درحالی که پرسپولیس قهرمانی خود در لیگ برتر را قطعی کرده است چهار تیم برای ماندن در این مسابقات جدال سختی دارند.

بررسی وضعیت تیم‌های انتهای جدول برای بقا/ شانس سیاه‌جامگان ضعیف‌تر از همیشه

به گزارش قدس آنلاین، هفدهمین دوره از مسابقات لیگ برتر از هفته بیست و پنجم عبور کرد و  تنها ۵ هفته به پایان این فصل زمان داریم. در حالی که قهرمانی تیم پرسپولیس در این مسابقات تاحدود زیادی قطعی شده است، ذوب آهن، استقلال، پیکان و سایپا و با کمی فاصله پارس جنوبی جم و فولاد اصلی ترین تیم‌ها برای کسب عنوان نایب قهرمانی و کسب سهمیه حضور در آسیا برای فصل بعد هستند. به موازات رقابت داغ در بالای جدول، در انتهای جدول هم رقابت داغی هم در انتهای جدول بین چند تیم برای سقوط نکردن در گرفته است.

اگر احتمالات روی کاغذ را در نظر بگیریم عملا همه تیم‌های نیمه دوم جدول می‌توانند یکی از دو تیم سقوط کننده به لیگ یک باشند. اما این که واقعا تیم‌هایی مثل گسترش فولاد با ۳۰ امتیاز، تراکتورسازی با ۲۹ امتیاز، سپاهان با ۲۷ و پدیده با ۲۶ امتیاز ممکن است به لیگ یک سقوط کنند، اتفاقی است بسیار بعید.

* سیاه جامگان با کمترین شانس 
سیاه جامگان در حال حاضر با تنها ۱۵ امتیاز در انتهای جدول قرار دارد و فاصله امتیازش با یک رده بالاتر ۸ امتیاز است. گرچه این تیم روی کاغذ هنوز سقوط نکرده، اما بعید است بتواند در این هفته‌های کم باقی مانده این فاصله را جبران نماید. در واقع باید گفت سیاه جامگان برای بقا در لیگ برتر نیاز به یک معجزه فوتبالی دارد. 

فرمول بقا در یک تورنمنت «تعداد بازی‌ها ضرب در ۲ بعلاوه یک» است. یعنی در لیگ های ۱۶ تیمی، تیمهایی می‌توانند از بقای خود مطمئن باشند که حداقل به امتیاز ۳۱ برسند. این امکان برای سیاه جامگان عملا وجود ندارد و آنها حتی اگر هر ۵ بازی باقی مانده خود را هم با پیروزی پشت سر بگذارند به امتیاز ۳۰ خواهند رسید و این بدان معناست که آنها برای بقا نیاز دارند تا به جز آن که هر ۵ بازی خود را با پیروزی پشت سر بگذارند، چند تیم دیگر هم در ادامه راه نتایج لازم را نگیرند.

* استقلال خوزستان با ۲۳ امتیاز
تیم استقلال خوزستان پایین ترین تیم در جدول رده بندی است که هنوز مربی‌اش را عوض نکرده و مدیران این تیم مثل ابتدای فصل همچنان با عبدالله ویسی ادامه می‌دهند. آبی پوشان خوزستان که دیگر نشانی از قهرمانی در لیگ برتر ندارند با ۲۳ امتیاز تنها سیاه جامگان را پایین تر از خود می‌بینند. آنها تا رسیدن به ضمانت بقا ۸ امتیاز می‌خواهند. اما این امکان وجود دارد که با کمتر از این امتیاز هم در لیگ برتر ماندگار شوند.

شاگردان ویسی که آخرین تیم حذف شده از جام حذفی هم هستند در هفته بیست و ششم میهمان سیاه جامگان می باشند. این بازی می‌تواند آخرین امیدهای سیاه جامگان باشد و شاید منجر به ارائه یک بازی انتحاری از سوی سیاه جامگان در خانه‌اش باشد. این دیدار برای هر دو تیم سخت و دشوار است.

آبی پوشان خوزستان در هفته بیست و هفتم میزبان گسترش فولاد هستند. شاید به ظاهر دیدار با یک تیم میانه جدولی راحت تر از بازی با تیم‌های در حال سقوط و در کورس قهرمانی و کسب سهمیه باشد، اما چنین بازی‌هایی می‌تواند شمشیر دو لبه هم باشد و بازی بی استرس تیم مقابل و بازی تحت فشار برای تیمی مثل استقلال خوزستان شاید به ضرر این تیم باشد.

استقلالی‌ها در هفته بیست و هشتم باید با پیکانی جدال کنند که در کورس کسب سهیه آسیایی است این یک دیدار خارج از خانه برای این تیم است. آنها در هفته بیست و نهم میزبان سپاهان هستند و در هفته پایانی خارج از خانه به مصاف صنعت نفت می‌روند. شاید ۳ امتیاز دربی خوزستان بتواند در آخرین هفته به کمک این تیم آمده و ضامن بقای این تیم شود.

