دولت در ماه‌های پایانی سال گذشته و در آستانه انتخابات ریاست جمهوری، بهره‌گیری ۵/۱ میلیارد دلاری از منابع صندوق توسعه ملی را برای بهبود کسب و کار و ایجاد اشتغال در مناطق روستایی، عشایری و شهرهای کوچک و کمتر توسعه یافته با جدیت، پیگیری کرد و در ماه¬های ابتدایی امسال از تصویب مجلس گذراند، اما دیروز رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس، معتقد است دولت این فرصت مغتنم را از کف داده است.

۹۷درصد وام اشتغالزایی به مناطق محروم وروستاها نرسید

قدس آنلاین-دولت در ماه‌های پایانی سال گذشته و در آستانه انتخابات ریاست جمهوری، بهره‌گیری ۵/۱ میلیارد دلاری از منابع صندوق توسعه ملی را برای بهبود کسب و کار و ایجاد اشتغال در مناطق روستایی، عشایری و شهرهای کوچک و کمتر توسعه یافته با جدیت، پیگیری کرد و در ماه­های ابتدایی امسال از تصویب مجلس گذراند، اما دیروز رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس، معتقد است دولت این فرصت مغتنم را از کف داده است.

محمدرضا پورابراهیمی در گفت­وگو با خبرنگار ما در شرایطی سوء مدیریت و فرصت­سوزی را به دولت نسبت داد که تیم اقتصادی کابینه تدبیر و امید، برنامه ایجاد ۹۷۰ هزار شغل را متناسب با رشد اقتصادی ۶ درصدی پیش­بینی شده هدف­گذاری کرده است.     

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه امسال سال حمایت از تولید و اشتغال بود، خاطر نشان ساخت: در عمل بین یک تا ۳ درصد از این منابع به جامعه هدف پرداخت شده و بر اساس گزارش‌ها تا اواخر بهمن، میزان عملکرد در این زمینه صفر بوده است.

وی می­گوید: ما از روز اول خواستار تقسیم­بندی پروسه کار بین وزارتخانه­های مختلف بودیم، اما دولت این کار را به سازمان برنامه و بودجه و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی واگذار کرد. مجلس این لایحه دولت را اوایل سال تصویب کرد، اما در برخی استان‌ها هنوز اجرای آن شروع نشده و در برخی استان‌ها ظرف همین یکی دو هفته اخیر طرح‌ها تصویب و ابلاغ‌های پرداختی صادر شده و این در حالی است که در اسفند ماه تا اردیبهشت ماه سال بعد عملاً بانک‌ها تسهیلاتی نمی­دهند که این نشان از وقفه بیش از یکساله دولت در اجرای مصوبه مجلس دارد.

وی با انتقاد از این که دولت این فرصت تاریخی را برای توسعه اشتغال از دست داده، افزود: ما پای کار آمدیم تا به دولت کمک کنیم و گزارش‌ها نشان می­دهد که منابع صندوق توسعه هیچ مشکلی برای پرداخت و تخصیص ندارد و حتی بر اساس آخرین جلسه­ای که با مسئولان صندوق داشتیم منابع ۵/۱ میلیارد دلاری برای اجرای این مصوبه، آماده و بلوکه شده، اما با وجود طرح‌های متعدد در انتظار، ضعف دولت در جذب منابع امکان پیشرفت را سلب کرده است.

پورابراهیمی با بیان اینکه وزارت تعاون در این زمینه بشدت ضعیف عمل کرده و اصولا ًوزارتخانه­ای «تعطیل» است! ادامه می­دهد: شاید در برخی استان‌ها پیشرفت اندکی حاصل شده باشد؛ اما وضعیت کلی اجرای این مصوبه غیرقابل دفاع است و دولت که برنامه ایجاد ۹۷۰ هزار شغل را دارد، باید خود به افکار عمومی پاسخگو باشد چرا که مجلس و صندوق توسعه ملی با حسن نیت همراهی لازم را داشته­اند.

*اجرای کند مصوبه

اضافه می­شود خبرنگار ما همچنین در گفت­و­گو با دو نماینده دیگر در خصوص چگونگی اجرا و نحوه تخصیص منابع سؤال کرد که این دو اظهار داشتند اجرای مصوبه در شهرها و مناطق تحت نمایندگی‌شان اگر چه به کندی، اما در حال پیشرفت است.

مهرداد بائوج لاهوتی گفت: دولت آیین نامه­های لازم را تهیه کرده و کمیته­های انسانی هم تشکیل شده­اند تا طرح‌های دارای توجیه اقتصادی را مصوب کنند، بنابراین فعلاً برای اظهارنظر منفی در این زمینه زود است.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات خاطر نشان ساخت: برخی روستاییان تسهیلات را گرفته­اند و هیچ مانعی برای پرداخت و جذب منابع نیست، اما نمایندگان حساس هستند و اجازه نمی­دهند گروهی گردن کلفت، منابع را به جیب بزنند؛ بلکه این منابع باید صرف اشتغال روستاییان شود.

عبدالرضا مصری عضو دیگر این کمیسیون هم گفت: کمیته­های استانی بشدت توجیه اقتصادی طرح‌ها را مدنظر دارند، بنابراین اینکه این طرح منحرف شده و یا به درستی اجرا نشده را قبول ندارم و در استان کرمانشاه روند پرداخت ادامه دارد.

گفتنی است مطابق مصوبه مجلس در تیرماه سال جاری، امکان برداشت ۵/۱ میلیارد دلاری از منابع صندوق توسعه ملی فراهم شده تا با پرداخت تسهیلات ۶ درصدی، اشتغال‌زایی در بخش‌های کشاورزی، گردشگری و صنعتی در مناطق کمتر توسعه یافته، توسعه یابد. بنا بر اعلام ابوالفضل رضوی معاون توسعه روستایی و مناطق محروم رئیس جمهوری این ۵/۱ میلیارد دلار حدوداً معادل ۶۰۰۰ میلیارد تومان است و برای اینکه در اعداد و ارقام اعتبارات، صحیح و به‌جا خرج شود، باید ۱۱ هزار میلیارد تومان به صورت منطقه و پروژه محور به مناطق روستایی، عشایری و شهرهای زیر ۱۰ هزار نفر تخصیص یابد.

اضافه می­شود بر اساس برنامه ششم توسعه سالانه باید ۳۸۴ هزار شغل پایدار در روستاها ایجاد و به همین منظور ۱۱ هزار میلیارد تومان منابع صرف شود. دولت سال گذشته از ایجاد ۱۶۰ هزار شغل پایدار در روستاها خبر داد و برای امسال هم ایجاد ۲۸۰ تا ۳۰۰ هزار شغل پایدار را پیش­بینی کرده است.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.