قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی از پیگیری برای تاسیس بانک بدون ربای رضوی خبر داد.

پیگیری برای تاسیس بانک بدون ربای رضوی

به گزارش قدس آنلاین، سید مرتضی بختیاری در  برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما با موضوع اقدامات ۲ ساله آستان قدس رضوی، ضمن تبریک به مناسبت فرارسیدن ایام ولادت حضرت زهرا(س)، اظهارکرد: همه مردم حق دارند بدانند در این ۲ سال عملکرد آستان قدس رضوی چگونه بوده زیرا امام رضا(ع) متعلق به همه است.
وی افزود: رسیدگی به زائران و تسهیل زیارت یکی از مأموریت‌های اصلی آستان قدس رضوی است که در دوره تولیت جدید این آستان مقدس جزو سیاست‌های راهبردی قرار گرفت تا بر همه فعالیت‌ها سایه انداز شود.
قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی تصریح کرد: همچنین در بند دوم حکم رهبر معظم انقلاب در انتصاب تولیت آستان قدس رضوی به نیازمندان و مستضعفان اشاره شده است که جزو مأموریت‌های جدید این آستان است.
وی ادامه داد: این نکات مأموریت‌های جدیدی است که بر دوش آستان قدس رضوی قرار گرفته و بر همین اساس زائر محوری به صورت از مبدأ تا مبدأ به عنوان یک سیاست اصلی مطرح شد.
بختیاری با بیان اینکه زائر از نقطه آغاز حرکت خود در سراسر کشور به نیت زیارت حضرت رضا(ع)، تا زمانی که زیارت می‌کند و به دوباره به مبدأ بازمی‌گردد باید مورد حمایت آستان قدس رضوی قرار بگیرد، گفت: در این راستا باید اقدامات وسیعی انجام داد که برنامه ریزی‌ها و فعالیت‌های زیادی صورت گرفته است.

فاز دوم زائر شهر رضوی شهریور ۹۷ افتتاح می‌شود 

وی خاطرنشان کرد: زمین ۳۵ هکتاری در نزدیکی شهر مشهد حدود ۲۵۰ سال قبل برای خدمت به زائرین وقف شده است تا زائرینی که به مشهد مراجعه می‌کنند بتوانند در آنجا استراحت کنند که این زمین تبدیل به زائر شهر رضوی شد.
قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی افزود: این زائر شهر در ۳ فاز طراحی شد که بخشی از فاز اول آن در دهه کرامت سال ۹۶ افتتاح و تا امروز بیش از ۳۰ هزار زائر اولی در آنجا اسکان داده شده‌اند و تا پایان امسال کل فاز اول آن شامل ۲۸ بلوک ۲۵ واحده و ۶ سالن اجتماعی مورد بهره برداری قرار می‌گیرد.
وی ادامه داد: فازم دوم هم تا پایان شهریور سال ۹۷ بهره برداری می‌شود که مشابه فاز اول شامل ۲۸ بلوک و ۶ سالن اجتماعی خواهد بود.
بختیاری با بیان اینکه فاز سوم هم به عنوان یک بخش جدید با وقف مشارکتی و کمک مردم و خیرین آغاز می‎شود، گفت: مجموعه کامل این زائر شهر می‎تواند ۲۰ هزار زائر را اسکان دهد.
وی خاطرنشان کرد: این زائرشهر مخصوص زائرین است و به دلیل نیت واقفات به هیچ وجه غیر از زائرین در آنجا پذیرش نمی‌شوند.
بختیاری همچنین درباره ساخت زائر سرای رضوی گفت: مجموعه زائرسرای رضوی با ظرفیت ۸ هزار نفر در حال ساخت است که فاز اول آن تا پایان سال مورد بهره برداری قرار می‌گیرد که فاز اول این زائر سرا با کمک خیرین ساخته شده است.
وی در پاسخ به سؤال مجری برنامه درباره نحوه تردد زائران تا حرم مطهر رضوی، تصریح کرد: ایستگاه متروی مشهد تا نزدیکی زائر شهر رضوی ایجاد شده است و با مکاتبات صورت گرفته با شهرداری مشهد از شهرک ابوذر تا زائر شهر که حدود ۲ کیلومتر است به مترو متصل خواهد شد، ضمن اینکه برای جلوگیری از ایجاد ترافیک توسط وسایل نقلیه شخصی از ظرفیت‌های شرکت اتوبوسرانی هم استفاده می‌کنیم.
قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی با تأکید بر اینکه بنای فعالیت زائر شهر رضوی عمل به نیت واقفان است، نه منفعت مالی، گفت: از آغاز انتصاب تولیت آستان قدس رضوی تا ماه گذشته بیش از ۶۰۰ هزار زائر زیارت اولی به مشهد مقدس سفر کرده‌اند و ۳ روز مهمان امام رضا(ع) بوده‌اند که این کار بزرگ با کمک بسیج و کمیته امداد و با محوریت و پشتیبانی آستان قدس رضوی انجام شد.
وی همچنین درباره نوع زائرانی که از زائر شهر استفاده می‌کنند، گفت: زائرشهر رضوی هیچ لطمه‌ای به مشاغل مرتبط با هتلداری وارد نخواهد کرد زیرا میزبان زائرانی است که اگر این زائر شهر وجود نداشت در چادرهای شخصی در کنار خیابان اسکان داشتند و این زائر شهر و زائر سرا برای تکریم زائرین ایجاد شده است. 

