روز جمعه سفارت جمهوری اسلامی در لندن مورد حمله عده‌ای از طرفداران فرقه «شیرازی‌ها» قرار گرفت. این فرقه چه کسانی هستند و چرا چنین رفتاری از خود نشان می‌دهند؟

ماهیت حمله‌کنندگان به سفارت ایران؛ «شیرازی‌ها» از حرام دانستن جنگ با عراق تا تبلیغ به‌نفع تکفیری‌ها

به گزارش قدس آنلاین، روز جمعه سفارت جمهوری اسلامی ایران مورد حمله قرار گرفت. عده‌ای که لباس سیاه برتن داشتند، با ورود به بالکن سفارت پرچم جمهوری اسلامی را برداشته و پرچم خود را تکان دادند. این حمله آنها با ورود البته دیرهنگام پلیس لندن خاتمه یافت و چند ساعت بیشتر طول نکشید.

انگیزه حمله‌کنندگان، اعتراض به دستگیری سید حسین شیرازی فرزند سید صادق شیرازی است.

اما شیرازی‌ها چه کسانی هستند؟ و چگونه می‌توانند یک‌باره افرادی را در لندن برای حمله به سفارت ایران بسیج کنند؟

** شیرازی‌ها، بیتی که به‌تدریج مورد از مسیر منحرف شد

خانواده «شیرازی‌ها» از جمله خاندان‌های علمی شهر کربلا بودند. پدر سید صادق شیرازی، مرحوم آیت‌الله میرزا مهدی شیرازی از مراجع وقت کربلا به شمار می‌آمد که در سال ۱۳۳۹ دار فانی را وداع گفت. وی ۴ فرزند داشت که به ترتیب سن سید محمد، سید حسن، سید صادق و سید مجتبی بودند.

چند سال بعد از رحلت مرحوم میرزا مهدی شیرازی، سید محمد شیرازی که در آن زمان کمتر از ۴۰ سال سن داشت اعلام مرجعیت کرد. این ادعای مرجعیت وی در حالی مطرح می‌شد که اساتید او از جمله آیت‌الله شیخ یوسف خراسانی حائری در جواب  عده‌ای درباره مرجعیت سید محمد اعلام کرد که "سید محمد شیرازی قطعا مجتهد نیست و تقلید از او جایز نیست".

این رد مرجعیت و صلاحیت علمی او توسط آیت‌الله العظمی خویی بزرگ حوزه علمیه نجف و آیت‌الله سید محمود شاهرودی نیز اعلام شده بود.

متن جوابیه آیات عظام خویی و شاهرودی درباره عدم صلاحیت علمی سید محمد شیرازی

مرحوم سید محمد شیرازی در کنار آیت‌الله شریعتمداری

** شیرازی‌ها؛ از ارتباط با امام خمینی تا پناه دادن به ساواک

بعد از حضور امام در نجف اشراف در دوران تبعید و ورود به  شهر کربلا، سید محمد شیرازی استقبال خوبی از رهبر کبیر انقلاب به‌عمل آورد و حتی محل نماز خویش را در کربلا به امام راحل سپرد اما به مرور زمان رابطه وی با انقلاب ایران رو به سردی رفت. 

این سردی در روابط بعد از حضور سید محمد شیرازی در کویت تشدید شد. آیت‌الله خاتم یزدی عضو دفتر امام در نجف و از اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در خاطراتش می‌نویسد "بعضی از دوستان و هواداران حضرت امام مثل آقای محتشمی‌پور و آقای فردوسی‌پور که برای سخنرانی و امور دیگر به کویت می‌رفتند، نقل می‌کردند که بیت و بیرونی آقای شیرازی، پاتوق مأموران ساواک ایران است و خود ایشان هم به ما توصیه می‌کند که دست از مبارزه علیه شاه برداریم و سخنی بر ضد رژیم نگوییم..."

