بجنورد- رئیس کل دادگستری خراسان شمالی گفت: رعایت حفظ و صیانت از آزادی های مشروع ، حقوق و کرامت افراد، ولو در جایگاه متهم، مجرم یا محکوم از جمله سیاست ها و تکالیف دستگاه قضایی است.

 رعایت حقوق شهروندی از تکالیف دستگاه قضایی است

به گزارش قدس آنلاین، به نقل از روابط عمومی دادگستری خراسان شمالی، حجت الاسلام و المسلمین جعفری در جلسه حقوق شهروندی ضمن تبریک ولادت باسعادت حضرت فاطمه زهرا (س)، حقوق شهروندی را دارای ساحتی مقدس معرفی نموده و اذعان داشت: در هیچ قانون و مکتبی به اندازه اسلام عزیز ( کتاب الله و سیره و سنت ائمه اطهار(ع)) به موضوع حقوق، آزادی های مشروع و کرامت انسان ها توجه و تاکید نشده است.

وی در خصوص رعایت حقوق شهروندی در دستگاه قضایی استان تشریح کرد: رعایت حقوق شهروندی توسط کارمندان و قضات هیچ منافاتی با اقتدار دستگاه قضایی ندارد؛ فلذا کارمندان و قضات محترم می بایست در مواجهه با ارباب رجوع و رسیدگی به پرونده ها ، ضمن رعایت موازین و دستورالعمل های حقوق شهروندی ، وظیفه و کار اصلی خود را با صلابت و سلامت پیگیری کنند.

وی ضمن بیان جرایم، نابسامانی ها، ناهنجاری ها و نقض حقوق شهروندی در حوزه فضای مجازی گفت: باید مطابق قانون در دفاع از حقوق و آزادی های مشروع و حیثیت اشخاص با عاملین ارتکاب چنین جرایمی بدون ملاحظه برخورد کرد.

این مقام قضایی حضور کارشناسان و بازرسان دفتر حقوق شهروندی قوه قضائیه در دادگستری استان را فرصت بسیار مناسبی دانست و تصریح کرد: ممکن است دستگاه قضایی استان در مسیر اجرای ماموریت و وظایف خود با کاستی ها و اشکالاتی مواجه باشد که از نظر پنهان مانده باشد؛ لیکن مشاهده این اشکالات توسط کارشناسان اعزامی قوه قضائیه و گوش زد کردن نظرات دقیق و فنی می تواند به عنوان دستاورد سفر آنها برای دادگستری استان راهگشا باشد.

وی ضمن تاکید بر ملموس و محسوس بودن اصلاحات انجام شده در بازرسی ها، شفاف سازی در ارائه گزارشات و نتیجه بازرسی ها را از مصادیق حقوق شهروندی مطرح نموده و افزود: بازرسی ها می بایست منظم، مستمر، موثر و کارآمد، دارای جنبه آموزشی و ارشادی، سرزده و دارای اولویت های مشخصی باشد؛ و نتیجه آن پس از برگزاری جلسات آسیب شناسی و انجام اصلاحات، به صورت صریح و شفاف منعکس گردد.

در پایان حجت الاسلام و المسلمین جعفری ضمن قدردانی از اقدامات صورت گرفته توسط هیات حقوق شهروندی استان ، خواستار تلاش و همت مضاعف این هیات در راستای اجرای هرچه بهتر حقوق شهروندی براساس دستورالعمل های ابلاغی شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.