رایزن فرهنگی ایران در آلمان در افتتاحیه نمایشگاه نقاشی«زنان ایران آوانگارد » گفت: زنان جوان ایرانی در این نمایشگاه کوشیده اند تصویری تازه اما دقیق توأم با نگاه به جزئیات و درک همه زوایای هویتی و فرهنگی خود را به معرض نمایش قرار دهند.

زنان ایرانی کوشیده‌اند تصویری توأم با نگاه به جزئیات فرهنگی را به نمایش بگذارند

به گزارش قدس آنلاین؛ برای اولین بار نمایشگاه نقاشی گروهی زنان هنرمند ایرانی در شهر دوسلدورف آلمان برگزار  شد.

در این نمایشگاه  با عنوان «زنان ایران آوانگارد » ۷۰ اثر برگزیده از ۵۰ هنرمند زن ایرانی فعال در کشورهای ایران، انگلیس، آلمان، هلند، کانادا باموضوع آزاد و در سبک های مختلف حضور دارد.

در افتتاحیه نمایشگاه که به میزبانی دو گالری معتبر khp و D-mitte آلمان برگزار شد، شهردار دوسلدورف، جمعی از هنرمندان و هنردوستان آلمانی و ایرانیان مقیم اروپا حضور پیدا کردند.

این رویداد هنری کم سابقه که مورد توجه هنرمندان و کارشناسان فرهنگی و هنری  آلمان قرار گرفته با تلاش های یکساله خانم مریم  مهدوی، نقاش و کیوریتور ایرانی، برنامه ریزی و برپا شده است.

در برنامه افتتاحیه که با حضور بیش از ۱۵۰ نفر از شخصیت‏های فرهنگی و هنری شهر دوسلدورف و نقاشان و علاقمندان برگزار شد، سید علی موجانی، رایزن فرهنگی ایران در آلمان با بیان سخنانی اظهار کرد: سه دلیل آشکار برای پذیرش دعوت و حضور در جمع شما و این فعالیت فرهنگی وجود داشت. نخستین دلیل آن بود که هنرمندان خالق این آثار زنان جوان ایرانی بودند که کوشیدند تصویری تازه اما دقیق توأم با نگاه به جزئیات و درک همه زوایای هویتی و فرهنگی خود را به معرض نمایش قرار دهند. زنان از ویژگی متفاوتی در قیاس با جامعه مردان برخوردارند. آنها با دقت می‏ نگرند، به جزئیات توجه دارند و با درک خود و احساسات، هر پدیده را به نوعی در خلق آثاری تازه و بیانی متفاوت منتقل می‏ کنند.

وی افزود: عامل دوم برای حضور در اینجا سفر به سرزمین رنگ ‏ها بود. نقاشی برای ما بازگشت به کودکی است. ما از کودکی با رنگ‏ها و نقاشی آشنا می ‏شویم و نخستین نقاشی ‏های ما با استفاده از رنگ‏ هایی متنوع و جذاب حاصل دوران کودکی ماست. گاهی در مسیر این هنر همچون خالقان آثاری که امروز مجموعه نقاشی ‏های آنها به نمایش درآمده است حرکت و فعالیت خود را دنبال می ‏کنیم و گاهی مسیر زندگی ما را از رنگ ‏ها به دور می ‏کند و در امتداد جریان رونده هستی به زندگی وارد می ‏شویم. سرنوشت دنیای مدرن متأسفانه گاه سبب می ‏شود که زندگی برای ما دیگر آن تصویرهای جذاب و رنگین دوران کودکی را نداشته باشد و دنیا گاهی با دو ویژگی سیاه و سفید خود را به ما ‏نمایاند.