مأموریت محرومیت زدایی آستان قدس رضوی سراسر کشور را دربرمی‌گیرد 

بختیاری با تأکید بر اینکه رهبر معظم انقلاب در حکم انتصاب تولیت آستان قدس رضوی در ۴ بخش بر رسیدگی به محرومان و مستضعفان تأکید کرده‌اند، خاطرنشان کرد: امروز این مأموریت برای آستان قدس رضوی تکلیف شده است و تمام بضاعت این آستان مقدس برای رسیدگی به محرومان باید به میدان بیاید.
وی اشاره به اینکه مأموریت محرومیت زدایی آستان قدس رضوی فقط مخصوص مجاورین نیست بلکه سراسر کشور را در برمی‌گیرد، گفت: امروز علی‌رغم گذشت چندین ماه، خادمان بارگاه ملکوتی حضرت رضا(ع) هنوز در کرمانشاه مستقر هستند و با عنوان قرارگاه امام رضائی‎ها به زلزله زدگان خدمت رسانی می‌کنند.
قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی تصریح کرد: در هرجایی که حوادث غیرمترقبه رخ دهد، آستان قدس رضوی حضور پیدا می‌کند اما چون دارایی‌های آستان قدس کفاف خدمت به همه محرومین و مستضعفین را نمی‌کند، مأموریت جدیدی را با ابتکار تولیت آستان قدس رضوی در پیش گرفتیم که موضوع توسعه مفهوم خادم، خدمت و مخدوم است.
وی تشریح کرد: معنای این توسعه این است که هر کسی می‌تواند در سراسر کشور با خدمت افتخاری به محرومان و مستضعفان منطقه سکونت خود به عنوان خادم امام رضا(ع) محسوب شود.

