عضو هیئت علمی ‌دانشگاه صنعتی شریف معتقد است: اپوزیسیون‌های دانشگاه، مسیر مؤثرتری را در کارآفرینی طی کرده‌اند.

باید از شهید طهرانی‌مقدم الگو بگیریم

قدس آنلاین-دکتر رضا روستا آزاد رئیس پیشین دانشگاه صنعتی شریف در گفت‌وگو با خبرنگار ما درباره تأثیر دانشگاه بر ترویج روحیه کارآفرینی در جامعه، با تأکید براینکه مسیر کارآفرینی همیشه از دانشگاه نمی‌گذرد، گفت: عده‌ای از دانشجویان و اهل علم به این باور رسیده‌اند که دانشگاه در مسیر صحیح قرار ندارد، بنابراین از دانشگاه جدا شدند و به عنوان اپوزیسیون دانشگاه، مسیر دیگری را طی کردند.

او ادامه ‌داد: مواردی وجود داشته که کارآفرینی و ابداعات در خارج از مسیر دانشگاه صورت گرفته است، در رأس آنها می‌توان از شهید حسن طهرانی‌مقدم نام برد که دانشجوی مهندسی بود اما از دانشگاه فاصله گرفت و وارد دنیای عمل شد تا جایی که کشور را به خودکفایی در دفاع موشکی رساند.

به باور وی، بسیاری از کسانی که منشأ اثرات بزرگ بوده‌اند، ترک تحصیلی‌های دانشگاه هستند. کسانی که در قالب دانشگاه جا نگرفتند و توانستند در دنیا اثرگذار باشند.

روستا آزاد با بیان اینکه استادان و منابع درسی در دانشگاه کارآفرین به شکلی است که دانشجو، عمق و جوهر دانشگاه را درک می‌کند و روحیه عمل‌گرایی پیدا می‌کند، خاطرنشان ‌کرد: الان در دانشگاه‌های ما چنین نیست و مواردی که در قالب تعلیم و تربیت، تدریس می‌شود، بیشتر در قالب محفوظات است و دانشجو از آنها برداشت واقعی ندارد.

به گفته این استاد دانشگاه، دانشجویان باور ندارند آنچه می‌خوانند سودمند است و می‌توانند در عرصه عمل از آن بهره ببرند، فقط می‌خواهند که درسشان زودتر تمام شود و مدرک بگیرند.

رئیس پیشین دانشگاه صنعتی شریف تأکید ‌کرد: دانشگاه‌ها به عنوان کانون‌های اثرگذار در جامعه باید شاخص‌های خوب فرهنگی را جذب و هضم کنند تا در جامعه اثرگذار باشند اما در حال حاضر اثرگذاری دانشگاه‌ها، آنطور نیست که انتظار می‌رود.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.