مجیدرضا حریری در گفت‌وگویی، در مورد ممنوعیت ثبت سفارش واردات کالا با دلار آمریکا گفت: این اقدام اثر خاصی در تجارت خارجی ندارد و بیشتر تصمیم سیاسی و نمادین است و اثر اقتصادی چندان ندارد.

برخی درآمدهای ارزی کشور صرف خرید املاک در اروپا وآمریکا می شود

قدس آنلاین-مجیدرضا حریری در گفت‌وگویی، در مورد ممنوعیت ثبت سفارش واردات کالا با دلار آمریکا گفت: این اقدام اثر خاصی در تجارت خارجی ندارد و بیشتر تصمیم سیاسی و نمادین است و اثر اقتصادی چندان ندارد. نایب‌رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین در گفت وگویی با فارس افزود: هر کالایی در دنیا قیمتی دارد و معادل آن می‌توان هر ارز رایجی را پرداخت کرد، ما هم می‌توانیم به ازای خرید هر کالایی یورو، یوآن، دلار و یا پوند پرداخت کنیم.

وی با بیان اینکه در طول سی سال گذشته این قبیل بخشنامه‌ها چند بار دیگر هم ابلاغ شده است، گفت: بخشنامه‌های مذکور بدون لغو به مرور کنار گذاشته شده‌اند. عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه ما نفت را با دلار به دنیا می‌فروشیم، گفت: اما دریافتی ما از کشورهای مختلف حتماً دلار نیست و می‌تواند براساس ارزهای دیگر باشد. وی افزود: ممکن است در مواردی برای تبدیل ارز به ارزی دیگر ناچار باشیم که هزینه تبدیل پرداخت کنیم، اما این مسئله عمومی نیست.

وی با اشاره به اینکه چین دارنده بزرگترین ذخائر دلاری دنیا است، گفت: حدود ۶ درصد از معاملات تجاری چین با پول ملی این کشور یعنی یوآن انجام می‌شود و بقیه مبادلات با ارزهای دیگر است. حریری با بیان اینکه به دلیل مشکلات مبادلات بانکی در دنیا بانک مرکزی ایران نمی‌تواند پولش را به راحتی نقل و انتقال دهد، گفت: همین موضوع مشکلاتی را در مورد تأمین منابع ارزی ایجاد کرده است.

وی افزود: البته در طول یک سال ارز استحصالی نسبت به مصارف ارزی، حداقل ۲۰ میلیارد دلار بیشتر است، یعنی کمبود ارز در تجارت فرامرزی نداریم، اما مشکل این است که این ارزها در اختیار ما نیست.

* دولت هایمان ما را غریبه می دانند

حریری افزود: مسئله دوم این است که بخش زیادی از درآمدهای ارزی ما از کشور خارج می‌شود و در کشورهای مختلف از جمله ترکیه، ایتالیا و کانادا تبدیل به املاک می‌شود، بدون اینکه چیزی به جای آن وارد کشور شود. عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران افزود: کشورهایی که ما را در تنگناهای ارزی قرار می‌دهند، آمار ریز مبادلات تجاری ما را دارند، ولی دولت‌های مختلف ما را غریبه می‌دانند. وی با تأکید بر اینکه باید با مردم با صداقت رفتار کرد، گفت: با حرف زدن با مردم و گفتن واقعیت‌ها می‌توان جلوی التهابات ارزی و جو روانی ایجاد شده را گرفت.

وی با اشاره به صف‌های طویل خرید ارز در روزهای اخیر گفت: دولت‌های مختلف هر از گاهی برای کنترل بازار ارز این کار را کرده‌اند، به زوری که چندی پیش به هر فرد متقاضی ۵ هزار دلار و اکنون یک‌هزار دلار فروخته می‌شود، در حالی که سؤال اینجاست که اگر کمبود منابع ارزی وجود دارد، این چه اقدامی است؟

نایب رئیس اتاق مشترک ایران و چین با بیان اینکه در مقاطع مختلف از جمله سال‌های ۸۹ و ۹۰ هم این قبیل اقدامات صورت گرفته است، بیان داشت: رئیس وقت بانک مرکزی می‌گفت هر کس هر چقدر دلار بخواهد به وی می‌دهیم، به طوری که این اقدامات موجب افزایش قیمت دلار از یک‌هزار تومان به بیش از ۳ هزار تومان شد. وی اظهار داشت: هیچ راهی برای اقتصاد ما نیست، مگر اینکه اقتصاد شفاف، آزاد و رقابتی شود.

* به بهانه تحریم‌ها، نظارت از مبادلات ارزی برداشته شده است

حریری اظهار داشت: باید جلوی خروج ارز غیرقانونی از کشور گرفته شود، الان در خیابان فردوسی میلیون‌ها دلار ارز توسط صرافی‌ها بدون اینکه کسی متوجه شود، از کشور خارج می‌شود که این امر نشان می‌دهد به بهانه تحریم‌ها، نظارت و شفافیت را از مبادلات ارزی برداشته‌ایم. وی گفت:‌ ارز به جای بانک‌ها در صرافی‌ها جابجا می‌شود، بدون اینکه هیچ‌گونه کنترل و نظارتی در این اقدامات صورت گیرد.

حریری گفت:‌ بازداشت کردن یک عده دلال و بستن برخی صرافی‌ها و گرفتن امثال جمشید بسم‌الله چاره کنترل نابسامان ارز نیست، بلکه راه نجات ما از این چرخه معیوب، شفاف شدن نقل و انتقالات ریالی و ارزی در شبکه بانکی است. وی گفت: اگر ارز کم است، باید به مصرف‌کننده واقعی آن را داد.

* مردم به سیاستگذار مالی و پولی کشور اطمینان ندارند

حریری اظهار داشت:‌ البته مردم حق دارند اقدام به خرید دلار می‌کنند، زیرا این مردم به سیاستگذار مالی و پولی کشور اطمینان ندارند و می‌خواهند، با تبدیل پس‌انداز اندک خود به دلار، ارزش آن را حفظ کنند.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.