نقش الگویی حضرت فاطمه زهرا(س) در جامعه بشری بویژه فرصت پس از پیروزی انقلاب اسلامی که از جایگاهی ممتاز و والا برخوردار است، آثار و برکات فراوانی به همراه داشته است.

قدس آنلاین-نقش الگویی حضرت فاطمه زهرا(س) در جامعه بشری بویژه فرصت پس از پیروزی انقلاب اسلامی که از جایگاهی ممتاز و والا برخوردار است، آثار و برکات فراوانی به همراه داشته است. اگر چه آسیب‌های فرهنگی و اجتماعی موجود تناسبی با جامعه و نظام اسلامی ندارد و از هر منظری موجب تأسف بوده و غیرقابل توصیه و دفاع است، اما دستاوردهایی که انقلاب اسلامی با تأسی به شخصیت حضرت فاطمه زهرا(س) بویژه در ارتقای منزلت و جایگاه زن و در برخی موارد خانواده داشته، از فهرست انتقاداتی است که نمی‌تواند نادیده گرفته شود. آستان قدس رضوی با بزرگ‌ترین جاذبه معنوی یعنی بارگاه منور حضرت امام علی بن موسی الرضا(ع) در فرصت دو سال گذشته با الهام از مفاد حکم مقام معظم رهبری در انتصاب آیت‌الله رئیسی به عنوان تولیت آستان قدس و رویکرد و سیاست‌هایی که در حوزه زن و خانواده تعیین و ابلاغ شد، توانسته است اقدام‌های تعیین کننده‌ای را آغاز نماید و به حول و قوه الهی با تداوم این مسیر در آینده‌ای نه چندان دور، شاهد آثار و برکات آن در بخش‌های مختلف جامعه خواهیم بود.

- تأسیس مرکز زنان و خانواده: در حرم مطهر امام رضا(ع) طبق آمارهای موجود بین ۵۰ تا ۶۰ درصد از جمعیت زائران را خواهران تشکیل می‌دهند و ۹۶ درصد زائران به صورت خانوادگی برای زیارت به مشهد سفر دارند، به علاوه اینکه از مجموعه حدود ۴۰ هزار خادم که توفیق خدمت به زائران را در حرم مطهر عهده‌دار هستند، ۱۳ هزار نفر از این جمع را خواهران تشکیل می‌دهند و آماری با ۲۳۰۰ نفر از کارکنان خواهر و... از جامعه هدف زن و خانواده در آستان قدس هستند و گزارش شناختی که به دستور تولیت محترم در ابتدای مسئولیت برای همه موضوعات از جمله زن و خانواده تهیه شده بود، به دستور آیت‌الله رئیسی برای اولین بار به تأسیس مرکز زنان و خانواده منجر شد.

- ۱۳ هزار خادم افتخاری در حرم مطهر مسئولیت خدمت به زائران را عهده‌دار هستند و متشکل از خواهران متدین و دلبسته به حضرت رضا(ع) می‌باشند، سال‌ها در کسوت خدمت حضور داشته‌اند. از جمله خواهرانی با ۲۸ سال سابقه خدمت افتخاری حضور داشته‌اند، اما هیچ مستند و سابقه‌ای رسمی از این خدمت وجود نداشت و تعریف نشده بود که در سال ۱۳۹۵ در سالروز میلاد حضرت زهرا(س) با موافقت تولیت محترم آستان قدس، برای اولین بار خدمت خادمان افتخاری خواهر به آیین‌نامه مربوط اضافه شد.

- حرم مطهر امام رضا(ع) پس از پیروزی انقلاب اسلامی با خدمات ارزشمند تولیت فقید مرحوم آیت الله واعظ طبسی توسعه‌ای چشمگیر داشت که ۴۰ برابر شدن مساحت حرم مطهر که در حال حاضر یک میلیون مترمربع، نشانه‌ای از این خدمت گسترده را در برمی‌گیرد با توجه به اینکه بیش از ۵۰ درصد زائران را خواهران تشکیل می‌دهند، از همه فضاهای موجود فقط ۱۲ قسمت با مساحت ۱۲ هزار مترمربع مسقف برای استفاده‌های عبادی خواهران وجود داشت که در هیچ یک از این اماکن امکان اجرای برنامه‌های اختصاصی خواهران در حرم مطهر نبود با اختصاص رواق حضرت زهرا (س) و اضافه شدن حدود ۷۰۰۰ مترمربع اولاً مساحت فضای عبادی اختصاصی خواهران به ۱۹ هزار مترمربع افزایش یافت و برای نخستین بار یک فضای اختصاصی و منحصر برای خواهران ایجاد گردید و تمامی خدمه و کادر این رواق به طور کامل توسط خواهران ارائه می‌گردد و پنج بسته برنامه فرهنگی جامع تهیه گردیده که توسط معاونت تبلیغات اسلامی مدیریت و اجرا می‌شود.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.