وی ادامه داد: در برخی از استان‌ها پزشکان فوق تخصص به صورت رایگان به نام حضرت رضا(ع) بیماران را معالجه می‌کنند و امروز خادمان علمی، فرهنگی و... در سراسر کشور در حال خدمت به محرومین و مستضعفین هستند.
بختیاری گفت: نمونه‌ای از این خدمت رسانی، حضور جمعی از پزشکان متخصص مشهد با عنوان خادم‌یار رضوی در شهرستان مرزی سرخس بود که به صورت رایگان به بیش از ۳۲۰۰ بیمار خدمات پزشکی ارائه کردند و همچنین در ماه مبارک رمضان گذشته با کمک خادمان افتخاری حضرت رضا(ع) سفره‌های اطعام در مناطق محروم کشور پهن شد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود به ساختار جدید آستان قدس رضوی اشاره کرد و گفت: به دلیل ابلاغ مأموریت‌های جدید به این آستان ملکوتی نیازمند برنامه ریزی‌های جدیدی برای ساختار و برنامه‌های آتی بودیم که در ماه‌های ابتدایی انتصاب تولیت آستان قدس رضوی بر اساس کارگروه‌های تخصصی، سیاست‌های راهبردی آستان قدس در ۶ سرفصل و ۳۰ بند تبیین شد که همه برنامه‌های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، نذورات، موقوفات و... این آستان زیر سایه این سیاست‌ها انجام می‌شود.
قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی افزود: بر این اساس برای اولین بار توانستیم در اواخر سال گذشته ۱۷۵ عامل حیاتی و ۴۸۵ شاخص موفقیت را استخراج کنیم که در همه عرصه‌ها بر اساس آن بودجه ۹۶ را تدوین کردیم و باز هم برای اولین بار بودجه بندی بر اساس برنامه بود. 

گستره فعالیت سازمان فرهنگی آستان قدس رضوی جهانی است 

وی با تأکید بر اینکه با وجود این شاخصه‌ها تداخلی در برنامه‌ها رخ نمی‌دهد و حوزه فعالیت هر بخش خط کشی شده است، گفت: یکی از حلقه‌های مفقوده، سازمان فرهنگی بود که کارگروه تخصصی با حضور کارشناسان فرهنگی تشکیل شد و پس از برگزاری جلسات متعدد کارشناسی نتیجه آن ایجاد سازمان فرهنگی بود تا بتواند فعالیت‌های جزیره‌ای را به عنوان سازمان فرهنگی سازماندهی کند.
وی ادامه داد: در گذشته معاونت تبلیغات آستان قدس رضوی بیرون از حرم هم فعالیت فرهنگی داشت اما امروز مأموریت سازمان فرهنگی آستان قدس، فعالیت فرهنگی در خارج از حرم و در گستره جهانی است و مأموریت معاونت تبلیغات فقط فعالیت فرهنگی در داخل حرم رضوی تعریف شده است.
بختیاری درباره فعالیت شرکت‌های آستان قدس رضوی خاطر نشان کرد: محوریت آستان قدس در فعالیت‌های اقتصادی، اقتصاد مقاومتی و حمایت قاطع از تولید داخلی است و به همین دلیل، سازمان اقتصادی رضوی بر اساس دستور تولیت آستان قدس رضوی چهار مأموریتِ تشکیل شناسنامه کامل هر شرکت، آسیب شناسی، شناسایی راهکارهای رفع آسیب‌ها و برنامه زمانبندی رفع آسیب‌ها را برای هر شرکت تعیین کرد.
وی افزود: این چهار مأموریت تحولی در شرکت‌های آستان قدس به وجود آورد و گام‌هایی در جهت افزایش بهره‌وری شرکت‌ها برداشته شده است، امروز هیچ حقوق معوقه کارگر و کارمند مشغول به فعالیت در شرکت‌های اقتصادی آستان قدس وجود ندارد و اگر در برخی بخش‌ها احتمالاً معوقاتی وجود داشته باشد تا پایان سال پرداخت می‌شود و در سال ۹۷ پیش‌بینی مثبت شدن ترازهای شرکت‌های اقتصادی تابعه را داریم.

