اهواز- با نرخ های سرسام آوری که سرویس های مدارس از خانواده های دانش آموزان دریافت می کنند و متعاقب آن تاکسیرانی برای برخورد با آن ها فقط جریمه در نظر می گیرد تنها بازنده و متضرر این بخش از بازی، تنها مردم هستند.

سامانه ای بی سامان و تخلف آشکار سرویس های مدارس

قدس آنلاین- گروه استانها -مریم کروشاوی؛ با شروع سال تحصیلی جدید، شهرداری اهواز صحبت از تمهیدات ترافیکی و بهداشتی برای آماده سازی زیرساخت مدارس و رفاه حال دانش آموزان دارد که در عین عدم رسیدگی به ادعاهای مکتوب، هرگز به جنبه پر اهمیت کار که حفظ جان دانش آموزان است اشاره خاصی نمی شود. حال که تردد اکثر محصلین در رده های تحصیلی ابتدایی تا دبیرستان با سرویس های مدارس صورت می گیرد، باید تمهیداتی جهت برقراری نظم بین این حوزه انجام پذیرد اما حقیقت ماجرا دور از این خواسته ها است.

بسیاری از دانش آموزان و خانواده های آن ها، اطلاع ندارند که سفره گله مندی های خود دررابطه با ماجرا و تخلفات پنهان تاکسی های مدارس را در اتاق کدام مدیر پهن کنند. از طرفی نیز راننده های سرویس های مدارس خوشحال از اینکه کسی پیگیر حوزه آن ها نیست، در بهشتی که برای خود، ساخته اند جولان می دهند. سرانجام پس از شکایت های بسیار خانواده ها در این خصوص، سازمان تاکسیرانی که تحت نظارت شهرداری اهواز است تصمیم  گرفت مصوبه هایی برای چنین خطوطی در نظر بگیرد و در صورت تخلف نیز طبق مقررات به مجازات خاطیان بپردازد. ​

فرزندان ما مورد ظلم واقع شده اند

فردوس سعیدی یکی از والدین دانش آموزانی است که از وضعیت رفاهی سرویس مدرسه دخترش شاکی است  و معتقد است چندین و چند سال است که دانش آموزان دختر مانند دختر او به دلیل مختلط بودن سرویس و قرار داشتن تعداد نفرات بالا در یک ماشین مورد ظلم واقع شده اند.

این مادر اهوازی عنوان می کند: از دست اندازهای خطرناک، آسفالت نامناسب، وضعیت بهداشتی بسیار بد و ماشین های غیر استاندارد که به عنوان سرویس مدارس از آنها استفاده می شوند بگذریم، حقیقتا نمی توان از تخلفات آشکار راننده های مدارس چشم پوشی کرد. مدرسه دختر من تا خانه، سه خیابان بیشتر فاصله ندارد اما سرویس ها هزینه غیر منصفانه ای را از ما می گیرند.

فردوس سعیدی در ادامه می گوید: دخترم سن پایینی دارد اما راننده سرویس، آن را کنار دست پسر بسیار چاقی قرار می دهد و دخترم در طول مسیر اذیت می شود این در حالی است که سرنشین جلو باید یک نفر باشد نه چند نفر، اما هرگاه که اعتراض می کنیم با برخورد بد راننده سرویس مواجه می شویم،  مگر غیر از این است که نهادی مانند شهرداری علاوه بر نرسیدن به سایر مسائل شهری، از رفاه در تردد دانش آموزان نیز غافل است؟

دزدگیر تاکسیرانی ها

در پاسخ به شکایت های پی در پی، رییس سازمان تاکسیرانی اهواز از تشکیل کمیته انضباطی جهت رسیدگی به تخلفات رانندگان سرویس های مدارس خبر داده و عنوان می کند: برای سرویس های مدارس، سامانه جدیدی تعریف شده که باید همه سرویس مدارس و خانواده های دانش آموزان که از این سرویس ها استفاده می کنند در آن سامانه ثبت نام کنند. اکنون کار را از چند مدرسه برای نمونه شروع کرده ایم و کم کم این کار به سایر مدارس گسترش می دهیم.

محمد رستم منش در ادامه بیان می کند: برای سرویس مدارس نیز نرخ مصوبی تعریف شده است و هر زمان تخلفی در این زمینه به گوش ما برسد از طریق کمیته انضباطی که بر عهده کمیسیون حمل و نقل  در شورای اسلامی کلانشهر اهواز است، بر اساس آیین نامه های کمیته های انضباطی از راننده دعوت به حضور در جلسه بررسی شکایت ها می شود و برخوردهای قانونی نیز انجام می پذیرد.

