اصفهان- وضعیت بارش‌ها امسال در اصفهان اسفناک است، طی سال‌های گذشته این شرایط بسیار نامطلوب بوده به طوری که بسیاری از مسئولان هشدار دادند با توجه به کاهش بارندگی‌ها، اگر مدیریت درستی نداشته باشیم، احتمالاً سال آینده با مشکل تامین آب شرب نیز مواجه خواهیم شد.

دود کم آبی‌ها در چشم کشاورزان شرق اصفهان/ کشاورزان فریاد حقابه خواهی سر می‌دهند

قدس آنلاین، گروه استان ها- راضیه کشاورز: چندی است تصمیمات مدیران گذشته و عدم بارش باران رونق کشاورزی که شغل اصلی مردم شرق اصفهان است  را تحت تاثیر قرار داده به طوری که رونق کسب و کار آنها پر کشیده است.

وقتی آب نباشد سفره کشاورزان خالی است، مدتهاست  کشاورزان بیکار شده اند، پولی هم در بساط ندارند تا بتوانند به شغل دیگری روی آورند.

جامعه کشاورزان شرق اصفهان اما با درک شرایط موجود علیرغم اینکه مشکلات کارد را به استخوانشان رسانده، مطالباتی دارند.

در هفته جاری کشاورزان چندین بار اقدام به تجمعات اعتراض آمیز در نقاط مختلف شهر زدند تا شاید مسئولان صدای آنها را بشنوند، کشاورزانی که از بی آبی و خشکسالی به ستوه آمده اند و می خواهند صدایشان به گوش مسئولان برسد.

یکی از کشاورزان شرق اصفهان در گفت و گو خبرنگار قدس آنلاین اظهار می کند: مردم شرق با فقر دست و پنجه نرم می کنند، کشاورزان هیچ در بساط ندارند تا شب عید برای همسر و فرزندان خود خرید کنند.

رضا احمدی با انتقاد از اینکه مسئولان فکری اساسی برای رفع مشکلات کشاورزان شرق نمی کنند، می گوید: اگر آب نیست باید هیچ کجا آب نباشد نه فقط شرق اصفهان، سوال ما این است که چرا بحران کم آبی فقط دامنگیر کشاورزان شرق شده است.

یکی  دیگر از کشاورزان تاکید می کند: ما خواستار برگرداندن حقابه از دست رفته مان هستیم، در شرق اصفهان شهرک صنعتی نداریم که در آنجا مشغول به کار شویم.

ابراهیم تقی پور ادامه می دهد: همه می گویند مدیران اصفهانی برای مدیریت آب خوب تلاش کرده اند، اما اگر از نزدیک شرایط زندگی ما را می دیدند اینگونه قضاوت نمی کردند و متوجه می شدند که در اصفهان مدیریت خوبی وجود ندارد.

وی می افزاید: ما مردمانی انقلابی، وطن دوست و شهید داده هستیم، اما امروز مزد صبوری و دلسوزی هایمان گرسنگی زن و فرزندانمان است.

تقی پور با بیان اینکه  کشاورزان اصفهان میراث دار زاینده رود هستند، تاکید می کند: سه سال است کشت نداشته ایم، با این حال از نبود آب گلایه نداریم، اما از تبعیض ناراضی هستیم.

وی اظهارمی کند: ما از مسئولان می خواهیم آب رفته را به ما برگردانند زیرا بیکاری، زندگی ما را به بدبختی کشانده، جوانان ما بیکار شده اند، عده ای حتی مجبور به طلاق شده اند.

آری... خویشتن‌داری کشاورزان شرق اصفهان آن هم در شرایط کنونی ستودنی است و نشان از هوشیاری مردم این منطقه با توجه به شرایط کشور دارد، اما نباید مسئولان مطالبات مردم این منطقه را فراموش کنند و این خویشتن داری ها را نادیده بگیرند، بلکه باید با  تلاش درمرتفع ساختن مشکلات کشاورزان، گام های مؤثری بردارند.

تشکیل کارگروه ملی سازگاری با کم آبی

استاندار اصفهان از تشکیل کارگروه ملی سازگاری با کم آبی خبر داده و می گوید: برنامه ریزی شده تا ۱۰ درصد در بخش آب شرب و ۲۵ درصد در بخش صنعت و ۱۰ درصد در آبی که از استان خارج می شود صرفه جویی شود تا بخشی از کمبودها جبران شود.

محسن مهرعلیزاده تاکید می کند: باید در سد زاینده رود حداقل ۴۰۰ میلیون متر مکعب آب وجود داشته باشد تا بتوانیم بخشی از آن را به عنوان کشت پاییزه به کشاورزان بدهیم، این در حالی است که میزان آب موجود در سد تنها ۱۳۱ میلیون متر مکعب است.

