دانشجویان از سراسر کشور در ماه پایانی سال خودر ا برای بازدید از مناطق عملیاتی دفاع مقدس آماده می‌کنند و سال گذشته ۱۱۰ هزار دانشجو در اسفندماه به مناطق جنگی اعزام شدند و امسال پیش‌بینی می‌شود این تعداد به ۱۶۰ هزار دانشجو از جمعیت ۴ میلیونی جامعه دانشجویی کشورمان برسد.

رؤسای دانشگاه‌ها با «راهیان نور» سیاسی برخورد نکنند

قدس آنلاین-علی سلطانی، مسئول قرارگاه شهید زین‌الدین درباره تأثیر اردوی راهیان نور بر قشر جوان دانشجویی کشورمان می‌گوید: رهبر معظم انقلاب بر زنده نگه داشتن یاد شهدا بسیار تأکید دارند و در فضای فعلی که ارزش‌های انقلاب اسلامی‌مورد آماج حملات فرهنگی و غیرفرهنگی دشمن قرار گرفته است و دشمنان به دنبال از بین بردن فرهنگ شهادتند، تأثیر اردوهای راهیان نور، مقابله با این جنگ نرم است که با توسعه اردوهای راهیان نور، نه تنها از فرهنگ خود دفاع کرده‌ایم بلکه پیشروی هم داشته‌ایم.

او در گفت‌وگو با خبرنگار ما می‌افزاید: برای تربیت نیروی همتراز با انقلاب اسلامی، نیاز به آماده‌سازی جوانان داریم و اردوهای راهیان نور، این فضا را آماده می‌کند. نیروهای انقلابی بالقوه در اردوهای راهیان نور به نیروهای انقلابی بالفعل تبدیل می‌شوند و ارزش‌های اسلامی ‌برای تربیت نیروهای همتراز با آرمان‌های انقلاب اسلامی‌ در این دانشجویان نهادینه می‌شود.

مسئول مجمع نخبگان و دانش‌آموختگان بسیج دانشجویی خراسان رضوی، تأثیر اردوهای راهیان نور را در بیمه و واکسینه کردن دانشجویان و دانشگاه‌های ما از هجمه‌های فرهنگی دشمن، قابل توجه می‌داند و خاطرنشان می‌کند: قشر دانشگاهی، نماد بیداری در یک جامعه به شمار می‌روند و تفکر یک جامعه از دانشگاه، نشأت می‌گیرد اگر دانشگاه ما رنگ و بوی انقلابی بگیرد، روحیه انقلابی‌گری مردم هم به واسطه تبعیت از فضای دانشگاهی، تقویت می‌شود.

اعزام سالانه ۳ تا ۴ نفر در برخی دانشگاه‌ها

سلطانی با بیان اینکه خادمان راهیان نور و مسافران این سفر معنوی، انتخاب شده از سوی ستاد اعزام نیستند و به صورت قرعه کشی انتخاب می‌شود، از خاطرات بسیار عجیب این اردوها در تحول فکری و فرهنگی دانشجویان یاد می‌کند و می‌گوید: گاهی در ستاد اعزام، بحث می‌شد که گروهی اعزام نشوند اما دقیقا نام کسانی که فکر می‌کردیم شاید از نظر اعتقادی چندان با فرهنگ شهادت و آرمان‌های انقلاب اسلامی آشنا ‌نیستند، در قرعه کشی بیرون آمد و ما انتخاب کننده مسافران این سفر معنوی نبودیم، جالب اینکه اتفاقات و تحولات عجیبی هم برای آن‌ها پیش می‌آمد.

او تأکید می‌کند: اگر رؤسای دانشگاه‌های ما به عنوان فرماندهان جنگ نرم در کنار دانشجویان که افسران جنگ نرم هستند، برای افزایش سرانه و بودجه اردوهای راهیان نور و  تخصیص اعتبارات اولیه این اردوها، اهتمام ورزند تا حداقل امکانات رفاهی برای دانشجویان فراهم شود به جرأت می‌توان گفت که با اردوهای راهیان نور می‌توان دانشگاه‌ها را در جنگ نرم دشمن، واکسینه کرد.

به گفته وی، بسیاری از کسانی که از این سفرها برمی‌گردند دیدگاهشان نسبت به انقلاب اسلامی ‌و حتی زندگی شخصی خودشان، تغییر می‌کند و رویکرد دیگری را پیش می‌گیرند.

مسئول قرارگاه شهید زین‌الدین با ابراز تأسف از دخالت دیدگاه‌های سیاسی برخی از رؤسای دانشگاه‌ها درباره اردوهای راهیان نور، اظهارمی‌کند: این مسئله، جای گله دارد در حالیکه باید مشوق‌هایی در دانشگاه‌ها برای اردوهای راهیان نور در نظر گرفته شود تا دانشجویان به شرکت در آن رغبت کنند.

سلطانی ادامه می‌دهد: سفری که برای یک دانشجوی مشهدی بین ۴۵۰ تا ۵۲۰ هزار تومان هزینه دارد، تا چه بخشی از آن را دانشگاه باید قبول کند تا دانشجو رغبت کند سختی طولانی بودن مسافت را به جان بخرد و به این اردوی انسان‌ساز برود؟ اگر مشوق‌هایی برای او ایجاد نشود و قرار باشد بخش زیادی از هزینه سفر را پرداخت کند، ترجیح می‌دهد که به‌جای مناطق جنگی جنوب کشور به سفر تفریحی کیش برود!

او می‌گوید: خواسته ما این است که این سفرها رایگان باشد ولی با توجه به اعتبارات دانشگاه‌ها، بایستی کمترین هزینه از دانشجویان گرفته شود، ضمن اینکه برخی از دانشگاه‌ها هم نسبت به غیبت دانشجویان برای شرکت در این اردوها همکاری نمی‌کنند اما شاهد بودیم که دانشگاه آزاد در دوره مدیریت جدید، دستورالعملی را به دانشگاه‌ها ابلاغ کرد  که غیبت دانشجویان حاضر در اردوهای راهیان نور، موجه است.

سلطانی یادآور می‌شود: اعتبارات دانشگاه‌ها کم است اما موظفند که ۵ درصد مجموع اعتبارات سالانه خود را هزینه اعزام دانشجویان برای اردوهای راهیان نور بکنند، این اتفاق در بسیاری از دانشگاه‌ها نمی‌افتد و در دانشگاه‌های غیرانتفاعی بسیار ضعیف است به طوریکه در دانشگاهی که ۵ تا ۷ هزار دانشجو دارد سهمیه اعزامی‌آنان در سال ۵۰ تا ۱۰۰ نفر است و گاهی شاهد هستیم که دانشگاهی با ۳ تا ۴ هزار جمعیت دانشگاهی، سالانه ۳ تا ۴ نفر اعزام دارد! این شرایط برای دانشگاهی که قرار است مبدأ تحولات کشور باشد، قابل قبول نیست.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.