مشهد- واژه نذر یا نذری برای هر یک از ما خاطرات بسیاری دارد. از عَلَم و پرچم سیاه حسینی گرفته تا پرده های و چراغ های رنگی اعیاد، از نذری های شله زرد با «یاابالفضل» و «یاحسین» دارچینی روی آن گرفته تا شربت و شیرینی و لبخند بر روی لب اعیاد را بخاطرمان می آورد.

فرصتی برای خانه تکانی کتاب به نفع کتابخانه های مناطق محروم

قدس: حالا این واژه می خواهد پا را از این معنای محدود فراتر بگذارد و خاطراتی دیگر از نذر و نذری را در ذهن ها به یادگار بگذارد.

مدتی است که برخی از دغدغه مندان فرهنگی و فعالان خوش ذوق فرهنگی مشهد به فکر نذری بزرگتری افتاده اند. آن ها قصد دارند تا با اجرای طرح «کتاب نذری» برکات آن را تا گستره ذهن و فکر مردم شهرشان گسترش دهند.

ترویج فرهنگ کتابخوانی

این طرح که با هدف ترویج فرهنگ کتابخوانی فعالیت خود را آغاز کرده و به دنبال آن است تا با مشارکت مردم کتاب های مطالعه شده و بیش از نیاز آن ها را از سطح شهر جمع آوری کرده و در کتابخانه های مناطق محروم که نیازمند شدید کتاب هستند، توزیع کند.

طرح «کتاب نذری» که توسط شرکت به نشر انجام می شود حسین سعیدی، مدیرعامل این شرکت این طرح را جامع تر توضیح می دهد.

مدیرعامل شرکت به‌نشر از آغاز پویش «کتاب نذری» با هدف ترویج فرهنگ کتابخوانی از ابتدای اسفندماه خبرمی دهد و می گوید: در این پویش مردمی، دوستداران مطالعه و کتابخوانی در قالب یک نذرفرهنگی کتاب های خود را برای تجهیز کتابخانه های مناطق محروم اهدا می کنند. 

حسین سعیدی با اشاره به اهداف اجرای این طرح یادآور می شود: در ایام آخر سال که شهروندان مهیای خانه تکانی نوروزی می شوند، با دو هدف ترویج مطالعه و کتابخوانی و پاسداشت نذر فرهنگی این بستر فراهم شده تا شهروندان بتوانند کتاب­های بلااستفاده خود را برای ارتقا فرهنگ شهر هدیه کنند.

«می بخشم، پس خواهم بود»

وی شعار این طرح را «می بخشم، پس خواهم بود» عنوان کرده و می افزاید: از فرهیختگان، هنرمندان، اساتید و ادب دوستان خواستار شدند به این پویش بپیوندند.

سعیدی ادامه می دهد: همه می توانند در این پویش مشارکت کنند فقط کافی است به هر روشی که می توانند این پیام را به گوش همراهان و دوستداران فرهنگ کتابخوانی رسانده و در زیباترین حرکت فرهنگی شهر سهیم شوند.

وی با اشاره به نقل قول مقام معظم رهبری «امروزه کتابخوانی و علم آموزی نه تنها یک وظیفه ملی که یک واجب عینی است» می گوید: بر اساس آمارهای رسمی سرانه مطالعه در ایران پایین بوده و فاصله زیادی با کشورهای توسعه یافته دارد و این ضعف فرهنگی یکی از موانع توسعه پایدار است.

وی با اشاره به مسئولیت همه شهروندان در زمینه گسترش فرهنگ مطالعه ادامه می دهد: یکی از اصلی ترین موانع مطالعه کتاب، نبود امکانات و قدرت خرید به ویژه در مناطق محروم کشور است که بخشی از این نیاز با اهدای کتاب و ایجاد کتابخانه قابل حل می باشد.

مدیرعامل شرکت «به‌نشر» با بیان اینکه فرآیند اجرایی پویش بسیار سهل و آسان در نظر گرفته شده توضیح می دهد: افرادی که در نظر دارند کتاب های خود را اهدا کنند، فقط کافی است از طریق راه های ارتباطی از جمله تماس با تلفن گویا 32224955، ارسال پیام به سامانه پیامکی 30003229 و یا ثبت نام در سایت ketabenazri.ir  آمادگی خود را اعلام کرده تا برای آنها پیک اعزام شده و کتاب ها از  منزل و یا محل کارشان دریافت شود.

وی با اشاره به مصارف کتاب های دریافتی نیز می گوید: یک تیم فرهنگی در حال بررسی نیازها و محرومیت های موجود در سطح شهر است و تمامی کتاب ها بعد از تجمیع، پالایش و دسته بندی برای تجهیز کتابخانه در مناطق محروم و ایجاد کتابخانه سیار آرشیو می شوند.

به گفته سعیدی فعالان فرهنگی و علاقه مندان به همکاری در این پویش مردمی و فرهنگی می توانند لوگو این پویش را در صفحه اینستاگرام، کانال تلگرام و سایت خود قرار دهند تا از این طریق سایر افراد به این پویش دعوت شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.