بختیاری با بیان اینکه در راستای مأموریت ساماندهی شرکت‌های تابعه آستان قدس رضوی تمام مجامع این شرکت‌ها را در سال ۹۵ و ۹۶ در موعد مقرر برگزار کردیم و مجامع باید برای سال ۹۷ برنامه‌های خود را اعلام کنند، تأکید کرد: همچنین از مؤسسه حسابرسی مفید راهبر که از مؤسسات برتر کشور در حسابرسی است و هیچگونه وابستگی به آستان قدس رضوی ندارد کمک گرفتیم تا عملکرد تمام شرکت‌ها مورد بررسی قرار بگیرد و در کنار این شرکت هم حسابرس داخلی آستان قدس رضوی فعالیت می‌کند و بر عملکردها از طریق مجامع و حسابرس داخلی نظارت داریم.
وی همچنین خاطرنشان کرد: شرکت‌های آستان قدس رضوی یا موقوفه است و یا از محل درآمد موقوفات ایجاد شده و به همین دلیل با شرکت‌های بخش خصوصی تفاوت‌هایی دارد اما برای اینکه عدالت و رقابت در بازار از بین نرود، از همه شرکت‌های تابعه مالیات جمع آوری می‌شود و به همین دلیل بخش خصوصی می‌تواند با این شرکت‌ها رقابت کند.
بختیاری با تأکید بر اینکه مدیران پروازی در آستان قدس رضوی وجود ندارد، تصریح کرد: تمام مدیران ارشد آستان قدس رضوی مأموریت‌های محوله خود را در مشهد پیگیری می‎کنند و جهت پیگیری امور مربوطه، روزهای محدودی در تهران حضور دارند. 

توسعه مفهوم خادم، خدمت و مخدوم 

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی در بخش دیگری از سخنان خود به برنامه ریزی‌های صورت گرفته برای توسعه خدمت به محرومان در سراسر کشور اشاره کرد و گفت: توسعه خادمیاری برای ما بسیار حائز اهمیت است که برای این کار نمایندگی‌های آستان قدس رضوی در سراسر کشور تأسیس شد تا سازماندهی خادمیاران رضوی را انجام دهند تا در تمام استان‌های کشور علاقه‌مندان بتوانند به نام امام رضا(ع) به محرومان و مستضعفان خدمت کنند که این خادم‌یاران در زمان‌های مشخصی در سال در حرم مطهر هم خدمت می‌کنند.
وی ادامه داد: در این قالب تخصص‌های گوناگون به کار گرفته می‌شود که در بخش اردوهای جهادی بیش از ۲۳۰۰ گروه جهادی در مناطق مختلف کشور داشتیم که خدمات مختلفی به روستاهای محروم کشور ارائه کردند که با فعالیت‌های صورت گرفته، رسیدن به یک میلیون خادمیار رضوی در سراسر کشور دست یافتنی است. 

در انتظار تأیید بانک مرکزی برای تأسیس بانک بدون ربای رضوی هستیم 

بختیاری درباره تلاش آستان قدس رضوی برای ایجاد بانک رضوی گفت: می‌خواهیم نشان دهیم که می‌توان بانک قرض‌الحسنه داشت بدون اینکه سودی بگیریم و بانک اسلامی بدون ربا داشته باشیم.
وی افزود: این بانک به دنبال خدمت به محرومین از طریق وام‌های قرض‌الحسنه است که تقاضای تأسیس آن به بانک مرکزی ارسال و مراحل آن هم طی شده است و منتظر موافقت بانک مرکزی هستیم تا در شورای عالی پول بررسی و تأیید شود.
بختیاری تأکید کرد: در این موضوع بررسی‌ها و کارشناسی‌های دقیقی با حضور متخصصین انجام شده است و به این جمع بندی رسیده‌ایم که امکان تأسیس بانک با این ویژگی‌ها وجود دارد البته ما به دنبال ایجاد شعب در سراسر کشور نیستیم و فقط چند شعبه در برخی نقاط کشور تأسیس می‌شود. 

