آئین رونمایی از کتاب "شاعر شطح‌نویس" که توسط موسسه فرهنگی هنری مرکز اسناد انقلاب اسلامی منتشر شده است، همزمان با اولین سالگرد درگذشت احمد عزیزی، شاعر انقلاب برگزار شد.

کتاب "شاعر شطح‌نویس" رونمایی شد

به گزارش قدس آنلاین، آئین رونمایی از کتاب "شاعر شطح‌نویس" که گذری بر زندگی و آثار احمد عزیزی، شاعر انقلاب است، امروز (چهارشنبه ۱۶ اسفندماه)، همزمان با اولین سالگرد درگذشت احمد عزیزی، طی مراسم نخستین جایزه ادبی کرمانشاه با حضور نویسنده کتاب، مسئولان استانی و اصحاب فرهنگ و هنر در تالار وحدت این استان برگزار شد.

در این مراسم حجت‌الاسلام رحیم جعفری، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه گفت: این شاعر بزرگ نمادی از احساس انقلابی بود و می‌توان گفت یک پدیده در شرایط انقلاب بود که با اندیشه و آثار خود، سبک جدیدی از مسیر ادبیات و شعر کشور را تعریف و به جامعه منتقل کرد.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه همچنین با تاکید بر توجه بیشتر به نقش عنصر فرهنگ در جامعه افزود: حضور چهره‌های ادبی در تولید و توسعه جریان فرهنگی نقش بسزایی دارد.

کتاب

در ادامه، حسن چراغلو، نویسنده کتاب "شاعر شطح‌نویس" سخنرانی کرد و گفت: احمد عزیزی قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، علیه رژیم پهلوی فعالیت‌های اساسی داشت و دیدارهای ویژه‌ای با روحانیت مبارز همچون استاد مطهری در تهران انجام داده بود. شعارنویسی‌ها و کار تبلیغاتی علیه رژیم پهلوی در کرمانشاه و گیلانغرب از دیگر فعالیت‌های عزیزی بود.

وی با اشاره به درک سیاسی احمد عزیزی از حوادث سال‌های بعد از پیروزی انقلاب اسلامی گفت: یک روز بعد از ترور نافرجام مقام معظم رهبری در سال ۶۰ در مسجد ابوذر، مرحوم عزیزی در این رابطه شعری می‌سرایند که در روزنامه‌های آن زمان چاپ می‌شود.

نویسنده کتاب "شاعر شطح‌نویس" با اشاره به فعالیت‌ها و مجاهدت‌های مرحوم احمد عزیزی در دوران دفاع مقدس گفت: او جنگ را با تمام وجود درک کرد و در سرپل‌ذهاب علیه رژیم بعثی ایستادگی کرد و مجموع این وقایع از زندگانی این شاعر بزرگ نشان می‌دهد که به واقع انقلابی بود و انقلابی ماند.

کتاب

چراغلو با تأکید بر عنایت رهبر معظم انقلاب اسلامی به مرحوم عزیزی اظهار داشت: رهبری معظم انقلاب اسلامی، در جلسه‌ای در سال ۶۹ فرمودند برادرانی هستند که از آن‌ها شعر می‌جوشد، مثل همین آقای عزیزی... و در آخرین دیدارها در دوران بیماری این شاعر بزرگ فرمودند: «غصه‌ای شده در دل ما ماجرای احمد عزیزی» و این نشان از علاقه مقام معظم رهبری به آن شاعر انقلابی است.

در بخش دیگری از این مراسم، امین مرادی، رئیس حوزه هنری استان کرمانشاه سخنرانی کرد.

وی احمد عزیزی را یکی از شاعران جریان انقلاب اسلامی خواند و گفت: او با زبانی نو، تحلیلی بی‌نظیر و اندیشه‌های بی‌بدیل، افق‌های تازه‌ای در شعر فارسی کشور گشود.

مرادی بیان داشت: عزیزی شاعری بود که با آمیختگی عرفان ناب محمدی(ص) و طبیعت و زیبایی‌های آن شاهکارهایی خلق کرد.

رئیس حوزه هنری استان کرمانشاه با اشاره به رشد و بالندگی هر روزه هنر انقلاب گفت: امروز در حالی پا به چهل سالگی انقلاب شکوهمند اسلامی گذاشته‌ایم که به گواه هر منتقد و مفسر هوشمندی در هزارمین سال ادب فارسی با جریانی محکم و شناسنامه‌دار رو به رو هستیم.

وی تصریح کرد: شعر و ادبیاتی که با طلیعه انقلاب اسلامی متبلور شد جریان اصیلی از گرایشات رشد و بالندگی است.

کتاب

مرادی با اشاره به مجاهدت‌های اهالی فرهنگ و هنر در دوران جنگ تحمیلی گفت: شعر و ادبیات در سال‌های دفاع مقدس، پشت خاکریز کلمات برای دفاع از انقلاب و کیان و میهن قیام کرد.

وی افزود: شعر و ادبیات امروز هرجا که ضرورت بداند با تکیه بر آرمان‌های افتخارآفرین انقلاب اسلامی پای در میدان خواهد گذاشت.

در پایان این مراسم، ضمن رونمایی از کتاب "شاعر شطح‌نویس"، از حسن چراغلو، نویسنده این کتاب و برخی دیگر از آثار هنرمندان عرصه شعر و ادبیات استان کرمانشاه تجلیل شد.

کتاب

گفتنی است کتاب "شاعر شطح‌نویس" به قلم حسن چراغلو، توسط موسسه فرهنگی هنری مرکز اسناد انقلاب اسلامی منتشر و روانه بازار کتاب شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.