وی ادامه می دهد: با توجه به شرایط موجود، امسال کشت بهاره آب نخواهیم داشت مگر اینکه بارش داشته باشیم.

استاندار اصفهان تصریح می کند: آمدن آب از تونل سوم و وارد کردن آب از حوضه های دیگر مثل خلیج فارس زمان زیادی نیاز دارد، اما برنامه ریزی برای مهیا کردن شرایط با آب موجود تا آنجایی که مردم در زندگی احساس تنگنا نکنند، بیشتر از دو سال طول نخواهد کشید.

اعلام خبرهای خوش برای کشاورزان در چند روز آینده

قائم مقام سازمان جهادکشاورزی استان اصفهان به خبرنگار قدس آنلاین می گوید: مدت زیادی است شرایط حادث شده بر رودخانه زاینده رود، مشکلات ناشی از خشکسالی و بارگذاری بیش از حد بر روی رودخانه، باعث شده بخش کشاورزی با تنگناهای جدی رو به رو شود و کشاورزان این استان که مردمی صبور و فهیمی هستند، مشکلات فراوانی از بابت حفظ کشاورزی و گذران زندگی داشته باشند.

مهرداد مرادمند تصریح می کند: گرچه کشاورزان اقدامات زیادی در راستای صرفه جویی در مصرف آب انجام داده اند و سعی داشتند از آب با ارزشی که در اختیار داشتند، به بهترین نحو استفاده کنند، اما متأسفانه با توجه به کم آبی ها عمده زمین های کشاورزی آنها بلااستفاده مانده و از نظر معیشتی در شرایط سختی به سر می برند.

وی با بیان اینکه در تعیین خسارت یا به روایتی دیگر حق نکشت، در ماده ۴۴ قانون توزیع عادلانه آب پیش بینی هایی انجام شده است، می گوید: طبق قانون هر زمان مشکلاتی برای تامین آب به وجود آید و امکان تامین حقابه کشاورزان وجود نداشته باشد، باید به ازای آن خسارت به کشاورزان پرداخت شود.

قائم مقام سازمان جهادکشاورزی استان اصفهان ادامه می دهد: نکته اساسی که کشاورزان بر روی آن حساس شده اند، این است که میزان خسارت ها یک جانبه تعیین نشود.

وی تاکید می کند: نمی توان زمان پرداخت خسارت را اعلام کرد، اما در چند روز آینده خبرهای خوشی برای کشاورزان اعلام خواهد شد.

مشکلات آب معلول تصمیمات دولت ها در چهار دهه گذشته است

 معاون بهره برداری شرکت آب منطقه ای اصفهان در ارتباط با مشکلات به وجود آمده در کمبود منابع آبی اصفهان، می گوید: اگر بخواهیم وضعیت فعلی را ریشه یابی کنیم، از یک سو طی ده سال گذشته با بحران بی آبی کم سابقه ای مواجه شده ایم که میانگین آورد سالانه منابع آبی به شدت نسبت به دهه های قبلی کاهش یافته و از سوی دیگر بارگذاری‌هایی که طی چند دهه اخیر بر روی حوضه زاینده رود، مازاد بر ظرفیت و پتانسیل آبی این حوضه انجام شده و مجموع این دو عامل شرایطی به وجود آورده که بیشترین دود آن به چشم کشاورزان رفته است.

علی بصیرپور با بیان اینکه حوضه فلات مرکزی ۵۰ درصد مساحت ایران را در بر گرفته و این حوضه به لحاظ منابع آبی به شدت فقیر است، می افزاید: رودخانه زاینده رود که یکی از معدود منابع دایمی این فلات به شمار می رود، بنا بر تصمیماتی که در سطح کلان کشور گرفته شده، برای تامین آب مناطقی خارج از حوضه زاینده رود مورد استفاده قرار گرفته است.

وی ادامه می دهد: صنایع بزرگی همچون فولاد و ذوب آهن در این حوضه مستقر شده اند، ضمن اینکه برای تامین آب استان یزد و شهرهای کاشان و دلیجان نیز از آب این حوضه استفاده می شود.

معاون بهره برداری شرکت آب منطقه ای اصفهان می افزاید: اتفاقاتی که امروزه شاهد آن هستیم، معلول تصمیمات یک تا دو سال گذشته نیست، بلکه حاصل تصمیات گرفته شده توسط دولت های مختلف طی چهار دهه گذشته در کشور است، البته نباید فراموش کرد که کشور ما در چهار دهه گذشته مدام در معرض جنگ و تحریم و مسایل مختلفی شده و همین عوامل در ارتباط با بارگذاری هایی که در حوضه زاینده رود صورت گرفته، بی تأثیر نبوده است.