سامانه یکپارچه غذای متبرک حضرت رضا(ع) راه اندازی می‌شود 

وی درباره وضعیت اراضی موقوفه حضرت رضا(ع)، تصریح کرد: تمام اراضی متعلق به آستان قدس رضوی موقوفه هستند و امکان فروش آنها وجود ندارد و تنها با رعایت چندین شرط می‌توان آنها را تبدیل به احسن کرد که امروز همه فقها و قانون اجازه فروش این اراضی را به ما نمی‎دهد اما در راستای کمک به مردم ۷۰۰ هکتار باغ در مشهد که به عنوان شش‌های تنفسی شهر حفاظت می‎شوند و بخش‌هایی مانند پارک ملت مشهد مورد استفاده عموم مردم قرار دارد.
قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی در بخش دیگری از سخنان خود ادامه داد: غذای متبرک حضرت رضا(ع) از طریق نذورات تأمین می‌شود که ما در سال ۹۶ بیش از ۷ میلیون و ۵۰۰ هزار پرس غذا در مهمانسراهای حرم مطهر رضوی پذیرایی کردیم که باعث افزایش نذورات شد و در سال ۹۵ بیش از ۲۴ درصد نسبت به سال ۹۴ افزایش نذورات داشتیم.
وی خاطرنشان کرد: به زودی سامانه یکپارچه برای ساماندهی پذیرایی غذای متبرک حضرت راه اندازی می‌شود تا هر زائری که قصد تشرف به حرم مطهر رضوی را دارد با ثبت نام در آن بتواند از غذای متبرک حضرت رضا(ع) بهره‌مند شود همچنین به زودی در کنار زائرشهر رضوی آشپزخانه مرکزی حضرت رضا(ع) ساخته می‌شود که هر وعده می‌تواند ۵۰ هزار پرس غذا طبخ کند تا هر زائر حرم مطهر رضوی بتواند یک وعده از این سفره با برکت متنعم شود. 

موافق بلند مرتبه سازی‌ها در اطراف حرم مطهر نیستیم 

بختیاری با بیان اینکه بافت پیرامون حرم مطهر رضوی متعلق به آستان قدس نیست، خاطر نشان کرد: در گذشته طرح جامعی برای اطراف حرم مطهر پیش بینی شده بود که رهبر معظم انقلاب تأکید کردند که در اطراف و آنچه به حرم مطهر مرتبط است هر اقدامی بخواهد صورت بگیرد باید نظر تولیت آستان قدس رضوی تأمین شود اما در این ۲ سال در اقداماتی که صورت گرفته هیچگونه هماهنگی با تولیت آستان قدس انجام نشده است.
وی تأکید کرد: ساختمان‌های مرتفع  اطراف حرم مطهر مورد نظر تولیت آستان قدس نبوده است و حتی اعتراض کتبی هم انجام شد و در آینده مجوز بلند مرتبه سازی در اطراف حرم صادر نمی‌شود.
وی افزود: تلاش‌هایی در حال انجام است که در آینده این ساخت و سازها صورت نگیرد و امروز متأسفانه وضعیت اطراف حرم با خود حرم متناسب نیست. 

مشهد باید تبدیل به مرجعیت علمی جهان اسلام شود 

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی تصریح کرد: ۲۰۰ اتفاق متفاوت و جدید در این ۲ سال در آستان قدس رضوی انجام شده است که یکی از آن‌ها تبدیل شدن مشهد به مرجعیت علمی در جهان اسلام است.
وی ادامه داد: معاونت علمی آستان قدس رضوی هم در همین راستا تلاش‌هایی را با کمک خادمان علمی حضرت رضا(ع) انجام داده است و باید تلاش کنیم با حضور متخصصین، مشهد را به مرجعیت علمی جهان اسلام تبدیل کنیم. 

دانشگاه جامع رضوی تأسیس می‌شود 

بختیاری خاطرنشان کرد: یکی از برنامه‌های آستان قدس ایجاد دانشگاه جامع رضوی است که بتواند از همه جا دانشجو بپذیرد.
وی در پایان این برنامه گفت: معاونت امداد در سال جاری ۱۲۶ میلیارد تومان به محرومان و زائر اولی‌ها کمک کرده است که ۴۱ میلیارد تومان آن از بودجه آستان قدس بوده است و بیش از ۸۰ میلیارد تومان خیرین و نهادها کمک کرده‌اند که این کمک‌ها با توسعه مفهوم خدمت صورت گرفته است.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.