کتایون ریاحی سال‌هاست در حوزه بازیگری فعالیت نمی‌کند و همین مسئله عدم حضور در آثار نمایشی، مخاطب را به فکر می‌اندازد ایشان قرار بوده چه مسئله بسیار مهمی را در برنامه دورهمی اعلام کنند که با عدم پخش برنامه تهدید به شکایت می‌کنند؟

هیاهو برای هیچ در یک "دورهمی"!/ فرصت‌طلبی به بهانه پوشش جنجالی خانم بازیگر

به گزارش قدس آنلاین، روز پنجشنبه بنا به اعلام رسانه‌ها به مناسبت روز مادر، قرار بود برنامه دورهمی با حضور کتایون ریاحی و حامد همایون پخش شود.اما بنا به دلایلی که بعدا توسط روابط عمومی شبکه نسیم اعلام شد، پخش این برنامه به تعویق افتاد.

با به تعویق افتادن این برنامه ناگهان شایعه‌ای در فضای غیر رسانه‌ای، کانال‌های سینمایی و تلویزیونی، منتشر شد که برنامه دورهمی به دلیل پوشش کتایون ریاحی پخش نخواهد شد. مرجع این شایعه یکی از کانال‌های سینمایی وابسته به یک نشریه سینمایی است که مدتی است منتشر نمی‌شود و ارگان وابسته یک پخش کننده غیر رسمی و ثبت نشده در حوزه سینماست.

دامنه این شایعه آنقدر وسیع شد، که خیل خبرهای درج شده در فضای مجازی، در ایام تعطیلات آخر هفته به خبر عدم پخش نشدن برنامه دورهمی اختصاص داشت. آنچه به محور اصلی مباحث طرح شده در فضای مجازی درباره عدم پخش این برنامه اختصاص داشت، مسئله پوشش کتایون ریاحی بود و همین مسئله به دستاویزی تبدیل شد تا مسئله حجاب به بهانه عدم پخش با تاخیر یک قسمت از برنامه دورهمی هدف قرار گیرد. آنچه در اغلب این مباحث مجازی مطرح بود، مسئله پخش یا عدم پخش برنامه دورهمی نبود، مسئله مهم به چالش کشیدن استانداردهای حجاب در کشور و به تبع آن در رسانه ملی بود.

متاسفانه در یک اقدام شتابزده کتایون ریاحی، بازیگر بزرگ کشورمان دو واکنش را نسبت به این اتفاق از خود بروز دادند. نخست واکنش تهدید به شکایت مسئولان صدا و سیما بود. ریاحی در صفحه اینستاگرام خود نوشت:

«اینجانب کتایون ریاحی از طریق این پیام مکتوب رسماً به شما اعلام میدارم به هیچ عنوان با پخش قسمت مربوط به خود در برنامه دور همی در ساعاتِ باز پخش و تکرارِ این برنامه از شبکه نسیم صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران رضایت نداشته و صورت پخش، شکایت خودرا از طریق مراجع ذی صلاح و قانون پیگیری خواهم کرد. مگر اینکه در ساعت عُرف و معمولِ برنامه، همچون روالِ همیشگی، پخش و در ساعاتِ مقرر تکرار، باز پخش شود. لذا با توجه به عدم پاسخگویی آقایان مسئول در برنامه از جمله تهیه کننده، کارگردان، مجری و مدیر شبکه، و با توجه به شرایط دشوار شخص بنده در زمان حضور و ضبط برنامه و با در نظر گرفتن مناسبتِ مبارکِ این روز و نیتِ خیر اینجانب نسبت به هموطنانم، هرگونه اعمالِ نظر و انجامِ امری غیر از این خواسته به حق، به منزله حقنه اجحاف به میهمان برنامه تلقی خواهد شد و من سکوت نخواهم کرد.امید است بیش از اینها شاهد رفتار حرفه ای در برنامه ای با این میزان مخاطب باشیم. رسانه  ملی جای آزمون و خطای مدیریت نیست...صدای یک ملت است. نبرید از بُن ، نفس هارا....»

