احتمال استیضاح چهارمین وزیر دولت روحانی هم در مجلس قوت گرفته است. پس از به جریان افتادن استیضاح وزیران جهاد کشاورزی، راه و شهر سازی و رفاه، کار و تأمین اجتماعی حالا محمدرضا منصوری، نماینده مردم ساوه در مجلس در جلسه علنی دیروز پارلمان گفته است اگر مشکلات فرهنگیان به همین منوال ادامه یابد، طرح استیضاح وزیر آموزش و پرورش را هم کلید می‌زنیم.

سونامی استیضاح مقابل کابینه دوم روحانی

قدس آنلاین-احتمال استیضاح چهارمین وزیر دولت روحانی هم در مجلس قوت گرفته است. پس از به جریان افتادن استیضاح وزیران جهاد کشاورزی، راه و شهر سازی و رفاه، کار و تأمین اجتماعی حالا محمدرضا منصوری، نماینده مردم ساوه در مجلس در جلسه علنی دیروز پارلمان گفته است اگر مشکلات فرهنگیان به همین منوال ادامه یابد، طرح استیضاح وزیر آموزش و پرورش را هم کلید می‌زنیم.

وی با اشاره به مشکلات و مطالبات معوق شده فرهنگیان در بخش‌های مختلف خطاب به وزیر آموزش و پرورش اظهار داشت: آقای بطحایی! شما که می‌خواستید رأی اعتماد بگیرید، علم حمایت از معلمان و فرهنگیان را برداشتید، اما اکنون عدم رضایت در این قشر موج می‌زند.

هفته جاری مجلس رسیدگی به استیضاح عباس آخوندی و علی ربیعی را در دستور کار دارد و این گمان قوی است که دو وزیر مربوطه از قطار دولت دوازدهم پیاده شوند. در فرصت کم باقیمانده تا پایان سال چه بسا مجلس برای استیضاح محمود حجتی، وزیر جهاد کشاورزی هم دست به کار شود و حتی ممکن است در صورت لزوم نشست فوق‌العاده هم برگزار کند.

از ۳ فراکسیون در ۳ استیضاح

جدیت نمایندگان در پیگیری سه وزیر مذکور نشان می‌دهد، نمایندگان بشدت از عملکرد دولت و وزارتخانه‌های سه گانه‌ای که با بیشترین چالش‌ها، مشکلات و اعتراض‌ها روبه رو بوده‌اند، ناراضی هستند؛ جالب آنکه نمایندگانی ازهمه طیف‌های سیاسی مجلس در استیضاح این وزیران اتفاق نظر و همراهی دارند و عملکرد دولت روحانی سبب شده تا صدای برخی حامیان دولت در فراکسیون امید هم بلند شود و مدافعان سینه چاک دولت هم حرفی برای گفتن نداشته باشند.

دیروز مصطفی کواکبیان، نماینده اصلاح‌طلب تهران و دبیرکل حزب مردم‌سالاری در تذکری در صحن علنی مجلس در واکنش به فضا سازی برخی حامیان دولت در مورد اینکه نمایندگان با استیضاح وزیران کابینه دوازدهم به دنبال امتیاز گرفتن از دولت و زیر فشار گذاشتن روحانی هستند واکنش نشان داد و در دفاع از عملکرد مجلس گفت: مجلس از استیضاح وزیران به هیچ وجه به دنبال باج خواهی نیست و نباید برخی در فضای رسانه‌ای اینگونه القاء کنند.

به گفته یک نماینده مجلس یکی از مسائلی که سبب شده تا دولت دوم روحانی در همین ابتدای کار با موج طرح‌های استیضاح روبه رو شود، مقاومت روحانی در برابر تغییر و اصلاح کابینه دوم خود در حوزه‌ها و وزارتخانه‌هایی است که مجلس بیشترین انتقادها را به آن‌ها داشت و خواستار تحول در آن‌ها بود، اما روحانی به تاکتیکی در پایان دولت یازدهم روی آورد تا از این مطالبه مجلس شانه خالی کند و با انجام تغییرات بزرگ در بخش فرهنگی کابینه اول خود، سیاست فرار به جلو را در برابر خواست قاطبه نمایندگان برای تغییر و ترمیم تیم اقتصادی خود به کار گرفت.

