رئیس شورای فرهنگی نهاد ریاست جمهوری با بیان اینکه نکته مهم در مسئله اجرای عدالت و بازگشت آن به اولویت اصلی نظام اسلامی، اراده، حمایت و مطالبه‌گری عمومی است، گفت: در حوزه مطالبه‌گری عدالت، حوزه‌های علمیه و روحانیت باید کار تبلیغی و گفتمانی انجام دهند تا این ارزش بنیادی و اساسی، به خواست عمومی تبدیل شده و از این مسیر اراده جدی برای تحقق آن در حوزه اجرا و عمل شکل بگیرد.

عدالت با مطالبه‌گری عمومی به اولویت اصلی مسئولان تبدیل می‌شود

به گزارش قدس آنلاین، حجت‌الاسلام و المسلمین سید رضا اکرمی، رئیس شورای فرهنگی نهاد ریاست جمهوری درباره عقب‌ماندگی نظام در حوزه عدالت که رهبر معظم انقلاب در سخنرانی ۲۹ بهمن نیز به این مسئله اذعان کردند، گفت: مخاطب بیانات رهبر معظم انقلاب در آن سخنرانی، فقط قوای سه‌گانه نبودند بلکه به صورت عام فرمودند ما در بخش عدالت عقب افتاده‌ایم. بخش خصوصی و تعاونی در کنار بخش دولتی نیز به عنوان بخش‌های مهم اقتصادی نتوانسته‌اند در تحقق عدالت اقدام مؤثری انجام دهند تا فاصله‌های طبقاتی کاهش یابد. در واقع این اقدامات نتوانسته باعث شود که فقرا این همه در مضیقه نباشند و رفاه و بی‌دردی اغنیا افزایش نیابد.

نقش کار تبلیغی ـ گفتمانی در تبدیل عدالت به مطالبه عمومی

وی ادامه داد: مسئله دیگر اینکه جنگ تحمیلی هشت ساله و فشارها و تحریم‌های شدید اقتصادی، نگذاشت که آنطور که شایسته است سر و سامانی به مملکت داده شود و برخی از مشکلات برطرف شود و به نوعی مسئولان بیشتر درگیر حل مشکلات روزمره بودند. کشور در جنگ تحمیلی حدود ۱۰۰۰ میلیارد دلار خسارت دید که قطعا اگر این خسارت‌ها نبود رسیدگی و عمران بیشتری در شهرها و روستاها و توسعه زیرساخت‌ها صورت می‌گرفت و تحقق نسبی عدالت نیز امکان‌پذیرتر می‌شد.

اکرمی اظهار کرد: اما نکته مهمتر در مسئله اجرای عدالت و بازگشت آن به اولویت اصلی نظام سلامی، اراده، حمایت و مطالبه‌گری عمومی است. این یک مسئله فردی و شخصی یا گروهی نیست. در این زمینه همه اقشار جامعه شامل مسئولان و مردم، باید خود را جای یکدیگر بگذارند و برمبنای عدالت و رفع تبعیض عمل کنند.

عضو جامعه روحانیت مبارز تأکید کرد: برای اجرای عدالت واقعا کارفرمایان باید به درد و مشکلات کارگر برسد، کارگران هم با کارفرما همراهی داشته باشند و اغنیا به فکر فقرا باشند. در حوزه مطالبه‌گری عدالت، حوزه‌های علمیه و روحانیت باید کار تبلیغی و گفتمانی انجام دهند تا این ارزش بنیادی و اساسی، به خواست عمومی تبدیل شده تا اراده جدی برای تحقق آن در حوزه اجرا و عمل شکل بگیرد و از این طریق فاصله طبقاتی و تبعیض کاهش یافته و اینگونه نباشد که در جامعه شاهد مرفهین بی‌درد در مقابل نیازمندان واقعی باشیم.

مسئولان فقط شنونده مشکلات مردم نباشند

اکرمی با اشاره به نقش اعتراضات اخیر در کشور در حساس شدن مسئولان به مسئله تبعیض‌ها و فسادها گفت: با اینکه این اعتراضات در ۶۰ شهر کوچک رخ داد اما مسئولان حوزه‌های مختلف را به فکر انداخت تا داد و فریاد مردم را بشنوند و اقدام مؤثری انجام دهند. اما نباید خدای ناکرده مسئولان فقط شنونده مشکلات باشند و پس از فروکش اعتراضات، در مقام عمل کاری انجام نگیرد.

منبع: ایکنا (خبرگزاری بین‌المللی قرآن)

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.