موجانی ادامه داد: سومین عامل دلیل برای حضورم در این نمایشگاه این نکته آشکار است که از برگزارکنندگان ایرانی و آلمانی و از افرادی که با انگیزه وقت خود را نهاده‏اند تا این آثار را مورد توجه قرار دهند و ستایش کنند، با حضور خود و همکارانم قدردانی کنم. در حقیقت شما با این کار خود یک پیام روشن را به همه ما می‏ دهید و آن چیزی نیست جز اینکه زبان شناخت مردم دیگر نباید صرفاً رسانه و تبلیغات باشد؛ بلکه ذات هنر از آن میزان ظرفیت برخوردار است که بتواند نماینده خوبی برای معرفی کشور یا فرهنگی باشد.

رایزن فرهنگی کشورمان تأکید کرد: اگر ما از زبان و پنجره هنر بخواهیم جامعه و فرهنگی را بشناسیم، به درک و قضاوتی کاملاً متفاوت و متمایز نایل خواهیم شد و این همان چیزی است که در این نمایشگاه به عنوان پیامی تازه خود را نشان می ‏دهد. اگر ما بتوانیم همین میزان تغییر در نگرش را دنبال کنیم به نظر می‏ رسد با دنیایی تازه و به دور از خشونت و در تعامل و تفاهم جمعی زندگی تازه‏ای را آغاز خواهیم کرد.

شهردار دوسلدورف نیز در سخنرانی خود در آیین افتتاح نمایشگاه «ایران آوانگارد» گفت: هنرمندان زن جوان متعلق به فرهنگ و جامعه ایران آثاری را خلق کرده‌اند که با نگاه به آنها می‏‌توانیم تحسین خود را از این آثار بیان داریم.

شهردار دوسلدورف در ابتدای سخنرانی خود با اشاره به موقعیت ایران به عنوان کشوری کهن و دارای فرهنگی اصیل، تاریخی درخشان و تمدنی تأثیرگذار از جنبه ‏های هنری و فرهنگی، گفت: برای دوسلدورف افتخاری است تا بتواند هویت خود را به عنوان یکی از شهرهای فرهنگی آلمان با اجرای اینگونه از ابتکارات احراز کند. توجه به هنر در سرزمین ‏هایی متفاوت از اروپا این امکان را به ما می ‏دهد تا بتوانیم زمینه ‏های مشترک نگرش افرادی که با احساسی متفاوت از کلیت جامعه مسائل را مورد توجه قرار می‏ دهند دریافته و با توجه به نوع نگاه ظریف هنرمندان، تصویر واقعی خود را از جوامع دیگر تصحیح کنیم.

وی افزود: این نمایشگاه برای من از این جنبه نیز اسباب افتخار است که جلوه‏ای متفاوت از ایران را نمایندگی می‏ کند. قریب به 50 هنرمند زن جوان متعلق به فرهنگ و جامعه ‏ای دیگر توانسته‏اند آثاری را خلق کنند که امروز با نگاه به آنها می‏ توانیم تحسین خود را در رابطه با تلاشی که آنها به عمل آورده‏ اند، بیان داریم.

شهردار دوسلدورف افزود: دوسلدورف شهری است با موقعیت کلیدی و فرهنگی، برگزارکننده نمایشگاه ‏های متفاوت و نشست‏ های متنوع و امروز این نمایشگاه اگرچه در قیاس با نمایشگاه‏های بین‏ المللی شهر ما کوچک به نظر می‏ رسد؛ ولی با محتوایی متفاوت تصویری تازه را از کشوری بزرگ به نام ایران به نمایش می‏ گذارد و به ما یادآور می ‏شود که بایستی در تلاش خود برای شناخت بیشتر جامعه ایران که جمعیتی از ایرانیان را نیز امروز در دوسلدورف به عنوان شهروندان خود میزبانی می ‏کنیم، به عمل آوریم.

 نمایشگاه زنان  ایران آوانگارد تا تاریخ ۱۸ مارس۲۰۱۸ (۱۷ اسفند ماه ۱۳۹۶) در معرض دید علاقه مندان و هنر دوستان است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.