در معرفی کابینه دوازدهم هم روحانی با وجود شعار تغییر و جوانگرایی، مهره‌های اصلی تیم اقتصادی خود را حفظ کرد، تنها علی طیب نیا بود که به خاطر زاویه پیدا کردن با سیاست‌های روحانی از کابینه کناره گرفت.

عملکرد ۵ ساله ۳ وزیر زیر ذره‌بین

تقی کبیری، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس و از امضا کنندگان طرح‌های استیضاح در جریان در گفت‌وگو با خبرنگار ما اظهار داشت: استیضاح یکی از حقوقی است که قانون برای نمایندگان قائل شده است تا اگر عملکرد دولت یا وزیری را نامطلوب دیدند او را بازخواست کنند، حال اینکه در سال اول دولت باشد یا سال آخر، عمل به تکلیف و وظیفه است و فرقی نمی‌کند، هر چند در هر شرایط عده‌ای خواهند گفت در آغاز کار دولت یا پایان کار آن برای دولت مشکل درست نکنید و بگذارید دولت کارش را بکند که این حرف منطقی نیست.

تقی کبیری خاطرنشان کرد: با توجه به ضعف‌های متعدد در حوزه مدیریت وزارتخانه‌های مذکور، ناتوانی در حل مشکلات و اینکه دولت و وزیران مربوط فرصت کافی در اختیار داشته‌اند و مطالبات و سؤال‌های جدی که نمایندگان در مواجهه با مردم با آن روبه رو می‌شوند، استیضاح وزیران مسئول، امری لازم است. این در حالی است که اوضاع اقتصادی و معیشتی مردم، بحران مؤسسات مالی و اعتباری، مشکلات موجود در مسیر مبادلات بانکی در فضای پسابرجام که دولت مدعی بود حل خواهد شد، وضعیت اشتغال در کشور و مسائلی از این دست به سؤال نمایندگان از شخص رئیس جمهور انجامیده است.

استیضاح مجلس سیاسی و جناحی نیست

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه این مطالبه‌گری باید از سوی نمایندگان اتفاق بیفتد و اینکه کدام وزیران استیضاح می‌شوند بر آمده از مطالبات است، تأکید کرد: اینکه از طیف‌ها و فراکسیون‌های مختلف اصولگرا و اصلاح‌طلب پای طرح‌های استیضاح را امضا کرده و در مورد این کار اتفاق نظر دارند، نشان می‌دهد موضوع سیاسی نیست که یک جناح در مقابل جناح دیگر باشد و یک مطالبه فراگیر است.

کبیری خاطرنشان کرد: نباید این گونه تفسیر کرد که این وزیران در چند ماهی که از دولت دوازدهم گذشته، دچار ضعف بوده‌اند؛ زیرا هر سه وزیر در دولت قبل هم همین مسئولیت را داشته‌اند و کارنامه آن‌ها پنج ساله ‌است. برخی از آن‌ها در گذشته‌ هم استیضاح شده یا مورد سؤال قرار گرفته‌اند و برخی مثل آقای ربیعی در همین دوره و در مجلس دهم مورد سؤال قرار گرفته‌اند و مجلس به عملکرد آن‌ها معترض بوده است. تلاش مجلس اما این بوده که با دولت همراهی و مساعدت کند اما اعتماد مجلس هم حد و زمانی دارد و نباید این گونه برداشت شود که مجلس مسامحه می‌کند. ما نمی‌توانیم چشممان را ببندیم، مطالبه‌گری نداشته باشیم و مطالبات مردم را نادیده بگیریم.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.