یک شاعر و پژوهشگر ادبیات کودک و نوجوان بیان اینکه بدنه کاذب ادبیات، رشد سرطانی پیدا کرده است، گفت: آثار کم‌ارزشی به اسم ادبیات کودک و نوجوان، وارد بازار می‌شود که ادبیات واقعی و جدی کودک و نوجوان لابه‌لای آنها، گم می‌شود.

بدنه کاذب ادبیات، رشد سرطانی پیدا کرده است

قدس آنلاین-کمال شفیعی در گفت و گو با خبرنگار ما با انتقاد از باب شدن کتاب‌سازی در حوزه کودک و نوجوان، خاطرنشان کرد: برای بسته‌بندی یک دستمال کاغذی، چند ناظر کیفی وجود دارد اما برای ادبیات کودک و نوجوان نه! امیدوارم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ‌با دعوت از چند شاعر کودک و نوجوان، شورایی تشکیل دهد که اگر اثری به لحاظ فنی و ارزش ادبی فاقد استانداردهای لازم بود، مجوز انتشار نگیرد.

او افزود: به جای اینکه کار کیفی انجام دهیم، گرفتار آمار کمی‌ شده‌ایم. امروزه ۸۰ درصد کتاب‌هایی که به اسم کتاب کودک و نوجوان وارد بازار نشر می‌شود، فاقد کیفیت و استانداردهای فنی و علمی ‌هستند.

وی، دشوارترین گروه مخاطب در حوزه ادبیات را گروه کودک و نوجوان دانست و گفت: نویسنده و شاعر چنین کتاب‌هایی باید روان‌شناسی و جامعه‌شناسی کودک و نوجوان را بداند ولی عده‌ای گمان می‌کنند چون مخاطبانشان، کودک و نوجوانند، همین که بچه‌ها را سرگرم کنند یا بخندانند، ادبیات کودک و نوجوان شکل گرفته است در حالیکه این نگاه باعث شده که بخشی از کوکان و نوجوانان امروز فاقد احساس دلبستگی به خانواده و جامعه باشند.

به گفته شفیعی، پرخاشگری‌هایی که از سوی کودکان و نوجوانان شاهدیم، محصول همین آموزش‌های غلط به آینده‌سازان کشوراست.

این پژوهشگر ادبی با بیان اینکه دنیای کودکان بسیار پیچیده و شگفت‌انگیز است، گفت: در ادبیات بزرگسال هر کاری خلق کنید مخاطب به عنوان انسانی بالغ، تصمیم می‌گیرد که آن کتاب را بخرد یا نخرد اما در ادبیات کودک و نوجوان چنین نیست و چون والدین سواد خرید کتاب کودک و نوجوان را ندارند، هر کتابی را که ببنید روی آن نوشته کودک و نوجوان، تنها با در نظر گرفتن قیمتش، می‌خرند.

به باور شفیعی، چون کودک حق انتخاب ندارد بیشتر در مواجهه با آسیب‌های اجتماعی قرار می‌گیرد و اگر والدین تشخیص درستی نداشته باشند، یک کالای غیرفرهنگی را به دست  کودک می‌دهند که آسیب‌زاست.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.