وزارت دفاع روسیه و ارتش سوریه در حال مذاکره با گروه‌های مسلح در غوطه شرقی هستند تا بتوانند غیرنظامیان را از این منطقه خارج کنند.

مذاکره مسکو و دمشق با گروه‌های مسلح برای خروج غیرنظامیان از غوطه شرقی

به گزارش قدس آنلاین،  مرکز روسی نظارت بر آتش‌بس سوریه امروز یکشنبه اعلام کرد، نیروهای ارتش سوریه و روسیه در حال مذاکره با گروه‌های مسلح در غوطه شرقی هستند تا مسیر خروج غیرنظامیان از این منطقه را باز کنند.

«ولادیمیر زولاتوخین» سخنگوی مرکز روسی وابسته به وزارت دفاع روسیه به خبرنگاران گفت: «این مرکز به همراه ارتش سوریه در حال برگزاری مذاکراتی با اعضای گروه‌های مسلح غیرقانونی در حال مذاکره است تا شرایطی مهیا شود که غیرنظامیان از منطقه درگیری خارج شوند. گروه‌های مسلح در حال بررسی موضوع اجازه خروج صدها شهروند سوری از منطقه در ازای تضمین خروج خودشان به همراه خانواده‌هایشان هستند.»

این نظامی ارشد روس مجددا از گروه‌های مسلح در غوطه شرقی خواست تا منطقه را ترک کرده و به غیرنظامیان اجازه دهند از این منطقه خارج شوند و تأکید کرد که این مرکز روسی امنیت خروج آنها را تضمین خواهد کرد.

این مقام روس روز گذشته اعلام کرده بود که این مرکز در حال برگزاری گفت‌وگوهایی با رهبران یگان‌های مسلح غیرقانونی درباره خروج دومین گروه افراد مسلح از غوطه شرقی حومه دمشق است.

روز جمعه ۹ مارس ۱۳ نفر از اعضای گروه‌های مسلح این منطقه را از طریق یک گذرگاه انسانی بر اساس توافق حاصل شده با مرکز روسی نظارت بر آتش‌بس سوریه ترک کردند.

غوطه شرقی در سال ۲۰۱۲ میلادی به تصرف گروه‌های مسلح درآمد. بنا بر برآورد ارتش سوریه، حدود ۱۰ تا ۱۲ هزار فرد مسلح در این منطقه هستند.

شورای امنیت سازمان ملل متحد ۲۴ فوریه (۵ اسفندماه) قطعنامه‌ ۲۴۰۱ به منظور اعمال آتش‌بس ۳۰ روزه در سوریه و ایجاد دسترسی بشردوستانه به مناطق تحت محاصره را به اتفاق آراء تصویب کرد. 

تصویب این قطعنامه در شرایطی صورت گرفت که با فشار روسیه، گروه‌های تروریستی از جمله نیروهای القاعده، جبهه‌النصره و داعش از زیر چتر حمایتی این آتش‌بس بیرون رفتند.

از زمان تصویب این قطعنامه گروه‌های مسلح در سوریه همچنان به اقدامات تحریک‌آمیز خود در غوطه شرقی ادامه داده‌اند و کشورهای اروپایی و آمریکا نیز سعی دارند دولت سوریه را به نقض این توافقنامه آتش‌بس متهم کنند.

منبع: اسپوتنیک

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.