حضرت فاطمه(س) چه در نقش همسری، چه در نقش مادری، چه در نقش دختری و چه در عرصه اصلاحات اجتماعی و تعلیم و تربیت، از هر وجهی که نگاه می‌کنیم یک منشور نورانی و یک انسان فوق العاده است.

هدف مدرنیته کشف حجاب زن بود نه کشف شخصیت او

قدس آنلاین- حضرت فاطمه(س) چه در نقش همسری، چه در نقش مادری، چه در نقش دختری و چه در عرصه اصلاحات اجتماعی و تعلیم و تربیت، از هر وجهی که نگاه می‌کنیم یک منشور نورانی و یک انسان فوق العاده است.

استاد حسن رحیم پور ازغدی در همایش «فرهنگ فاطمی و الگوی مصرف فرهنگی» گفت: فرهنگ ماتریالیستی در واقع ضد زن است، اما در ظاهر از حقوق زن دم می‌زند و وانمود می‌کند شخصیت زن را مدرنیته کشف کرده و پیش از آن مجهول بوده است. در حالی که کار مدرنیته کشف شخصیت زن نبود، بلکه کشف حجاب و بدن زن در عرصه عمومی بود. این فرهنگ، بالاترین توهین به زن بود و با نگاه ابزاری برای ارضای نیازهای مردان، زن را تنزل داد و به تبلیغ کالایی در نظام سرمایه داری تبدیل کرد.

* نگاه مترقی اسلام به زن

استاد رحیم پور ازغدی با بیان روایتی از پیامبر اکرم(ص) گفت: فردی از پیامبر(ص) پرسید چه کنم که سریع الرضا بودن خدا برایم ملموس شود؟ پیامبر(ص) فرمود: اُمُّک. پرسید بعد چه؟ فرمود امّک! سه باره پرسید، فرمود: اُمُّک! آن فرد تعجب کرد و گفت: پس از آن چه کسی؟ پیامبر(ص) فرمود: ثمّ اَباک. در حدیث دیگری داریم اگر مشغول نماز مستحبی بودید و پدر شما را صدا زد نماز را ادامه بدهید، اما اگر مادر صدا زد، نماز را رها کنید و به سوی او بشتابید.

همچنین درباره همسر، پیامبر اکرم(ص) فرمودند، مردی که همسرش از او راضی‌تر است به خدا نزدیک‌تر است. این معیار و شاخص رسول خدا(ص) برای نزدیک بودن به خداست. حضرت همچنین می‌فرمایند: احسن الناس ایماناً احسنهم خلقاً و الطفکم بأهله و انا الطفکم بأهلی. با ایمان‌ترین افراد، کسی است که خوش اخلاق‌ترین آن‌ها و مهربان‌ترین شما با زن و فرزند است و من از همه شما با خانواده‌ام مهربان ترم. حضرت امیرالمؤمنین(ع) نیز می‌فرمایند: «کسی که لقمه به دهان زنش بگذارد پاداش مجاهدان در راه خدا را دارد». این نگاه مترقی و زیبای اسلام به زن است که در برابر نگاه لذت جویانه و ابزاری غرب قرار دارد.

استاد رحیم پور ازغدی با بیان اینکه رسم جاهلیت توهین به زن به دلیل جنسیت و ضعف جسمش بود، تصریح کرد: اما پیامبر(ص) فرمودند، پَست‌ترین افراد کسانی هستند که به زنان اهانت می‌کنند. این‌ها جملات بسیار بزرگی است و وقتی اهمیت آن را می‌فهمیم که آن را با سخنان متفکران شرق و غرب و روشنفکران مدرنیته مقایسه می‌کنیم و تعابیر زشت و نازل آنان را درباره زنان می‌بینیم. به عنوان نمونه، در «کتاب مقدس» می‌گوید، حوا و شیطان(مار) همدست شدند و آدم را فریب دادند و این گناه حواست و به همین دلیل خدا درد زایمان را به مادر، یعنی حوا داد! اما قرآن می‌گوید، آدم و حوا، هر دو را شیطان وسوسه کرد و مسئول خطای آدم خود اوست نه حوا.

* زن جلوه جمال الهی است

استاد اخلاق و کلام اسلامی با بیان حدیثی کمتر شنیده شده از حضرت زهرا(س) اضافه کرد، حضرت می‌فرمایند: مردان مؤمن را از روی نوع رفتار و ادبیاتشان با زنان بشناسید. پیامبر اسلام(ص) نیز می‌فرمایند، نیک رفتاری با زنان از اخلاق انبیاست.

اینکه پیامبر(ص) زن را کنار نماز و عطر می‌آورد، نشان می‌دهد مقام زن چقدر بالاست و زن، جلوه جمال الهی است. بر خلاف تصور برخی، این نگاه پیامبر(ص) یک نگاه جنسیتی نیست، چون همه مردان زن را از جهاتی دوست دارند، بلکه این نگاه الهی است که زن را در کنار نماز قرار می‌دهد و چنین ارزش و اعتباری به زن می‌دهد، آن هم در جامعه‌ای که پیش از آن کمترین ارزشی برای زن قائل نبوده است.

امام صادق(ع) نیز در بیانی زیبا می‌فرمایند: زنان از مردان به خدا نزدیک ترند. وقتی می‌پرسند چرا؟ حضرت می‌فرمایند: چون مهربان ترند.

خداوند در حدیثی قدسی می‌فرماید: اگر می‌خواهید بفهمید من چقدر شما را دوست دارم، نگاه کنید به مادر و عشق او به کودکش. این یک قطره کوچک از عشق من به شماست. درباره دختر هم در حدیث داریم، اجر مردی که برای رشد دختر تلاش می‌کند برابر اجری است که برای تربیت دو یا سه پسر می‌برد.