* سپیدرود با ۲۳ امتیاز
نماینده شهر باران که نخستین فصل از حضورش در لیگ برتر را پشت سر می‌گذارد مثل استقلال خوزستان ۲۳ امتیاز دارد اما به لطف تفاضل گل بهتر یک پله بالاتر از این تیم در جدول قرار گرفته است. شاگردان علی کریمی در اولین هفته از پنج هفته پایانی میزبان پارس جنوبی جم هستند. این تیم همچنان نیم نگاهی به کسب سهمیه آسیا دارد و این بازی می‌تواند امیدهای آنها را برای کسب سهمیه زنده نگه دارد. از این حیث این بازی نمی‌تواند یک بازی راحت برای سپیدرود تلقی شود.

سپیدرود در هفته بیست و هفتم بازی سختی پیش رو دارد. این تیم میهمان ذوب آهن، اصلی ترین مدعی کسب عنوان نایب قهرمانی لیگ است و جدال یاران علی کریمی با یاران امیر قلعه نویی را باید شاهد باشیم. سپیدرودی‌ها در هفته بیست و هشتم میزبان تراکتورسازی میانه جدولی هستند و در هفته بیست و نهم هم با فولادی جدال دارند که شاید تا آن هفته بار دیگر به کورس بالای جدول بازگشته باشد. یاران علی کریمی در هفته آخر میهمان پرسپولیسی هستند که از هفته ها قبل از پایان لیگ قهرمانی اش را قطعی کرده است.

* نفت تهران با ۲۴ امتیاز
گرچه هومن افاضلی تیم نفت تهران را متحول کرده و نتایج خوبی با این تیم گرفته است، اما این تیم همچنان با خطر سقوط به لیگ یک مواجه است. نفت تهران فقط به اندازه یک امتیاز از دو تیم سپیدرود و استقلال خوزستان شرایط بهتری دارد. 

شاگردان افاضلی در هفته بیست و ششم میزبان استقلال تهران هستند و شاید این یکی از سخت ترین بازی‌های این تیم تا پایان فصل باشد. نفتی‌ها در هفته بیست و هفتم هم باید به مصاف یک مدعی دیگر به اسم سایپا بروند و این نشان از راه سخت نفت تهران برای حفظ سهمیه لیگ برتری‌اش می‌دهد. این تیم در هفته بیست و هشتم میزبان تیم پدیده است که بازی‌هایش نوسان زیادی دارد و روی بازی‌ها و نتیجه گیری این تیم نمی‌شود حساب کرد.

شاگردان افاضلی در هفته بیست و نهم در جم به مصاف پارس جنوبی می روند و در هفته آخر نیز میزبان ذوب آهنی هستند که در کورس کسب سهمیه نایب قهرمانی است.

* راه سخت تر تیم نفت تهران
بررسی بازی های در پیش روی این سه تیم تا پایان فصل نشان می‌دهد کار نفت تهران برای بقا شاید سخت تر از دیگران باشد. نفتی‌ها از ۵ بازی با ۳ تیمی که در کورس نایب قهرمانی و کسب سهمیه آسیا هستند بازی دارد. ذوب آهن، استقلال و سایپا تیم های دوم، سوم و پنجم جدول که شانس زیادی برای نایب قهرمانی دارند و به سختی به حریفان خود امتیاز می دهند کار نفت تهران را از دیگر تیم ها سخت تر می کند. ضمن این که از بازی این تیم با پارس جنوبی جم هم به راحتی نمی توان گذشت. 

به نظر می‌رسد بعد از نفت، دومین راه سخت را تیم سپیدرود در پیش رو داشته باشد. این تیم یک بازی بسیار دشوار با ذوب آهن در پیش دارد. البته شاید پارس جنوبی را هم باید یک حریف نسبتا سر سخت برای سپیدرود دانست. سایر بازی‌های این تیم با تیم‌هایی است که غالبا تعیین تکلیف شده‌اند و کار خاصی در لیگ ندارند به جز این که بازی‌های شان را به پایان برسانند. فولاد، تراکتورسازی و پرسپولیس در حالی به مصاف سپیدرود می‌روند که غالبا نباید انگیزه جدولی برای این بازی‌ها داشته باشند.

استقلال خوزستان شاید به ظاهر و روی کاغذ مسیر ساده تری برای بقا در لیگ برتر داشته باشد. آبی پوشان خوزستان تنها با یک تیم صاحب انگیزه جدولی بازی دارند که آن هم پیکان است. آنها در دیدارهای دیگر شان باید به مصاف چهار تیم گسترش فولاد، صنعت نفت، سپاهان و سیاه جامگان می روند. 

البته که در فوتبال هیچ نتیجه‌ای قابل پیش بینی نیست و تنها می‌توان بعد از اتمام یک مسابقه نتیجه ثبت شده آن را لحاظ کرد و در پایان یک تورنمنت جایگاه تیم‌ها را مشخص کرد. اما احتمالاتی که در بالا برشمردیم نزدیک ترین احتمالاتی است که ممکن است در پایان لیگ هفدهم شاهد به وقوع پیوستن آن باشیم. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.