کتاب «داعش تهدیدی برای امنیت بین‌المللی» که توسط انستیتو تحقیقات استراتژیک وابسته به ریاست جمهوری روسیه تهیه شده، به‌تازگی از سوی پرویز قاسمی ترجمه و توسط شورای راهبردی روابط خارجی و با همکاری دانشگاه امام صادق(ع) منتشر شده است.

کتاب «داعش تهدیدی برای امنیت بین‌المللی» منتشر شد

به گزارش قدس آنلاین، از داعش به‌عنوان مخرب‌ترین تفکر قرن ۲۱ نام می‌برند که آثار و فجایع انسانی بسیاری به این منطقه تحمیل کرده است. ایدئولوژی داعش که بر مبنای حذف و عدم سازگاری با سایر ادیان بنا نهاده شده ضروری است تا بیشتر مورد بررسی و واکاوی قرار گیرد. لذا در این باره جدیداً کتابی تحت عنوان «داعش تهدیدی برای امنیت بین‌المللی» منتشر شده است. 

این کتاب که در ژانویه ۲۰۱۶ توسط انستیتو تحقیقات استراتژیک وابسته به ریاست جمهوری روسیه تهیه و منتشر شده است. به‌تازگی از سوی پرویز قاسمی ترجمه و توسط شورای راهبردی روابط خارجی و باهمکاری دانشگاه امام صادق(ع) چاپ و منتشر شده است. لیکن شورای راهبردی روابط خارجی با همکاری دانشگاه امام صادق(ع) به منظور تنویر هر چه بیشتر در خصوص عوامل و زمینه‌های شکل‌گیری گروه تروریستی داعش و سیاست و نقش کشورهای منطقه‌ای و بین‌المللی در قبال فعالیت‌های این گروه ونیز آگاهی از ایدئولوژی؛ ساختار؛ منابع مالی؛ امکانات و گستره حضور این گروه در مناطق مختلف جهان و... از مدت‌ها پیش در صدد انجام کاری تحقیقی - پژوهشی در این موضوع بود و ترجیح داده شد در کار تحقیقی جدید از منابع روسی استفاده شود تا از این طریق امکان بهره‌مندی بهتر و بیشتر از دیدگاه‌های کارشناسان و صاحب‌نظران روسی فراهم شود.

قاسمی، در بخشی از مقدمه این کتاب می‌آورد: انستیتو تحقیقات استراتژیک روسیه (ریسی)، وابسته به ریاست جمهوری این کشور؛ از مراکز مطالعات راهبردی روسیه محسوب می‌شود که از سال‌های گذشته مطالعه داعش را در دستور کار خود قرار داده است. یکی از نتایج این تحقیقات، کتاب «داعش تهدیدی برای امنیت بین‌المللی» است که در اواخر سال ۲۰۱۵ به زبان روسی منتشر شده است.

ارتباط و همکاری میان این انستیتو و شورای راهبردی روابط خارجی ایران و برگزاری نشست صاحب­‌نظران و کارشناسان روسیه و ایران به ریاست دکتر کمال خرازی رئیس شورای مذکور در تهران و متعاقب آن آغاز حملات هوایی روسیه به مواضع داعش در سوریه تنها چند روز پس از برگزاری این نشست، ایده ترجمه کتاب مذکور را برای اینجانب تقویت کرد. اگر چه بررسی تحولات کشورهای مشترک‌المنافع از جمله انقلاب‌های رنگی در گرجستان، اوکراین و قرقیزستان و نقش سازمان‌ها و مؤسسات غربی همچون سوروس، خانه آزادی، جامعه باز و .... در این انقلاب‌ها ، در کارنامه مترجم می‌باشد، اما ویژگی بحران سوریه و مواضع و دیدگاه‌های روسیه در خصوص این بحران؛ سبب شد تا از سال‌های گذشته به رصد مستمر این تحولات بپردازم.

در این بررسی‌ها، کتاب «داعش تهدیدی برای امنیت بین‌المللی» به جهت این‌که از منظر غیر‌ایرانی و غیرغربی به بررسی پدیده داعش پرداخته است و به ابتکار یک مرکز مطالعات راهبردی و توسط جمعی از متخصصان تدوین شده و حاوی مطالب ارزشمند و متفاوت در خصوص این پدیده است، از ارزش و اعتبار بالایی برخوردار می‌باشد. در این کتاب؛ نویسندگان روسی به صراحت اقدامات موثر ایران در مبارزه با افراط‌گرایی و داعش در منطقه و نقش انکارناپذیر ایران در مقابله با تروریسم را مورد توجه قرار داده‌اند. کتاب اشاره صریحی به نقش آمریکا در تشکیل داعش و حمایت‌های مالی کشورهایی چون عربستان از این تشکیلات دارد.

کتاب «داعش تهدیدی برای امنیت بین‌المللی» در ۸ فصل به رشته تحریر درآمده است که سرفصل‌های آن به ترتیب عبارتند از: فصل اول: نقش متحده ایالات آمریکا در ایجاد و گسترش داعش، فصل دوم: ایدئولوژی، فصل سوم: ساختار تشکیلاتی، فصل چهارم: منابع تأمین مالی داعش، فصل پنجم: سیاست کشورهای منطقه در قبال داعش، فصل ششم: مناطق گسترش داعش، فصل هفتم: خطر بی‌ثبات‌سازی آسیای مرکزی و ماورای قفقاز و فصل هشتم: «داعش» چالشی برای امنیت روسیه.

منبع: ایکنا (خبرگزاری بین‌المللی قرآن)

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.