* آیا فرهنگ یک «کالا» است؟

وی با بیان اینکه در مدرنیته به خود زن کار ندارند، بلکه به جنسیت و جذابیتش کار دارند، تصریح کرد: در همه ادیان حتی بودیسم وهندوئیسم هم زن حجاب و حرمت دارد و بدنش حریم اوست و محترم است. جنسیت زن از آن همسر اوست نه دیگران. حجاب برای تقدم بخشیدن انسانیت بر جنسیت در منظرعمومی است تا زن بتواند به حقوق اجتماعی خود برسد. اما در جامعه جاهلی، چون دختر در ثروت و قدرت نقشی نداشت و از آنِ دیگران شمرده می‌شد، او را نمی‌خواستند، چون معیار آن‌ها ماتریالیستی بود و امروز هم در غرب همین نگاه ماتریالیستی به شکل دیگری حاکم است.

استاد رحیم پور، همچنین درباره اینکه آیا می‌شود فرهنگ را به منزله «کالا» به شمار آوریم، گفت: از جهتی اگر مضامین فرهنگی را کالا حساب کنیم و آن را قابل خرید و فروش بدانیم مثلاً خرید کتاب، درست است، اما این نگاهی از زاویه پایین و یک نگاه نازل است. از زاویه بالاتر، فرهنگ باید الهی باشد و نمی‌شود با نگاه مادی به آن نگریست. دقت کنید که اگر فرهنگ را کالا به شمار آوریم، محصول فرهنگی که پول بیشتری بیاورد، ارزشمندتر می‌شود مانند سینمای هالیوود. در این نگاه، شما از قانون عرضه و تقاضا پیروی و سعی می‌کنید کالای فرهنگی‌ای را تولید کنید که مخاطب می‌پسندد و برای آن پول می‌دهد و این آغاز سقوط فرهنگ است. فیلم‌های مستهجن، تبلیغات غیراخلاقی، بازی‌های غیراخلاقی و حتی کتاب‌های نازل در چنین فضای فرهنگی تولید و به آفت فرهنگی تبدیل می‌شوند.

معنویت سکولار هم یعنی همین که برای آرامش معنوی به انبیا نیازی ندارید و ما خودمان به شما سرویس می‌دهیم. یا با شراب یا با داستان‌ها و فیلم هایی که برایتان می‌سازیم؛ بر اساس معنویت سکولار، داستان و فیلم خوب آن است که شما را آرام می‌کند و داستان بد آن است که از شما می‌پرسد «از کجا آمده‌ای و آمدنت بهر چه بود» و شما را با این پرسش‌ها اذیت می‌کند.

سوسیالیست‌ها و لیبرال‌ها می‌گویند، هر کاری که از آن لذت می‌بری و تو را راضی می‌کند حقوق بشر است. اما انبیا می‌گویند کمال، لذت را ویراستاری و وتو می‌کند نه اینکه لذت، کمال را ویراستاری کند. اگر کمال و لذت با هم تعارض کردند، فرهنگ غرب می‌گوید کمال را رها کن و لذت را بچسب. مثلاً بچه دار شدن را فراموش کن، چون اصالت با لذت است و بچه مانع لذت جویی است. به همین دلیل است که بتدریج مهدهای کودک به خانه سالمندان تبدیل می‌شود.

* نگویید: «خطبه فدکیه»!

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه برخی بیانات نورانی حضرت فاطمه(س) اصلاً مورد توجه قرار نگرفته است، گفت: حضرت می‌فرمایند، یکی از شاخص‌های جامعه دینی این است که مردم صبح با لبخند از خانه بیرون بیایند؛ در کدام دهه فاطمیه اول و دوم و سوم به این بیان اشاره شده است؟ این ظلم به فاطمه(س) است. پیامبر(ص) می‌فرمایند، اگر می‌خواهید مسیر خدا را بیابید راه فاطمه را بگیرید، نه اینکه چون فاطمه دختر پیامبر است، زیرا ایشان دختران دیگری هم داشتند، بلکه به این دلیل که راه فاطمه راه خداست و خشم او خشم خدا و لبخند او لبخند خداست و در واقع فاطمه تجلی خداست. ما همیشه فاطمه گریان را دیده‌ایم، زنی که کتک خورده و حق شوهرش را غصب کرده‌اند؛ چنین نیست. فاطمه جز نظر به وجه کریم خدا چیزی نمی‌خواهد. او نظر به وجه الله را می‌خواهد نه فدک را. او برای بشر گریه می‌کند نه برای فدک. او نجات فدک را نمی‌خواهد، بلکه نجات بشر را می‌خواهد.

همین جا تأکید کنم «خطبه فدکیه» تعبیر غلطی است. بخش اندکی از این خطبه مربوط به فدک است. اگر فدک این قدر مهم بود، چرا حضرت علی وقتی خلیفه شد فدک را پس نگرفت؟ پس بحث حضرت زهرا(س) فدک نبوده، بلکه نحوه حکومت بوده است.

حضرت فاطمه(س) به اشاعره و معتزله و بسیاری از شیعیان بظاهر شیعه و روشنفکران می‌گوید، اسلام شما اسلام نیست. امروز هم نباید دین را به شکل چپ‌ها و راست‌ها درآورد تا آن‌ها خوششان بیاید و هر جور آن‌ها دوست دارند دین را تفسیر کنیم و کار به جایی برسد که انجمن همجنس بازان مسلمان تشکیل شود. این همان دین سکولار تهی از الوهیت است که عُرفی و مطابق میل انسان شده است نه دین راستین الهی.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.