وعده رسیدگی به تخلفات

رحیم کعب عمیر عضو شورای شهر اهواز و رییس کمیسیون حمل و نقل و مسئول رسیدگی به تخلفات تاکسیرانی ها از مردم در خواست کرد تا تخلفات را گزارش کنند.

وی در این خصوص می گوید: آیین نامه سرویس مدارس در سازمان تاکسیرانی موجود است، که بر اساس روال معمول تاکسی ها باید فقط یک نفر جلو و سه نفر در صندلی های عقب ماشین سوار کنند  و بیش از این تعداد  تخلف محسوب می شود. این ماشین ها کد دار هستند، لذا فقط کافی است نام، کد و شماره ماشین به ما ابلاغ شود تا رسیدگی های خود را در این زمینه آغاز کنیم.

به امکاناتی جهت فراهم کردن آسایش مسافران نیازمندیم

سمیر حمادی راننده سرویس یکی از مدارس اهواز در خصوص تخلفاتی که هم صنفی های خود مرتکب می شوند می گوید: این حقیقت را که اکثر سرویس ها هم از نظر اخذ قیمت بالا و هم از نظر قرار دادن تعداد دانش آموزان داخل یک ماشین که از حد مجاز گذشته است، نمی توان کتمان کرد. هرچند که راه درستی نیست اما خیلی از راننده های سرویس های مدارس به این فعالیت ها ادامه می دهند. از حق نگذریم عده ای راننده سرویس هستند که حتی قبل از دایر کردن سامانه تخلفات سرویس های مدارس، منصفانه پای این کار ایستاده بودند، نباید جانب بی انصافی را بگیریم.

او در ادامه عنوان می کند: شاید برای مدتی پول خوبی نصیب متخلفین شود اما این کار باعث از بین رفتن اعتماد مردم می شود و بازار کار آن ها نیز از بین می رود  این را نیز باید در نظر داشت که ما راننده ها نیز نیاز به امکاناتی داریم تا بتوانیم اطمینان خاطر را به مسافران خود بدهیم، مانند اعطای تسهیلات جهت تعویض خودروها یا ارائه خودروهای استاندارد، ایجاد جایگاه هایی مختص سرویس های مدارس و اختصاص چند سرویس مشخص برای مدارس جهت اینکه در این حرفه نیز سرویس های آزاد دیگری تکثیر نشوند و بازار کار ما را مختل نکنند. ایجاد این امکانات باعث می شود تعداد تخلفات در بین راننده های سرویس های مدارس کمتر شود.

تصویب قوانین سردرگم کننده

این صحبت های ضد و نقیضی است که تنها یکی از سازمان های شهرداری، در لفافه درباره شکایت های مردم عنوان می کند. گذشته از تخلفات صورت پذیرفته توسط تاکسی ها، این موضوع را باید در نظر گرفت آیا ماشین استفاده شده برای حمل نقل دانش آموزان مناسب است؟ همگان از استانداردهای پایین و نامناسب برخی خودروها اطلاع داریم اما شهرداری هیچگاه به سازمان تحت نظر خود اعم از تاکسیرانی جهت گام برداشتن در مسیر ایده آل سازی این بخش تذکرات و تمهیداتی ارائه نداده است.

نهادی که ادعا می کند مدیریت واحد شهری را باید در اختیارش قرار دهند هنگامی که از پس ایجاد راه حلی برای چنین موضوعی بر نیاید، قصد باز کردن کدام گره در این شهر را کرده است؟ این در حالی است که اکنون شاهد تصویب قوانین نصفه و نیمه مانند سامانه ثبت نام در سرویس های مدارس هستیم؛ این یعنی فقط به تخلف ثبت نام کنندگان رسیدگی می شود و سایر سرویس هایی که این سامانه را دور می زنند از زیر ذره بین در امان هستند.  این خود گره کوری است که شهرداری و سازمان های تحت نظر آن بر سیل عظیم مشکلات شهری زده است که با دندان هیچ دانایی نتوان باز کرد. زیرا قطعا هیچ کس نمی خواهد بازاری را که برای خود دست و پا کرده است به راحتی از دست بدهد قطعا راننده سرویس ها نیز خود را مقید به نرخ های تصویب شده نمی کنند و قید ثبت نام در این سامانه مچ گیری که برای ثبت تخلف آنان دایر شده، را می زنند.     

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.