرب روستا درهمان اوایل انقلاب وبراساس جمعیت ۸۰ خانواری که دراین روستا ساکن بودند ایجاد شده است وبا توجه به فرسودگی شبکه آبرسانی مشکل کم آبی بوجود آورده است که این موضوع پیگیری که اداره آب وفاضلاب روستایی تربت جام دلیل عدم تعویض شبکه فعلی را عدم بودجه اعلام نموده است.

محمدابراهیم داودیان همچنین افزود: ستون های برق که دروسط روستا قرارگرفته است به علت عقب نشینی منازل مسکونی براساس طرح هادی صورت گرفته است واداره برق تربت جام به خاطراینکه متولی طرح هادی روستا بنیاد مسکن می باشد معتقد است  باید جابجایی ستون های برق توسط بنیاد مسکن صورت گیرد، چون سرفصل بودجه ای برای چنین کاری رانداریم درحالی که بنیاد مسکن هم اظهارمی دارد برای رفع این معضل بایستی تا زمان اجرای طرح هادی منتظر ماند.

وی گفت: اجرای طرح هادی روستای قادرآباد دراولویت اول بنیاد مسکن شهرستان قراردارد لذا بایستی تا اعتبارات لازم جهت اجرای طرح هادی این روستا ازسوی دولت تامین اعتبارگردد.

بخشدار مرکزی تربت جام  درخصوص فضاهای آموزشی روستا هم گفت: دراین روستا تنها یک مدرسه درمقطع ابتدایی وجود دارد که آن هم به دلیل قدمت آن فرسوده شده است ونیازبه ترمیم ویا بازسازی دارد وآموزش وپرورش تربت جام اعتباری برای بازسازی ویا ترمیم این تنهاواحدآموزشی روستا ندارد و دلیل عدم وجود فضای آموزشی درمقطع متوسطه دراین روستا برمی گردد به کمبود آماردانش آموزان دراین مقطع تحصیلی ونزدیکی به شهرتربت جام.

 محمد ابراهیم داودیان  درادامه به خانه بهداشت روستا اشاره کرد وگفت: دراین رابطه یک قطعه زمین دردوماه گذشته تحویل دانشکده علوم پزشکی شهرستان جهت ساخت خانه بهداشت گردیده که امید می رود با تخصیص اعتبارات این مشکل اهالی روستای قادرآباد هم مرتفع گردد.

۳۰۰میلیون تومان اعتبار برای فرسودگی شبکه نیاز داریم

رئیس اداره آب وفاضلاب روستایی تربت جام هم به خبرنگارما گفت: مجتمع آب رضا آباد که سه روستای حسن آباد مولوی، قادرآباد و رضا آباد ازآن استفاده می کنند یک مجتمع پرآبی است ومشکل کم آبی این سه روستای  یکی بحث فرسودگی شبکه های آبرسانی می باشد و دیگری کم بودن مخزن ذخیره چون درآنجا ارتفاعات نداریم مانمی توانیم ازمخازن بتونی که ازحجم بالایی برخوردارمی باشد استفاده کنیم و ناگزیر می شویم ازمخازن هوایی وفلزی که حداکثربا ۴۰ ویا ۱۰۰ مترمکعب می توانیم ذخیره کنیم استفاده نمائیم که این مخازن هوایی فلزی برای سه روستای مذکورپاسخگو نمی باشد.

 حسین یوسفی همچنین افزود: دررابطه با حل مشکل کم آبی روستای قادرآباد گفت ما هم برای شبکه توزیع وهم خط انتقال آب ازچاه رضا آباد به مخزن روستای قادرآباد به ۵ کیلومترلوله گذاری نیازداریم این منهای خط انتقالی است که به سمت روستای حسن آباد مولوی می رود که بایستی ما اصلاح کنیم وحداقل اعتبار این ۵ کیلومترلوله گذاری روستای قادرآباد نیازداریم چیزی درحدود مبلغ ۳۰۰ میلیون تومان می باشد که با تخصیص این مبلغ مشکل آب شرب این روستا برای همیشه حل خواهدشد.

 وی درادامه تصریح کرد: در روستای قادرآباد مصارف غیرشرب زیادی داریم که جهت دام های سنگین استفاده می گردد وتامین آب دام های سنگین اهالی این روستا به عهده آب وفاضلاب روستایی نمی باشد وقتی دام ازمصرف آب شرب شبکه توزیع ما درروستا استفاده می کند قطعا روی شبکه های ما فشاروارد می گردد و منجربه این می شود که دربعضی ازقسمت های روستا فشارآب کمترگردد که این بحث توازن توزیع ما را به هم می زند.

یوسفی همچنین متذکرگردید: هرزمان که ما به این روستا مراجعه کردیم که انشعابات غیرمجازرا قطع نمائیم با مخالفت شورا، دهیارومردم مواجه شدیم ونگذاشتند که ما یک اصلاحاتی درروستا که به نفع مردم می باشد را انجام دهیم و اگربتوانیم این مبلغ ۳۰۰ میلیون تومان را تامین اعتبارکنیم می شود مشکل آب اهالی این روستا را به کلی مرتفع نمود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.