روابط عمومی برنامه دورهمی و شبکه نسیم پس از این واکنش مجبور شدند دلیل عدم پخش این قسمت از برنامه دورهمی را به صورت رسمی اعلام کنند. روابط این شبکه اعلام کرد به دلیل مشکل صدا و نویزی که در برنامه وجود داشت، دورهمی به پخش نرسید و هنوز هم این مشکل  برطرف نشده است. روابط عمومی شبکه  نسیم در ادامه اعلام کرد پخش این قسمت از برنامه‌های دورهمی به روزهای آینده موکول می‌شود. اما پاسخ روابط عمومی شبکه کفایت نمی‌کرد و عکس‌های کاملا پوشیده کتایون ریاحی به دستاویزی بدل شد تا میزان هجوم به حجاب عرفی توسط رسانه‌های غیر رسمی به دستاویزی بدل شود برای حمله به مسئله حجاب بدل شود.  

واکنش اینستاگرامی از سوی کتایون ریاحی به شائبه در مورد مسئله پوشش بازیگر سریال یوسف پیامبر(ع) دامن زد و ضریب فراوانی به این موضوع داد. با اینکه ریاحی با خبرگزاری مهر گفتگویی انجام داده و موضوع پوشش خود را در عدم پخش این برنامه بی‌دلیل دانسته اما در فضای مجازی سنگ اول می‌تواند تبدیل به یک موج بزرگ شود. ریاحی به مهر گفته است که دلیل به تعویق افتادن پخش برنامه دورهمی، انتقاد او به مهران مدیری است.

اگر این رویداد را به صورت فنی ارزیابی کنیم، مشکلاتی از این دست برای برنامه‌های تلویزیونی کاملا طبیعی است. مشکلات فنی بخشی از مصائب تولید به شمار می‌رود، اما مهران مدیری و تیم سازنده باید به این امر واقف باشند که به دلیل مضامین انتقادی – سیاسی طرح شده در برنامه دورهمی، مخالفان مدیری منتظر هر گزکی هستند تا از او انتقامی سیاسی بگیرند. اطلاع رسانی درباره برنامه تولید شده و انتشار خبر، ساعت‌ها قبل از پخش  و به محض تولید، بارها به این برنامه صدمه زده است، اما این روال اطلاع رسانی سریع و به محض تولید متوقف نمی‌شود و عدم پخش چند قسمت از برنامه دورهمی موید شیوه اشتباه اطلاع رسانی روابط عمومی این برنامه است.

نکته مهمتر در مورد محتوای برنامه است. کتایون ریاحی سال‌هاست در حوزه بازیگری فعالیت نمی‌کند و همین مسئله عدم حضور در آثار نمایشی، مخاطب را به فکر می‌اندازد ایشان قرار بوده چه مسئله بسیار مهمی را در برنامه دورهمی اعلام کنند که با عدم پخش برنامه تهدید به شکایت می‌کنند؟

این نخستین بار و آخرین‌بار هجمه و شانتاژآفرینی علیه سیما نخواهد بود. زیرا متاسفانه فضا به گونه‌ای است که حواشی، مهمتر از متن شده‌اند. بازیگر دیگر بازی نمی‌کند، رسانه‌ ملی به جای سریال‌های جذاب و مردمی، خلاء خود را با برنامه‌های گفتگو محور پر می‌کند و عدم پخش یک برنامه گفتگو محور تبدیل به چالشی ملی می‌شود و دستاویزی برای حمله به مسئله مهم حجاب می‌شود. آیا مدیران رسانه ملی باز هم با مفهوم بازنگری در سیاق و روند فعالیت‌های رسانه‌ای ، غریبه خواهند ماند؟!

منبع: خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.