بعد از پیروزی انقلاب خاندان شیرازی‌ها همگی به ایران آمدند و سید محمد شیرازی به مرجعیت خود در قم آزادنه ادامه داد. در سالهای جنگ تحمیلی، سید محمد شیرازی که خود در دوران حزب بعث از عراق به کویت فرار کرده بود و برادرش سید حسن شیرازی نیز در سوریه توسط بعثی‌های عراق به شهادت رسیده بود، فتوا به حرمت جنگ علیه عراق داد!! اقدامی که عملاً به نفع رژیم بعث عراق بود و در طول آن دوران وی و سایر اعضای خاندان شیرازی حرفی علیه صدام نمی‌زدند.

سید محمد شیرازی در سال ۱۳۸۱ از دنیا رفت. هرچند با ارتحال او مقام معظم رهبری با صدور پیامی از خدمات وی تقدیر کرد و محلی در حرم حضرت معصومه برای دفن وی تدارک دیده بودند، اما خانواده شیرازی‌ها به تشییع جنازه پدر خود نیز رحم نکردند و آن را به میتینگ سیاسی تبدیل کردند.

** «سید صادق شیرازی»؛ اعلام مرجعیت با ۱۶ شبکه و حسینیه‌ در لندن

بعد از وفات سید محمد، برادر او سید صادق شیرازی اقامه مرجعیت کرد. برادر دیگر آنها سید مجتبی شیرازی نیز که در انگلستان مستقر است در ویدئویی که سالهای قبل از او منتشر شد و بارها در شبکه منافقین بازپخش شده اهانت‌هایی مستقیم را متوجه ولایت فقیه و شخصیت‌های مانند آیت‌الله بهجت می‌کند. وی آیت‌الله بهجت را در سخنانی کافر، ملحد و زندیق می‌نامد.

مراسم قمه‌زنی در بیت سید صادق شیرازی در حضور وی در قم

بعد از وفات سید محمد شیرازی، بیت شیرازی‌ها اقدام به گسترش شبکه‌های ماهواره‌ و حسینیه‌های برون مرزی کردند. تمام این دستگاه‌های تبلیغاتی دو هدف کلان را دنبال می‌کنند "اختلاف‌افکنی میان شیعه و سنی" و "تبلیغ مراسم‌هایی وهن‌آمیز مانند قمه‌زنی، بر روی ذغال راه رفتن" و... .  این روند تا جایی ادامه یافت که در سالهای اخیر، ایام هفته وحدت از طرف سید صادق شیرازی به هفته برائت نام‌گذاری شد و در روز نهم ربیع‌الاول دسته‌ای در قم راه انداخته و به طور علنی مقدسات اهل سنت را به تمسخر گرفتند.

از دیگر اقدامات آنها پر وبال دادن به طلبه‌ای جوان و افراطی به نام «یاسرالحبیب» است. وی در سال ۲۰۰۱ هیئتی بنام «خدام المهدی» در کویت تأسیس کرد ولی به دلیل تندروی‌هایش زندانی و پس از مدتی آزاد و به لندن رفت. جایی که سید مجتبی شیرازی برادر کوچکتر صادق شیرازی از سالهای دهه پنجاه در آنجا سکونت دارد. او با راه‌اندازی شبکه‌ای ماهواره‌ای به نام فدک‌ و محلی به نام فدک‌الصغری در اطراف لندن آزادانه به ترویج عقاید افراطی خود و اختلاف‌افکنی میان شیعه و سنی می‌پردازد. 

برافراشتن پرچم هیئت خدام‌المهدی در حسینیه یاسرالحبیب در لندن

هم‌اکنون قریب ۱۶ شبکه ماهواره‌ای وابسته به دفتر صادق شیرازی روزانه به تبلیغ عقاید افراطی او، حمله به جمهوری اسلامی و راه‌اندازی جنگ بین شیعه و سنی و عملاً خدمت غیرمستقیم به جریان‌های تکفیری در امت اسلام هستند.

منبع: خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.