وی با ابراز خرسندی از اینکه حقابه های حوضه زاینده رود توسط وزارت نیرو تایید و طی سندی اعلام شده است، می گوید: این گام مهمی است که طی چند دهه اخیر اتفاق افتاد، زیرا تا چند سال پیش حتی سندی که در ارتباط با حقابه ها به تایید دولت رسیده باشد، نداشتیم اما اکنون چنین سندی را داریم و حقابه های زاینده رود از نظر دولت قابل پیاده‌شدن است.

بصیر پور تصریح می کند: در ارتباط با اینکه چرا حقابه ها هنوز تامین نشده است، باید گفت طی سال های گذشته با بحران آبی رو به رو بوده ایم و این در حالی است که در قانون اولویت هایی برای تامین آب پیش بینی شده است.

وی می افزاید: قرار شده در سال هایی که حقابه کشاورزان قابل تامین نمی شود، میزان خسارتی که به کشاورزان وارد می شود از سوی سایر مصرف کنندگان محاسبه و پرداخت شود که امسال امید داریم برای اولین بار این اتفاق رقم بخورد.

معاون بهره برداری شرکت آب منطقه ای اصفهان با بیان اینکه میزان خسارات یا حق نکشت کشاورزان از سوی سازمان جهاد کشاوزی و آب منطقه ای محاسبه و به استانداری منعکس شده است، می گوید: باید پیگیری های جدی انجام تا خسارت کشاورزان پرداخت شود.

وی اظهارمی کند: برنامه ریزی برای مصرف آب در حوضه زاینده رود در شورای هماهنگی حوضه زاینده رود انجام می شود، اما نکته جالب توجه این است که در این شورا آب منطقه ای عضو نیست!

بصیرپور با اشاره به وضعیت بارش ها در سال آبی امسال، می گوید: امسال شرایط بسیار استثنایی به وجود آمد به طوری که صرفنظر از ده سالی که در بحران بودیم، امسال کاهش بی سابقه بارش ها طی  ۵۰ سال اخیر را شاهد بودیم.

وی با اعلام اینکه ذخیره سد زاینده رود در حال حاضر کمتر از ۱۰ درصد یعنی ۱۳۱ میلیون متر مکعب است، می افزاید: سال گذشته با اینکه ۱۰۰ میلیون متر مکعب آب برای کشاورزان رها شد، باز هم در سد ۲۲۰ میلیون متر مکعب آب در همین تاریخ وجود داشت، از این رو چنانچه بخواهیم وضعیت امسال سد را با سال گذشته مقایسه کنیم می بینیم که امسال ۲۰۰ میلیون متر مکعب آب کمتر در پاییز و زمستان داشته ایم.

معاون بهره برداری شرکت آب منطقه ای اصفهان تصریح می کند: سد زاینده رود تا حدود یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون متر مکعب آب امکان ذخیره آب دارد، این در حالی است که در حال حاضر ۱۰ درصد سد زاینده رود آب دارد و این نشان از عمق بحران است.

تجمع کشاورزان به کشور لطمه می زند

امام جمعه ورزنه نیز در گفت و گو با خبرنگار ما اظهارمی کند: متأسفانه با توجه به مشکلاتی که به واسطه کم آبی برای مردم به ویژه کشاورزان به وجود آمده، چند روزی است که در شهر ورزنه تجمعاتی صورت می گیرد که این تجمعات از لحاظ فرهنگی، اجتماعی و سیاسی خوشایند نیست و به کشور ما لطمه می زند.

حجت‌الاسلام والمسلمین اسماعیل شامحمدی با بیان اینکه مردم ورزنه در شرایط بسیار نامناسبی به سر می برند، تاکید می کند: کشاورزان سه مطالبه مهم دارند اول اینکه با توجه به نزدیک بودن سال جدید وجه حقابه به آنها پرداخت شود، دوم اینکه مسئولان تدبیر کنند برای پاییز سال آینده  آب برای کشاورزی داشته باشند و سوم اینکه جریان دائمی آب با همت مسئولان محقق شود و مسئولان به وعده های خود عمل کنند.

به گزارش قدس آنلاین، مسئولان می گویند بعد از چندماه پیگیری مستمر حالا هم برنامه های بلند مدت و هم کوتاه مدت دارند، آنها قول داده اند حتی مشکلات معیشتی کشاورزان را در کوتاه مدت حل کنند.

ما هم امیدواریم مسئولان یادشان نرود تنها چند روز دیگر به پایان سال باقی مانده و سفره کشاورزان نباید خالی باشد!

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.