رئیس جمهور فرانسه با بیان اینکه اقداماتی را برای متوقف کردن برنامه موشکی بالستیک ایران انجام می‌دهد، گفت پاریس به دنبال گفت‌وگو با تهران است.

به گزارش قدس آنلاین، «امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه شامگاه چهارشنبه اعلام کرد که این کشور اقداماتی را برای متوقف کردن توسعه موشک‌های بالستیک ایران انجام می‌دهد.

ماکرون طی سخنرانی در همایش یک سازمان یهودی در فرانسه گفت: «فرانسه به همراه متحدانش شامل آمریکا و انگلیس در حال انجام اقداماتی علیه فعالیت‌های (موشکی) بالستیک ایران در منطقه است. من (در این باره) گفت‌وگوی طولانی‌ای با نخست وزیر (اسرائیل) "بنیامین نتانیاهو" داشتم.»

به نوشته وبگاه «یدیعوت آحرونوت» وی با بیان اینکه خواستار مذاکره با تمام طرف‌ها از جمله ایران است، افزود امنیت اسرائیل اما نباید موضوع مذاکره باشد.

کاخ سفید از مدت‌ها پیش کشورهای اروپایی را برای رضایت دادن به اصلاح توافق هسته‌ای و آغاز دور جدیدی از مذاکرات با ایران در موضوعات دیگر، تحت فشار قرار داده است. مقامات اروپا نیز اعلام کرده‌اند که درباره برجام، دوباره مذاکره‌ نخواهند کرد.

انگلیس، فرانسه، آلمان اما از حدود یک ماه قبل کارگروه‌های مشترکی را با آمریکا برای مذاکره درباره بررسی نگرانی‌های این کشور درباره توافق هسته‌ای ایران تشکیل داده‌اند. البته مقامات مطلع به موضوع می‌گویند این اقدامات هنوز در مراحل اولیه قرار دارند.

مقامات ایرانی نیز بارها اعلام کرده‌اند که هیچ مذاکره‌ای با غرب در موضوعات برنامه موشکی و منطقه‌ای نخواهند داشت.

رئیس جمهور فرانسه همچنین درباره انتقال سفارتخانه از تل‌آویو به قدس نیز گفت: «روزی می‌رسد که فرانسه در زمان مناسب اورشلیم (قدس) را به پایتختی اسرائیل به رسمیت می‌شناسد.»

 ماکرون در پاسخ به سوالی درباره اینکه فرانسه چه زمانی این تصمیم را درباره قدس خواهد گرفت، توضیح داد: «درست نیست که با این حرف شما را فقط به مدت یک روز خوشحال کنم.»

وی مجددا تصمیم رئیس جمهور آمریکا در اعلام قدس به پایتختی رژیم اسرائیل را اشتباه توصیف کرده و افزود: «به دوستم "دونالد ترامپ" گفتم که با اعلامیه یک جانبه درباره قدس، مرتکب اشتباه شد. زیرا این کمکی به حصول راهکاری برای مناقشات نمی‌کند.»


حضور ماکرون در ضیافت شام شورای سازمان‌های یهودی فرانسه CRIF

رئیس جمهور فرانسه افزود که پیروی کردن از تصمیم آمریکا درباره قدس، در زمان کنونی، باعث می‌شود جایگاه فرانسه به عنوان میانجی منصف ازبین برود. به گفته وی، آمریکا دیگر نمی‌تواند ادعا کند که دارای این جایگاه است.

ماکرون با بیان اینکه فرانسه برای پایان دادن به مناقشات فلسطین-اسرائیل، از راهکار دو دولتی حمایت می‌کند، گفت: «فقط مذاکره می‌تواند باعث دست‌یابی به یک راهکار شود نه تصمیمات در واشنگتن یا پاریس».

ترامپ ۱۶ آذر طی سخنرانی در کاخ سفید، قدس را به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی به رسمیت شناخته و اعلام کرد به زودی سفارتخانه آمریکا را از تل‌آویو به قدس منتقل خواهند کرد.

این اقدام واکنش‌ها و اقدامات بین‌المللی گسترده‌ای را درپی داشت. در اولین جمعه پس از این تصمیم، هزاران فلسطینی در قدس، کرانه باختری و نوار غزه تظاهرات کرده و با نظامیان صهیونیست درگیر شدند.

کشورهای مختلف اروپایی نیز تاکید کردند این مسئله چشم‌انداز توافق صلح فلسطین-اسرائیل و اجرای راهکار دو دولتی را به خطر می‌اندازد. سران اروپا اعلام کردند از تصمیم ترامپ برای انتقال سفارتخانه‌هایشان از تل‌آویو به قدس تبعیت نمی‌کنند و این شهر را پایتخت دو دولت می‌دانند.

طبق قطعنامه ۴۷۸ شورای امنیت هیچ کشوری اجازه ندارد نمایندگی دیپلماتیک (سفارتخانه و کنسولگری) در شهر قدس تاسیس کرده یا تصمیمی درباره وضعیت آن بگیرد.

همچنین شورای امنیت در روزهای پایانی سال ۲۰۱۶ با تصویب قطعنامه ۲۳۳۴ ساخت هرگونه واحد یهودی‌نشین یا شهرک جدید در اراضی خصوصی فلسطینیان شامل قدس شرقی و کرانه باختری را ممنوع اعلام کرد.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.